frågor om Westernsadlar.

• Western
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 870
L

lundborg

Jag tänkte att vi kunde starta en tråd där vi kunde diskutera olika sorters westernsadlar.

så slipper man öppna en ny tråd varje gång när man undrar över nått.

Sv: frågor om Westernsadlar.

Jag har en annan tråd där jag frågade om Big horn.
Men nu undrar jag vad ni tycker om Bona Allen ?
är det en bra sadel? eller är det en "skräp" sadel?

Då hoppar jag in med lite frågor i en här tråden också!

Har länge letat sadel(engelsk) till min ponny men det har varit omöjligt att hitta något som är tillräckligt brett och samtidigt är rakt.
Funderar nu på om det finns riktigt breda westernsadlar?
Finns det isåfall sådana att få tag på för inte allt för mycket pengar(begagnat?)? Finns det någon i syntet? För det brukar ju vara mycket billigare oftast.

Det finns ju annars bomfria sadlar. Men western sadlar finns med väldigt vida bommar då quarter hästarna är breda över ryggarna. Har ännu inte hittat någon engelsk sadel som passar mitt ena sto som jag tänkte rida lite hunter träning på, och då har jag provat massor utav märken med de bredaste bomvidderna. Men bägge mina western sadlar ligger bra på henne. Så leta på du! Full quarter bom ska nu nog leta efter. Lycka till!

min simco sadel har ju blivit för trång, så jag letar en ny,
men hur mäter jag bomvidden på min gamla sadel?

såhär eller?
simcoframifrn25cmmellanconchos.jpg

Jag har för mig att man ska mäta i samma höjd som silver conchosarna (nitarna), alltså lite högre än vad du gör på bilden. Sen kan man nog kanske inte få fram den korrekta bredden igentligen, för den ska man ju mäta på den rena bommen, men på ett ungefär. De flesta sadlar har ett nummer nånstanns ingraverat, där man ibland kan tyda ut bredden på saddeln eller fråga tillverkaren om, då de med hjälpa av de siffrorna kan veta hur bred sadeln är.
HEIGHT.jpg

Bra initiativ:)

Slänger då ut en fråga om vilka sadlar jag ska leta lite extra efter till min unghäst som ska ridas in nu i vinter... Han är 50% arab och har således ganska kort rygg, ganska breda bogar, och hög manke. Just nu sadelvänjs han i en gammal Textan som ligger hyffsat, men som kommer bli för smal när han får lite mer muskler... Tips på märken? Helst en ren lädersadel...

ok, jo när du säger det så känner jag igen det där från annonser.
antal cm mellan conchos

tack,
då gör jag om det igen

Bra initiativ:)

Slänger då ut en fråga om vilka sadlar jag ska leta lite extra efter till min unghäst som ska ridas in nu i vinter... Han är 50% arab och har således ganska kort rygg, ganska breda bogar, och hög manke. Just nu sadelvänjs han i en gammal Textan som ligger hyffsat, men som kommer bli för smal när han får lite mer muskler... Tips på märken? Helst en ren lädersadel...

Breda bogar och hög manke... låter som min kuse... Jag fick tips om double C sadeln som passar hästar med högre manke! :) De finns ju vanligtvis i den rundskurna trail modellen som passar korta ryggar också! :) Priset är dessutom rimligt! ;)

58547.jpg

Vilken simco sadel är det? Kanske kan du bara kolla på simcos sida så kan du nog klura ut det. Din sadel ser rätt smal ut, tror att det kan vara semi el quarterbom.

Hur är westernsadlarna i sittstorlek jämfört med engelska? Har 16,5" rumpa och dom brukar oftas bli lagom långa på ponnyn dock är han ganska lång så han kan även ha vissa 17" utan problem. Vad ska man sattsa på för storlek då på westernsadel? Finns det något märke som säljer i syntet?

Vad ska man sattsa på för storlek då på westernsadel? Finns det något märke som säljer i syntet?

15''-16'' borde passa

Beror lite på hur lång skirten/back jockeyn är också samt sadelmodell

Det finns sadlar i både hel och halvsyntet, Big Horn är väl vanligast

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: morgaine
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 287
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare... 2
Svar
29
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka