Frågor om Vagnar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kriss
  • Startdatum Startdatum
K

kriss

Hej jag har lite frågor om vad det är för skillnad på de olika varianter av vagnar, och vad en trycksele har för funktion
E lite dålig på sånt=)
Tacksam för svar/
kriss

Ja du, lite svårt att säga så där direkt vad du menar men lite grand kan jag väl säga.

Vi har ju olika typer av vagnar, som har olika funktion.

På banan kör man oftast med sulky, en lätt liten smidig vagn i syfte att kunna köra fort med.

Man kan även ha en sulkett på banan, också en lätt vagn, lika som sulkyn i konstruktion, men lite högre och längre framförallt. Denna kan man använda på hästar som kan försöka slå/resa sig, man sitter längre ifrån hästen och riskerar inte att bli träffad lika lätt, samt att hästen inte kan få vagnen under sig lika lätt om den reser sig. Bra till unghästar alltså.

Sedan har vi speedcart. En lite rejälare vagn som duger bra till att köra lite tuffare tempon i träning. Jag använder den till all motionskörning hemma. Den är betydligt tyngre än en sulky, men ändå ganska lätt i konstruktionen. En väldigt vanlig träningsvagn. Här sitter man lite bekvämare än i en sulky, det är fjädring osv. Det är dessutom grövre däck som passar på grusvägar och liknande.

Sedan kan man väl nämna jogcart, en ännu lite tyngre och rejälare vagn. Denna ska bara användas till ren motionskörning. Tyngden kommer av att man kan förbättra komforten för kusken tex genom bättre fjädring = tyngre fjädring.

Sedan kan man bromsa en jogcart, och man får då en tryckvagn. Denna funkar genom att man på något mekaniskt vis, tex hydralik, kan göra så att hjulen snurrar trögare, och hästen får därmed arbeta mer. Denna vagn används som styrketräningsverktyg.

Sedan har vi ju också rockard, en vagn som ofta är lite tung, där man oftast kan sitta två i. Den största skillnaden är nog att man kan sitta i vagnen med benen i en "korg". Också en vagn till ren motionskörning.

Sen kan man ju gå in på detaljer som skiljer olika sulkymodeller åt osv, men jag vet inte om det var det du menade?

Med trycksele vet jag inte riktigt vad du menar, tror det är tryckvagn du menar, och möjligtvis att man brukar ha lite speciella bröstor när man kör tryckvagn, för att hästen ska dra korrekt med sina bogar. Men jag vet inte....

Hoppas det gett någon hjälp.

Du är en klippa måste jag säga, i ditt inlägg fick jag alla frågor besvarade,Detta inlägg skall jag spara.tack så mycket..
PsDet var tryckvagn ja menade*ler*ds
//Kriss :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Ponylove
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama