Frågor om trailhinder

lakrits

Trådstartare
Nu har jag lite frågor angående trailhinder.....
Jag tänkte träna lite hemma inför kommande tävling och vill göra "hindren" så tävlingslika som möjligt.

Hur stor ska en "box" vara?
Hur bred är en grind,,eller ja..öppningen?
Kan man använda en vanligt träpall som bro?

Har ni några tips på bra saker att träna på inför trailen? Har inte sett så många trailklasser och vad det kan förekomma på dom.

Det är E och D tävling det handlar om ........

Hmm....förekommer sidepass på dessa nivåer?

Sv: Frågor om trailhinder

Minimi måtten på hindrena finns nog i regelboken.
Själv tog jag en vanlig träpall och spikade på bräder så att den blev plan ovanpå, har även gjort ett räcke på var sida. Man kan även lägga en bom på bron, eller ganska direkt bakom eller framför.
Sidepass är inte så vanligt på D och C klasser men kan ju förekomma. Slalom mellan koner förekommer dock ofta, finns även minimi mått där, vilket är ganska tajt! Backa slalom mellan koner är oxå ganska svårt, men det har jag inte sett på lägre klasser, men allt kan ju vart bra att träna på hemma endå.

Ska fundera vidare...:smirk:

Är det samma mått i förra årets regelbok som i den nya? Har inte den nya än.

Hmm...det tänkte jag inte på att jag kunde kolla i den.....Tack :)

Men......skriv gärna om du/ni har några tips osv.

Minns jag rätt så är en vanlig lastpall för smal för att ha till bro.

Alla minimimått finns i regelboken.

/Ida

jag har varit med om att ihopspikade lastpallar har varit bro.

har faktiskt inte varit med om en trail utan sidepass.. å då har jag tävlat D/Y....

backa mellan 2bommar,

om du vill kan jag rita upp ett backningshinder jag stötte på i en Trail Y, på en D-C tävling...

Nu har jag lite frågor angående trailhinder.....
Jag tänkte träna lite hemma inför kommande tävling och vill göra "hindren" så tävlingslika som möjligt.

Hur stor ska en "box" vara?
Hur bred är en grind,,eller ja..öppningen?
Kan man använda en vanligt träpall som bro?

Har ni några tips på bra saker att träna på inför trailen? Har inte sett så många trailklasser och vad det kan förekomma på dom.

Det är E och D tävling det handlar om ........

Hmm....förekommer sidepass på dessa nivåer?

alazzi har i en tidigare tråd tipsat om en sida med westernmönster, det finns för trail om du scrollar lite:
http://www.westernreiten-online.de/site/shows/pdf/2007 bsc pattern.pdf

Rygga genom ett L brukar ju vara ganska vanligt, och trångt också, många som har problem med detta hinder.
Sen hade de lagt två bommar som ett L precis vid bron - man red över bron och precis när man klev av den fick man stanna hästen efter något steg så att den hade bommen mellan benen, sedan sidepass över L:et där andra bommen alltså låg utmed sidan av bron. Ganska svårt för många, och det var en D-tävling det var på.

på D-tävlingen idag så mötte jag på det smalaste ryggningshinder jag nånsin mött! 65cm brett, på en Dtävling (!!!!!)
usha.
dock fick jag pluspoäng då jag va en av de få som bara slog i bommarna en gång :angel:

på D-tävlingen idag så mötte jag på det smalaste ryggningshinder jag nånsin mött! 65cm brett, på en Dtävling (!!!!!)

Va!? Vad var det för ryggningshinder? Jag fick för mig att det står i regelboken att det som minst får vara 70cm, men jag kanske har blandat ihop det dä med något annat...

det var ett låångsmalthinder, jag har lagt upp den på youtube nu, adress får jag snart

Tyckte din ritt såg jätte bra ut!!! :banana:

I regelboken står det 70 cm som minimi mått på ryggningshinder.

tack! den var GRYMT svår! de som har tävlat i C-klass tyckte också att den var svår ,tajt mellan konerna, travbommarna låg /\/\/
sedan blev jag lite sur över att han fjantade sig vid grinden, hemma gör han dem perfekt.. vi var lite spända, men det gick iallafall :D

Min häst gör nästan alltid som din häst gjorde i början på grinden, fast hon gör det efter vi har gått igenom. När vi ska rygga och sen stänga grinden går hon emot skänkel och vänder bort rumpan från grinden, och så står man där och ska fösöka rätt till det.. Det känns alltid skitjobbigt när hon gör så på tävling och grinden e först, då känns det som allt det andra kommer gå minst lika dåligt. :crazy:

Är det någon som har några tips för att jag ska kunna hindra henne från att göra så?

Öva att backa längs ett staket/ridhusväggen etc, hästen är rädd för att stöta i rumpan och vinglar då ut med rumpan från väggen/staketet, efter ett tag så går det att backa rakt längs staketet = det går att backa fint vid grinden.

öva även att stå tex 1-2meter ifrån väggen/staketet och gör sidepass mot väggen/staketet, då blir det lättare att få hästen att "gå emot" grinden.

jag och min pålle har övat TIMMAR med grinden.. tyvärr syns det inte på tävling :crazy:

Liknande trådar

Western Min klubb ska ha träning för tävling om några månader igen, och jag ska återigen försöka knåpa ihop mönster till bland annat trail. Har...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: kim99
·
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 546
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 716
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar