Frågor om torv...

domino

Trådstartare
De har bytt från spån till torv i stallet nu och jag har 0 erfarenhet av det så jag undrar lite...

Vad är skillnaden?
Mockar man som med spånet? Tar ut kisset o bajset varje dag och fyller på efter behov?

De har inte permanentbädd...

Mocka precis som med spån om ni inte har bädd så tar du ju bort kisset.. Torven tar bort kisslukten mycket bättre än spån.

ja mockning gäller samma. man får en friskare doft i stallet. dammar inte som spån. suger ihop kisset bättre under ett litet område. mm.

Jag föredrar torv framför spån, då spån luktar surt av kisset. Att det är lite svårare att mocka då man kanske inte ser allt, det gör mig inget. Det är ju ändå lättare att mocka då kisset blir en klump liksom. Många klagar på att det blir så mörkt i stallet men det tycker inte jag.

Svarar alla:

Tack för svaren! Nu blev jag lite klokare ;)
Jag blandade i lite spån i torven när jag gjorde iordning boxen nu ikväll, blev lite ljusare :) Mockningen blir nog inga problem iaf!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 597
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka