Frågor om tölt

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Vi har i våras skaffat en islandshäst, men jag har lite frågor om tölten, då denna speciella ras är ny för mig. :) Hur vet jag från hästryggen att det är en bra tölt han går i? Hur får jag honom att tölta snabbare, eller är det så att alla islandshästar inte kan tölta snabbt? Hur ska sitsen vara när man töltar - ska underskänkeln vara ifrån hästen eller? Jag har förstått att islandshästar kan tölta långa sträckor, men min bryter lätt av till trav, jag måste jobba hårt för att hålla honom i tölt. Vad beror detta på? Tacksam för svar! :)

Sv: Frågor om tölt

Jag har tyvärr inte tid att skriva något längre svar, men ett snabbt råd: Skaffa tränare!
Det är svårt att rida islandshäst med alla extra gångarter, och att försöka lära sig det utan en bra tränare är (i det närmsta) omöligt. Till exempel hur bra tölt känns, det är oerhört svårt att förklara. Om du rider för en tränare kan hon/han förhoppningsvis hjälpa dig hitta bra tölt på din häst, då lär du dig hur det känns när det är rätt.

Att tölta snabbare är som med alla andra gångarter. När hästen behärskar gångarten i arbetstempo kan man öka den, på samma sätt som man kan öka traven. Men det gäller att din häst kan tölta bra i ett lägre tempo först, annars orkar den inte öka.

Sitsen är också individuell, men generellt skulle jag säga en avslappnad, lodrät sits är en bra grund när man ska tölta. Beroende på hur känslig häst du har kanske skänkeln måste hålla om en del, eller knappt alls, men att sitta och direkt hålla ut underskänkeln är enligt mig ett otyg som hängt kvar sedan många år tillbaka.

Att din bryter av till trav beror förmodligen på att den tycker trav är behagligare och lättare än att tölta. Åter igen är det bästa tipset jag kan ge dig en bra tränare :) Hon/han kan hjälpa dig att stärka hästen så att den får bättre tölt och orkar tölta längre sträckor, högre tempo, bättre takt, och allt annat man vill ha i en bra, ridbar tölt! :)

Tusen tack för ditt svar, det gav mig mycket! :bow: :) jag har försökt hitta en tränare, men islandshästridning är tyvärr inte så vanligt i området där jag bor...men ska fortsätta leta! Men är det inte så att en islandshäst som inte töltas rätt kan tappa sin tölt, alltså att den inte kan tölta mera?

Om du har svårt att finna en tränare i närområdet så försök åka iväg själv på ett typ ridläger eller träningsläger där du kan få lära dig takten, känslan och hur du skall arbeta för att hålla hästen i tölt längre och längre sträckor. Jag gjorde så innan jag töltsatte min då unghäst. Jag red lektioner på en töltsäker taktfast häst o bara kände in takten och känslan så jag visste hur det skulle kännas hemma.

Ett bra tips för att lära sig takten är att tölta på en asfaltsväg, lyssna på hovarnas islag Black'n'decker Black'n'decker skall du kunna höra taktmässigt, dvs ren fyrtakt. Låter det det mer "klonk klonk" så är det passtakt eller travtakt. Dina höftben skall röra sig i en liggande åttvolt om du förstår hur jag menar när jag skriver så? Om du mer åker från sida till sida(höftbenen åker upp/ner) så är det passtakt/grisepass, studsar det mer upp/ner är det traven som lägger sig i.

Kan tipsa om att läsa mycket böcker om islandshästen, det hjälper om man inte kan rida för en tränare.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022