Sv: Frågor om tölt
Jag har tyvärr inte tid att skriva något längre svar, men ett snabbt råd: Skaffa tränare!
Det är svårt att rida islandshäst med alla extra gångarter, och att försöka lära sig det utan en bra tränare är (i det närmsta) omöligt. Till exempel hur bra tölt känns, det är oerhört svårt att förklara. Om du rider för en tränare kan hon/han förhoppningsvis hjälpa dig hitta bra tölt på din häst, då lär du dig hur det känns när det är rätt.
Att tölta snabbare är som med alla andra gångarter. När hästen behärskar gångarten i arbetstempo kan man öka den, på samma sätt som man kan öka traven. Men det gäller att din häst kan tölta bra i ett lägre tempo först, annars orkar den inte öka.
Sitsen är också individuell, men generellt skulle jag säga en avslappnad, lodrät sits är en bra grund när man ska tölta. Beroende på hur känslig häst du har kanske skänkeln måste hålla om en del, eller knappt alls, men att sitta och direkt hålla ut underskänkeln är enligt mig ett otyg som hängt kvar sedan många år tillbaka.
Att din bryter av till trav beror förmodligen på att den tycker trav är behagligare och lättare än att tölta. Åter igen är det bästa tipset jag kan ge dig en bra tränare
Hon/han kan hjälpa dig att stärka hästen så att den får bättre tölt och orkar tölta längre sträckor, högre tempo, bättre takt, och allt annat man vill ha i en bra, ridbar tölt!