Frågor om oskodd/skodda

Sv: Frågor om oskodd/skodda

Två av mina hästar är skäcka, vita fötter, bruka vara av sämre kvalite.....:crazy: :smirk:

det är då inte min hästa , men ägaren verker sina hästar själv oxå vilket är ett plus . :angel:

Därför vit hud i kronranden är känsligare för allergiska hudinflammationer...och därmed kan det blir störd hornproduktion. Men vita hovar i sig är lika stark som mörka.

movgli skrev:
Bästa tillfället att rida är dagen efter att han har blivit verkad, då är han rund och fin i hovarna, utan att vara så känslig som han är precis efter en verkning, vilket iofs. inte är jätte mycket.

Motsägelsefullt...:confused:

Verka oxå mina på vintrarna när de är oskodda....;) bruka va med min hovslagare när jag har tid....

Senast ändrad av en moderator:

pompelina skrev:
Hästens hov har naturlig stötdämpning i form av bl a strålen, och när strålen får jobba ökar blodgenomströmningen och hoven mår på så sätt bättre. Men våra fötter är betydligt känsligare, t ex lite mjukare än en hov... :) Går du barfota mkt får du valkar på fötterna som ska skydda. Skorna skyddar från slitage på så väl häst som människa. Hovens sula är väldigt känslig. Asfalt är ju t ex inte så värst vanligt förekommande i naturliga miljöer... Har du mjukt underlag på ridbanan o bara rider på mjuka skogsstigar ska du klara att ha din häst barfota, men hur många av oss har det så bra?? Sen har du ju de genetiska faktorerna i form av dåliga hovar. Då kan du oftast inte ha din häst oskodd eftersom hovarna trasas sönder med hälta o elände som följd. :cry:
Skulle vi människor bara gå på gräs o andra naturliga underlag skulle vi också klara oss ganska bra barfota.. fast det blir för jäkla kallt om fötterna på vintern förstås...;)

barfotahästar kräver hårda underlag så att det blir tillräkligt mkt motstånd för hoven att den kan flexa, vilket bidrar till naturlig stötdämpning o ökad blodcirkulation. går hästen bara på mjuka underlag kommer det ha samma effekt på hoven som skor, den kan inte flexa. hårda, jämna underlag är bra för hoven.

vill man ha hästen barfota men den är öm eller sliter för mkt, köp boots, kanske kan tyckas vara fula o klumpiga men fyller sin funktion, hästen klara typ alla underlag o hoven får funka naturligt :)

hästsko skrev:
, så ska man ha skor när man springer för annars kan man skada leder/knän mm .
är det så med hästar också? en oskodd sliter sina leder ?

// hästsko
Ska vi börja sätta dojjer på våra hundar och katter då med? De springer ju faktiskt en hel del de med och borde väl därför lida av ruskigt dåliga leder och knän...:confused: Nä, skämt och sido. Jag tror att även människor mkt väl klarar av att springa utan dojjer OM man är van att vara barfota. Går barfota så mkt det bara går under sommaren och när hösten kommer och tossingarna börjar frysa, så är fötterna inte vackra men jag kan gå på alla underlag och säkert kan jag jogga oxå utan att ta nån skada. Tyvärr lär jag inte testa eftersom jag är ruskigt slö...:D

hej! jag tycker att det är bäst att ha skor på. Men det skiljer sig från häst - häst! tex: shettisar brukar väl ofta gå barfota på sommaren? MEN på vintern är det ju det där med broddar oxå!

happysgogolena skrev:
hej! jag tycker att det är bäst att ha skor på. Men det skiljer sig från häst - häst! tex: shettisar brukar väl ofta gå barfota på sommaren? MEN på vintern är det ju det där med broddar oxå!
Det finns boots med brodd... :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
A
Hästvård Hej! Nu vill jag få lite råd... Min morfars varmblodssto Queen fick fång för ungefär två veckor sedan. Queen har ett stoföl på 8...
Svar
8
· Visningar
1 529
Senast: Agreen
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 176
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar