Frågor om ny sele!

C

cafu

Hej!

Har nu börjat använda min nya sele ganska regelbundet men känner mig lite osäker på hur jag ska sköta den på bästa sätt. Den blir ju dammig och svettig efter varje gång och dessutom fattar jag inte varför i hela världen man gör bossornas undersida vita??? De blev ju jättesmutsiga och fulla med hår som syns tydligt mot den ljusa bakgrunden redan efter första gången!

Ska jag tvätta och torka av den efter varje gång? I så fall med vad? Hur ofta är det lämpligt att smörja in den? Stämmer det att en ny sele töjer sig en hel del efter några månaders användning (jag blev ganska förvånad när jag märkte att denna måttbeställda sele kändes så liten, på flera ställen tvingas jag ha den i yttersta hålet och det känns ändå trångt, och då bad jag ändå om att den skulle göras med marginal för att passa en häst som förhoppningsvis kommer att växa lite till samt bli grövre).

Tacksam för tips!

Sv: Frågor om ny sele!

Vita? Måttbeställd?

Nu blir man nyfiken på vad för sele du har. har du någon bild?

En bra sele är nylonförstärkt och kan inte töja sig. Har du allt på yttersta är det inte rätt utan den är definitivt för liten.

jaha, smart :) not ..
på bröstselar har man ju helst ett däckelskydd för att slippa få in svett i lädret.

Smärting använder man för att det drar år sig svett och inte bränner mot hästen när den svettas. Det är ofta vitt i början, men man får nog acceptera att det blir mer mot det beiga eller gråa hållet med tiden! ;)

torka av med lädertvål så efter varje användning/så ofta du kan så kommer den inte behöva smörjas mycket. Stela stroppar kan vara bra att smörja i början men annars brukar lädertvålen göra mjukt och fint.

Smärting använder man för att det drar år sig svett och inte bränner mot hästen när den svettas.

Där kom det! ;) Jag hörde detta för ett antal år sedan av en "gammal hästkarl", att man inte skulle ha läderbossor, att smärting vad det som gällde särskilt vid lite hårdare körning. Men varför bränner lädret hästen, det minns jag inte! Tycker att läder borde vara lättare att hålla frächt, rent och mjukt, men... :confused: Och varför gör tärnsjö sina lokselar med läderbossor om det inte är bra för hästen? :crazy: ("Tärnsjö är överreklamerat", sa en (utbildad) f.d. sadelmakare till mig igår för övrigt!)

Jag är i valet o kvalet om vad jag ska välja! Tärn*** är ju berömt för sitt hantverk o när man hör bekanta som har beställt därifrån så är de mer än nöjda! Men lite dyra dock!

Andra sadelmakerier undrar man ju över när det ska vara måttbeställt o så passar det inte?! Cafu: Va det inte så att du fick någon från sadelmakeriet som kom ut o mätte?! Då borde det ju vara rätt?! Eller?!

Det där med att läder ska bränna...det är inte så att det gäller hård skogskörning?! Vanlig fritidskörning borde ju inte vara nån fara?! :confused:

///Karin

Det där med att läder ska bränna...det är inte så att det gäller hård skogskörning?! Vanlig fritidskörning borde ju inte vara nån fara?! :confused:

///Karin

Jag kan aldrig tänka mig att det skulle vara ngn fara vid "fritidskörning"... Men Karin, vill inte Björn köra i skogen?! (dock, har ingen aning om det är ngn fara då heller...)

Tärnsjös läder är barkgarvat vilket gör att det inte bränner el irriterar hästens hud som annat läder kan göra.
Övereklamerat el ej, det är läder av toppen kvalite. Jag har en sele som jag haft i 12 år och den körs med dagligen i träning av minst två hästar/dag. I mina ögon finns inget bättre! Kosta vad det kostar vill, så är det värt det i slutändan!
/M

Det avgör saken! Det blir en Tärnsjö! Tjohoo! :banana:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 298
Senast: zassoo
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 576
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar