frågor om MSM och Steel joint..

M

mctucker

vilket av dom här skulle ni rekomendera, mellan MSM och steel joint. vad är de för + och -. + för steel joint är att de är billigare. har två hästar som jag funderar på att ge till.
en är en kallblodstravare på 10 och han har ätit msm i flera år, de gav det till honom för att han gick på travet och de mena att han skulle hålla bättre. de fungerar bra på honom.
den andra ponnyn är 24 år gammal och han är jätte stel. rids ej mera pga han blir halt, men han klarar av att gå i hage utan att halta eller ha ont.
vad är de för skillnader? och vad har ni för erfarenhet av dom?

Sv: frågor om MSM och Steel joint..

nej, jag menar inte de.

Jag har gett min ponny steel joint ända sedan jag fick honom (fjorton månader sedan) och tycker att det passar honom jättebra.

Fördelen är väl att det innehåller många olika ämnen och nackdelen är väl att det antagligen inte är så gott för hästarna att äta. Ser ut som kalk (och ja, jag har provsmakat lite :angel:) och smakar ungefär som finmald sand.

Ponnyn äter dock upp det, så jag kan väl inte annat än rekommendera det. :)

Steel J. är ju för att stärka skelettet.
En stel häst har troligen problem med leder o muskler. I det fallet skulle jag hellre ge ngn form av glukosamin som kanske även innerhåller MSM. har inte hört ngt om god verkan av MSM dock.

Men jag är inte så insatt i den branschen:angel:

ok. jag ska tesat de på min gamla ponny och se om de blir bättre. kanske köper jag glucosamin till honom också landat med msm.

finns de något somären baladning av msm och glucosamin. skullede vara bättre att ge än bara glucosamin? vet ej så mycket om dom..min en häst har ätit msm så de tänkte jag fortsätta med.

Jag hade provat nyponpulver och jag hade varit du, billigare och har samma effekt som glucosamin.

Det ser inte bara ut som kalk utan innehåller en jätte stor andel kalk. Jag tycker det är jätte dyrt i förhållande till vad man får och har därför inte provat Steel joint. Min steling får en komb av MSM, kondrotin och glucosamin av sorten Glycovett.

är de bra? vars kan man köpa de och är de dyrt? jag såg att man ska ge ganska mycket va de mellan 50 och 100 g per dag.

Det är väldigt svårt att säga om det fungerar, jag märkte en förbättring när jag började ge det och vill/vågar inte chansa och ta bort det, men visst kan förbättringen ha berott på något annat. Jag köper GLucovett på en hälsokostfirma på nätet, ca 500 kr för en burk på 900gram, man ger ca 10 gram om dagen.

Jag har hört att man måste ge enorma mängder glukosamin för att det ska ha nån effekt. Jag har provat nypon både på hästarna och på mig själv. fast inte samma sort förstås. :o För min egen del märkte jag snart att jag känner mig mera rörlig i lederna. Hoppas det är likadant för hästarna!

Jag har testat glukosamin i två omgångar till min halvblodsvalack, som är snart 17 år och lite allmänt stel. Jag fick ingen effekt. Blev mycket förvånad när jag på vinst och förlust testade MSM. Jag var MYCKET skeptisk, så det kan inte röra sig om någon placeboeffekt... Efter cirka 10 dagar noterade jag till min förvåning att han kändes markant mjukare. Han brukar vara lite "hackig" och stel innan han kommit igång, men nu tycker jag att de problemen nästan är borta! Sedan kan man ju inte säga med säkerhet att det är ju MSM:et som fått den här effekten - det är ju många faktorer som spelar in, ridningen, årstiden etc. Men jag tror verkligen att det fungerar! Det jag hört är att MSM är bra för hästar som är muskelstela, medan glukosamin är bra när hästen är knackig i lederna.

jag ger msm till min ena häst. han har alltid ätit de. men när jag köpte honom, åt han inte de på ett tag. då märkte jag att han började knäppa mycket i lederna. då började jag ge msm och nu knäpper det knappt något. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna