Frågor om mineraler mm.

E

eloon__

Ska köpa en häst :bump: , om hon går igenom besiktningen i veckan, och har lite frågor om foder.. Det handlar om ett 9-årigt halvblodssto på 165cm som är mer mot nätt än mot kraftig. Hon kommer att tränas i både hopp o dressyr och tävla lite lätt så småning om. Ganske normal träning tror jag!

Nuvarande ägaren har gett henne följande /dag:
10kg hö
2kg havre
mineraler
kalk
b-vitamin

Undrar varför man ger kalk och b-vitamin? Finns säkert olika anledningar men vill gärna höra några! Om hon går igenom så är målet att muskla henne mera då hon nu tycker att det är jobbigt när man verkligen jobbar henne i galoppen (förra ägaren har inte ridit riktigt helhjärtat i form). Vi tänkte fortsätta på havren och ha mineraler till, eftersom att hon har gått bra på det, men ska byta succesivt mot ensilage. Hur mkt mer ensilage måste man ge än hö (silage innehåller väl mer vätska=mindre näring /kg)? Hon kommer också att få morötter och äpplen och sånt. Undrar om jag måste köpa några mer vit. el. mineraler, eller får hon i sig det hon ska endå, vad tror ni?

Tacksam för svar!:)

Sv: Frågor om mineraler mm.

Hej!

Kalk ger man om hästen inte får i sig tillräckligt med kalk genom det övriga fodret.

B-vitamin brukar man ge så här års för att underlätta fällning och pälssättning.

En spontan tanke: Se till att du får med ett par balar hö från det gamla stället, så att du kan blanda hö och hösilage ett par veckor för att få så mjuk övergång som möjligt mellan de olika grovfodren. Av samma anledning bör du också vänta någon månad innan du ändrar kraftfodret.

Hur mycket mer hösilage än hö du behöver ge är svårt att säga, det beror förstås på näringsinnehållet i fodret. På en höft skulle jag säga 14-15 kilo hösilage.

Ok, men jag tänkte mer vad kalket gör för nytta i kroppen?
Smart att ta med lite hö från dom, har fundrat mkt över hur den övergången ska gå till. Hade tänkt att ge henne typ samma foder som förut, men med havren blir det väll inte samma iallafall? För 2kg av deras havre behöver väll inte vara samma som 2kg av våran havre, eller är det ganska lika? Hade inte tänkt byta till hösilage föräns lite senare. Hon får först vänja sig vid det nya höet!

är inte expert på mineraler, vitaminer etc, men jag tror att kalk är bra för skelettet. rätta mig någon om jag har fel?

Ok, men jag tänkte mer vad kalket gör för nytta i kroppen?
Smart att ta med lite hö från dom, har fundrat mkt över hur den övergången ska gå till. Hade tänkt att ge henne typ samma foder som förut, men med havren blir det väll inte samma iallafall? För 2kg av deras havre behöver väll inte vara samma som 2kg av våran havre, eller är det ganska lika?

Havre innehåller ungefär detsamma kan man räkna med. Men GROVFODRETS värden kan variera avsevärt mycket! Så det är där du ska ha koll.

Och det är också det som avgör vad och hur mkt du ska ge i övrigt. Det kanske inte alls fungerar med 2kg havre och samma antal kilon grovfoder när han börjar få ERAT hö/silage. Det kanske istället krävs nåt proteinfodermedel (soja, jäst, linfrö eller nåt färdigfoder)... t ex.

är inte expert på mineraler, vitaminer etc, men jag tror att kalk är bra för skelettet. rätta mig någon om jag har fel?

Ja det kan man ju säga förstås men det är även fosfor och magnesium inblandade i. (skelettets uppbyggnad)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka