Frågor om longering

Mirre

Trådstartare
Longerade min häst idag och fick en del och fundera över.
han var otroligt pigg idag och brallade en hel del :D
Vill inte att han bara ska rusa i 190, hur får jag honom att lugna ner sig vid longering? Skrittar alltid fram genom att gå med honom och lika när jag skrittar av då såklart. Höger varv gick jättebra (när han var inspänd kan tilläggas) men vänster gick inte alls nå bra. Han bara rusade. Men antar att han är starkare i höger. men bakkärran åker in så han går på två spår. Märktes mest i vänster varv.
I höger varv jobbade han mer med bakdelen, eller ja med hela kroppen. Men jag spände in honom jättelöst, (efter att han fått värma upp ordentligt utan inspännning) och han gick med nosen i backen :crazy: Jag förstår inte varför. Han var inte alls hårt inspänd utan kunde med lätthet gå med huvet normalt sas.
Varför gör han så? Han är rätt otränad, har inte ridits mycket alls men gjort annat i stället. Var dock ett tag sen jag longerade.
Men han har ju tappat sina rygg och buk muskler. Hur träna upp dom igen? Tömkörning men det kan jag itne göra själv, måste va två på honom då. Annars vänder han sig om. Han går jättekorta stunder i samma varv och mycket skritt. (var det tänkt i alla fall ;) )
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra? han var ovanligt pigg och glad idag. så vanligtvis är han rätt lugn vid longering. ;)

Sv: Frågor om longering

Ok, några saker jag kom på.
För att bygga upp honom kan du ju promenera i skogen (effektivt för människor oxå ;)), löshoppa och rida lite också, men det gör du förmodligen redan.
När det gäller longeringen kanske han skulle bli lugnare av att du spännde in honom lite mer, han kanske behöver det stödet.
Genom att leda in framdelen framför bakbenen (led genom att ta lite i longerlinan när ytter framben är i luften) får du ju honom att balansera sig mer och han får möjlighet att hitta tempo och takt. Det ledande tygeltaget kan vara bra att träna lite lugnt i skritt till och början med så att hästen verkligen lyssnar och för in frambenet.
Lycka till!

tack för svaret :bow:
jo hade honom lite mer inspänd igår och då jobbade han på bra i vänster varv men inte i höger men det är väl en träningssak.
För ett ag sen var det tvärtom, då gick det bra i höger men inte i vänster varv.

*putt*

hur ofta kan man göra det utan att det sliter för mycket

INTE ofta kan jag säga, såvida du inte är väldigt rutinerad och kunnig. Av de frågor du ställer på forumet har jag fått intrycket att du inte är fullt så rutinerad?

tycker inte longering ska användas i vare sig motions syfte eller uppbyggnads syfte, och definitivt inte på en häst som nyss satts igång efter skada osv!

rid i skogen.
om du har frågor om longering och ev. slitage, hjälptyglar etc kan du söka på forumet, finns hur mycket som helst att läsa här.

sorry, hade nog lite bråttom i mitt svar. trodde det var hästen som varit skadad, då hade jag fel - förlåt!

Men om han ska byggas upp oavsett anledning och du precis satt igång så är mitt svar detsamma, rid i skogen.

mycket skritt över stock och sten på lång tygel, lätt klättring, trav i låg lugn takt, i mjukt sluttande upp och nedför. vill påstå att det bygger 1000000 gånger bättre och genuinare muskler än någon longering inspänd på volt!!!!

Jag är hobby ryttare, vars hästar går lätt klass både hoppning och dressyr. Jag rider givetvis på bana och för tränare emellan skogsridningen. ville bara påpeka det ifall det framstod som jag enbart promenad rider, det är alltså inte därför jag förespråkar skogen, utan av mångårig erfarenhet och genuint förtroende för att det funkar i rehabilitering och uppbyggnads syfte. för att inte tala om hästens mentala hälsa :)

Senast ändrad:

Varje gång man longerar sliter det på hästen, så är det uppbyggnad du är ute efter så är longering absolut inte bra. Som redan sagts, ut i skog och mark och helst rätt ut utan stigar. Utnyttja terrängen och låt honom gå mycket där han tvingas lyfta på fötterna över nerfallna trädstammar mm. Bommar på ridbanan fungerar också bra, men undvik att longera i möjligaste mån och i synnerhet när han är väldigt pigg.

ridbana har vi ingen så får bli skogen ;)

undvik att longera i möjligaste mån och i synnerhet när han är väldigt pigg.
fast många anser ju att longera en pigg häst innan ridning är en bra lösning

Zindy16 skrev:
ridbana har vi ingen så får bli skogen ;)

fast många anser ju att longera en pigg häst innan ridning är en bra lösning

Jag har en väldigt pigg häst som jag brukar longera ibland just för att jag inte vill sitta på en häst som springer i 190 samt släpper jag henne lös så springer hon så snabbt att hon går omkull så det är inget alternativ heller.

Målet för mig är i alla fall att försöka longera så lite som möjligt med tanke på att det sliter på hästen. Och det sliter ännu mer om hästen springer runt i linan i 190 utan kontroll. Jag brukar för att undvika detta genom att träna mkt på att göra halter o så när hon longeras samt träna mkt med rösten..jag har ett röstkommando som funkar ganska bra nu då jag har tränat mkt på det bland annat när jag har ridit för att undvika onödigt slitage av hästen. Jag säger "luuuggnn" när det går för fort i ex traven o nu efter ett tags träning så lyssnar hon ganska bra på det och springer inte som en idiot hela tiden.
Så mitt tips är att träna in ett lugnande kommando som funkar..samt jobba med lydnaden rent allmänt.

Kanske en dum, fråga men, vad är det som sliter på hästen när man longerar den???

jo så har jag gjort med Herman också. Han lyssnar väl iof bra på rösten men glömmer det när han står

Fiatuff skrev:
Kanske en dum, fråga men, vad är det som sliter på hästen när man longerar den???

Eftersom hästen går på en volt så belastar man inner mer hela tiden. Det blir en enformig rörelse. Dock skulle jag vilja säga att om man longerar med omdöme så sliter inte logering mer (mindre) än att rida på volt. Vad man dock ska tänka på när man longerar är att:

- inte hålla på för länge, max 20 min och byta varv ofta. Själv kör jag max 5 min i varje var och max två ggr per varv med avbrott för lite annat mellan varven
- att inte låta hästen slängtrava eller tokgaloppera (eller galoppera varv efter varv för den delen med). Istället är det bättre att öva fattningar och övergångar som hästen kan göra i balans utan ryttare. I traven kan man jobba på att hitta en bra arbetstrav där hästen vilar i steget och utifrån det göra tempoväxlingar osv osv
- vara noga med att hästen går i balans på sträck lina dock utan att dra utåt eller tränga innåt
- inte för liten volt (bör vara ca 15 m i diameter). Desto mindre volt desto mer sliter det.
- skritta av noga före och efter UTAN inspänningstyglar

Longering är mycket bra för komunikationen med hästen om man gör det rätt och inte för ofta. Definitivt inte som ett sätt att rasta hästen.

Mvh//LG (som ska longera ikväll :D )

Risken för skador är väldigt stor om man låter dem rasa av sig på lina innan man rider, volten är för liten och skaderisken för stor, så det skulle jag aldrig våga. :crazy:

När jag longerar min fjording är hon väldigt tung eller ja hon drar utåt väldigt mycket så man får hålla henne så hårt så det blir jobbigt, några tips hur man ska komma ifrån det??

Varför longera alls? Har du testat att tömköra henne istället? Det är både lättare att jobba dem bra och mer omväxlande + mindre skaderisk förutom all den fina motionen man får av att gå själv hela tiden. ;)

Fiatuff skrev:
När jag longerar min fjording är hon väldigt tung eller ja hon drar utåt väldigt mycket så man får hålla henne så hårt så det blir jobbigt, några tips hur man ska komma ifrån det??

Du kan både tömköra och longera. Det ena utesluter inte det andra. Bra som omväxling för hästen.

Mitt tips till ditt problem är att du jobbar mycket med övergångar, så hästen hela tiden är i balans och orkar bära sig. Ex: ta upp hästen i trav, funkar kanske i tre steg innan h*n drar utåt, bryt av efter två. Öka på antal steg efter hand.

Det finns också olika sätt att sätta fast longerlinan som kan hjälpa hästen att själv söka stöd på ytter. Här kan man ha mycket hjälp av tömkörning först där man också kan "longera" fast med två tömmar.

Mvh//LG

Mia_R skrev:
Varför longera alls? Har du testat att tömköra henne istället? Det är både lättare att jobba dem bra och mer omväxlande + mindre skaderisk förutom all den fina motionen man får av att gå själv hela tiden. ;)

Håller med om att tömkörning är både bra och omväxlande, DOCK är skaderisken stor om inte större vid tömkörning. Det är jätteviktigt att man får hjälp i början och inte bara slänger på ett par tömmar och försöker köra. T.ex. kan hästar kan lätt bli lite bakskygga i början när tömmarna ska över rumpen när du byter varv. Du har två tömmar på ca 7 m vardera att hålla reda på. Skulle hästen bli skrämd och du börja trassla med tömmarna............... :crazy:

Som sagt, tömkörning är jättebra men det är viktigt att uppmana nybörjare att ta hjälp i början och att ta det lugnt. Jobba mycket i skritt tills både häst och ryttare känner sig säkra och trygga med vad de håller på med.

Mvh//LG

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar