Frågor om hur länge en häst får gå utan foder m.m

E

emelite

Där jag har min mest häst inackorderad ges morgonen vid 6-8 på morgonen, där efter får de mat TIDIGAST kl 15 ofta närmare kl 17. Det vill säga att ofta står de helt utan foder i 10 timmar. Jag har hört att det är skadligt redan efter 6 timmar. Hur pass länge får de vara utan tillgång på foder? Finns det någon lag som säger hur pass länge de får vara utan foder? Hur länge tycker ni de maximalt bör vara utan foder? Jag försökte ta upp det med stallägarna men de vägrade lyssna och skylde på att det varken är skadligt och att de inte har tid att fodra.
De säger i princip att jag är dum i huvudet, och att jag har helt fel. Jag försöker fodra tidigare om jag har möjlighet, men det är sällan jag har det. Det är Därför jag valde att ha honom inhyrd i ett stall med full service. Hur ska jag göra, och hur pass skadligt är det? Annars är det här stallet perfekt på alla sätt, men givetvis värnar jag om min hästs välmående. Jag har heller inte tillgång till något annat stall för tillfället. Denna text är skriven på en mobil, så ni får ha lite hänsyn;-)

Sv: Frågor om hur länge en häst får gå utan foder m.m

De är dem som är dumma i huvudet... :angel:
En häst är gjord för att äta runt 18 h om dygnet. Om de får välja själva är ingen ät-paus mer än 4 h. Det räknas alltså från att hästen ätit upp sitt mål tills den serveras nästa. Den bör inte vara mer än 6 h tycker jag. Risken för kolik och andra magproblem ökar ju mer tid den är utan mat. Den kan få stereotypa beteenden, tex krubbitning och vävning.
Ges morgonen i box eller hage? Om den ges i hage kan man ge större mängd så den äter längre tid.
Ges em-målet i box eller hage? I hage- öka mängden.
Ges båda i box får du försöka övertala dem att börja med lunchfodring. Eller åk dit och ordna det själv (du kanske kan lägga ut dagen innan i hagen?) Eller skaffa egen lunchgrind eller nåt. Eller byt stall.
Jag skulle verkligen inte vilja att min häst var utan mat så länge. :mad: Särskilt denna årstid när det inte finns nåt att tugga på i hagen... :crazy:

Stackars hästar! Tycker att de är aldelles för länge utan mat...Mina får morgon foder kl 7, lunch senast 13 (lite beroende på hur tidigt de kommer in, vilket beror på hur länge det är ljust ute) sedan middag senast 17 (ev. senare om det finns bete i hagen på sommaren) och sedan kvällsmål kl 21 ( då får de mkt mat så de inte blir hungriga till morgonen.

Själva tiderna skulle ju funka om de fick tillräckligt med foder på morgonen. Min häst gick förut i en egen hage och fick då 10-15 kg hösilage på morgon, som räckte hela dagen och fick sen igen vid 18.00 kanske...

Men om de går utan i 10h tkr jag inte allas att det låter bra :( I fritt tillstånd går hästar oftast inte mer än 4h utan att äta....

Försöker hålla den regeln på max 4-5h. Är i och för sig inga problem nu, då min häst går på fri tillgång och har tillgång till grovfoder dygnet runt...

Skulle inte ha min häst i det stallet!

Alla måltiderna ges i box, därmed står de utan foder i närmare 10 timmar. Även fast det är 20 minus.
Det går inte att diskutera med dem. Jag försökte senast igår och då sa de att jag inte skulle klaga så mkt (när jag sa att jag tyckte synd om hästarna som får vara utan mat så länge) de lät mig inte ens argumentera för min sak innan de totalt körde över mig om hur dum jag var och att några extra timmar i hagen inte skulle skada. Att jag bara är 17 gör att jag inte tas på allvar. Därför tänkte jag om det fanns någon lag som de var tvungna att rätt sig efter, jag tror inte att något annat funkar. Jag och en tjej är de enda inhyrda, resten är deras släkt. Vi försöker så gott det går med att fodra tidigare och ge dem lite hö på lunchen, men jag har sällan möjlighet då jag går i skolan på dagarna och hinner sällan till stallet innan 4 och då får jag till 99% springa ut och ge min häst mat. Det finns inga stall med lediga boxplatser just nu, men jag letar. Jag hade tänkt låta min häst gå på fri tillgång, men jag har ingen stans att förvara det.

Senast ändrad av en moderator:

Vad trist. :( När en så pass viktig sak som utfodring inte funkar tycker jag inte stallet är så bra. Även om vissa saker är bra.
Tyvärr ska det mycket till innan något blir olagligt när det gäller hästar.
Vissa (häst-)människor är helt oresonliga att diskutera med, det är nästan ingen vits. Även om det faktiskt är du som har rätt i den här frågan så kanske det inte lönar sig att hävda det.
Men funkar det inte att du lägger ut hö i hagen dagen innan när du är där på em? Eller går alla i samma hage?
Om det inte går att lösa kan du iaf tänka på att ge tillräcklig mängd grovfoder, gärna fri tillgång när hästen står i boxen. Och att absolut inte ge kraftfoder före grovfoder, om hästen inte ätit på många timmar och sen kastar sig över kraftfoder är det stor risk för foderstrupsförstoppning. Kraftfodret ska helst ges i mitten av ett grovfodermål. Alltid fri tillgång på vatten.

Om de får det i boxen kan de väl knappast få så mkt, har svårt att tro att utsläpparen vill stå och vänta fler timmar tills de ätit upp :crazy:

Känner igen det där med att de inte lyssnar, är själv 17 och brukar ofta få ofrivilliga råd från en äldre i stallet, saken hör till att vi inte riktigt har samma "hästsyn" :grin: Så det blir ganska jobbigt då...

Hoppas du hittar ett bättre stall! :)

Vi har ungefär samma tider i stallet där min häst är inhyrd. När alla jobbar eller går i skolan så är det ju svårt att hinna med någon lunchfodring. Vi har löst det med att ge fri tillgång till halm i hagen. Kanske inte den mest optimala lösningen, vad vet jag?, men det funkar. I övrigt fodras hästarna tre gånger om dagen.

Halm funkar aldeles utmärkt, förutsatt att det är smaklig halm som hästarna anser ätvärt, och plockar i sig av.

det handlar inte om NÄRINGS intaget när det gäller att hästarna ska fodras ofta, max 5 timmars uppehåll mellan fodringar, och det är MAX. det handlar om deras förbränning och hur deras matsmältning är uppbyggt, magsäcken rymmer bara 10 LITER foder, så liten är den, och hästen är gjord för att i princip äta dygnet runt, med längre fodringsuppehåll än 4-5 timmar börjar magsyra produceras som fräter på organen och orsakar skada.

Trådskaparen: du har helt rätt. däremot tror jag det är lönlöst att bråka om det i nuvarande stallet. du flyttade väl in där på vissa premisser, och då blir väl folk galna när det sen inte passar utan börjar ifrågasättas.....

Jag har ingen lunchfodring i mitt stall och har inte haft i tidigare stall jag stått i flera gånger heller. Löser det så att hästen får rejält med silage, blandat med halm, i samband med utsläppet på morgonen. Han har att göra flera timmar, även om det inte är obegränsade kilon han får. plockar nämligen först ut silaget ur halmen, och tar sist halmen. Processen förlänger ät tiden med flera timmar. sen lär de sig också när det FINNS mat, att de inte behöver kasta i sig. Min häst kan stå och plocka en stund, går sen runt i hagen och pysslar med annat, återvänder till fodret, går och pysslar och strosar runt osv.

skulle aldrig acceptera ett stall där det står så många timmar utan mat. jag skulle må för dåligt för att det ö.h.t skulle vara ett alternativ - må dåligt över att hästen mår dåligt.

i vårat stall får hästarna frukost vid en 6-7 ut vid ca 8 o sen in vid en 15-18 beroende på dag o får då eftermiddag dock har de "mat" i hagen, en massa gräs under den lilla snön o äta av, de som har mindre hage uten nåt gräs i får hösilage. sedan resterande tid av dygnet har min häst fri tillgång till hösilage.

är maten slut vid 6-8 eller får dom fodret då?
hur länge räcker maten så hur länge är dom utan mat egentligen?

jag fodrar två gånger om dagen men ger så att det räcker hela dagen/natten så varför ger du inte din häst bara mera hö så att det räcker längre?

ah missade att dom bara äter i boxen.. då är det ju rätt så korkat.. :/

Jag håller med de flesta. jag hade inte haft min häst där, de får gärna brista på cissa saker men kunna äta tycker jag alla hästarn ska kunna göra precis när de vill.. jag kommr alltif ha fri tillgång på grovfoder till mina hästar. det är vad de är gjorde för.

Jag tycker också att det verkar vara lite för långt mellan fodringarna..
Du kan inte föreslå att de får hö i hagen i samband med utsläpp? Det förlänger ättiden avsevärt utan att ta så mycket extra tid för den som ska fodra.

Jag håller på med lite samma sak som du, att försöka ändra på befintliga rutiner. Här är det svärfar som inte tycker att hästarna behöver så mycket mat.. Men det kommer nog gå att lösa sig bara man pratar igenom det ordentligt och hittar alternativ som fungerar för alla.

Vi fodrar i hagen vid utsläpp vid 6-8. Sen slänger jag in hö kring lunch om jag är hemma annars ställer jag iordning mat och ber min sambo eller svärfar att slänga in på deras lunchrast. Kvällsmat får de i boxen vid insläpp kring 18-20.

Här ser man ytterligare en orsak till varför det är superviktigt att ta reda på så mycket som möjligt om stallets rutiner innan man flyttar dit hästen. :)

Jag har själv lärt mig att inte bara nöja mig med svaret: "de får lunch i hagen" utan vill även få veta när de får det och hur mycket, hur många hästar ska dela på det etc etc....

Som någon nämnde så kan man lösa det med tillgång på bra halm - så har vi gjort. Hagkompisen till vår pålle får inte så mycket lunchhö av sin ägare så jag kan därför inte heller "brassa på" för mycket.

Men vi har bra halm som tillfredställer hunger och tuggbehov när han själv vill och så får han äta sitt hö på kvällen. :)

Angående timmar så skulle nog även jag gå ungefär efter hur hästarna gör själva när de har ett val. Dvs de låter det sällan gå över ca 4 timmar från att de ätit sist.

Ni som rekommenderar halm, vilken sort anses mest smaklig? Och vad betalar ni på ett ungefär?
Här omkring är det jättesvårt att få tag i bra halm, annars hade jag själv en idé om att fodra halm i hagen så att vi skulle slippa pysslet med lunchfodring.

Man kan inte säga hur länge en häst får vara utan foder eller hur lång tid det ska gå mellan utfodringarna. Det man mäter det hela i är lång tid hästen har mellan ät perioderna. För att en häst ska må bra så ska det inte gå mer än tre timmar mellan två ät perioder. Men man kan ha utfodringstillfällen som kan vara t ex var tredje dag om man har en storbal stående i en lösdrift. Hästarna reglar ju själv sina ät perioder och av naturen kommer ingen att han mer än tre timmar mellan dem.

Det här med tre timmarsgränsen är ett resultat av forskning bla på vilda hästar som sköter sig själv och hästar på bete eller med fritillgång.

halm är många ställen lika dyrt som hö (om man ska ha bra, ätbar halm). här jag bor finns det inte halm öht nu för tiden, bönderna har maskiner som tugger sönder halmen istället för att ta in den.
så du kan nog lika gärna ge hästarna hö i hagen.

Jo vi lunchfodrar ju med hö i hagen nu. Tanken var att kunna lägga ut rätt mycket halm i hagen vid utsläppet på morgonen så vi inte behöver stressa och pyssla så med lunchfodringen, hästarna skulle då kunna ha "fri tillgång" till halm. Fodergrindar kunde väl vara något men känner att det blir alldeles för dyrt att köpa tre st sådana.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar