Frågor om hundgårdar

millan10

Trådstartare
Hejsan! Nu har jag en massa frågor om hundgårdar:)

1. Hur stor ska en hundgård minst vara till en liten/stor hund?

2. Vad ska finnas i hundgården?

3. Vad för underlag ska man ha? Duger det med bara stenplattor?

4. Hur länge får en hund vara i hundgården?

5. Kan man ha hunden inne nästan hela tiden men att man ibland måste ha den i hundgården? Isåfall hur länge kan den vara där?

Vill gärna få tips och se bilder på era hundgårdar!

/millan10

Sv: Frågor om hundgårdar

Mycket svar hittar du i länken i squarepants har gett dig, sen bör man även tänka på att det kräver lite invänjning att lämna i hundgård oxå, samma som att lämna själv inne. Hemma har vi bara en väldigt liten som numera nästan aldrig används, jag stoppar in hunden där ibland när vi är ute i trädgården och inte kan ha 100% koll på honom, eller om barnen har kompisar hemma som inte gillar hundar och jag själv är ute. Men vi har en hundkoja, underlaget är grovsingel och det finns möjlighet till båda skugga och sol. Vattenskål om det är varmt och han ska vara där en stund, men för 20 min brukar jag inte krångla och hämta vattenskål.

Våran förra hund däremot var betydligt mer i hundgården eftersom han inte klarade av att vara själv inne, men däremot ute i hundgården. Då hade vi dels våran här hemma, och dels en större hos svägerskan där de hade ett hus att gå in i, lite träd inne i rastgården och då hade han ofta sällskap av sin kullsyster oxå.

Sv: Frågor om hundgårdar

1. Måtten finns på jordbruksverkets hemsida. där finns också en del andra bestämmelser.

2. Det beror på hur du använder den. Skydd för väder och vind är förstås självklart.

3. Ett dränerande material typ grus/singel är att föredra. Jag har gräs som underlag, det blir blött och skitigt så jag kommer lägga plattor där det behövs.

4. En del hundar bor ju i sin hundgård hela tiden. I så fall har den rätt till en promenad utanför hundgården varje dag. Ju mer hunden ska vara i hundgården desto större krav ställs på utformningen givetvis. En ensam hund dag ut och dag in i en hundgård känns ju inte som så bra djurvård. Mina hundar är c:a 8 timmar i hundgården vissa dagar men de har sällskap av varandra och har en varm koja att gå in i.

5. Jag använder min hundgård ett par dagar i veckan. Övriga dagar är hundarna på dagis eller inne. Jag har två hundar. Hundgården är på c:a 30 kvm. Utanför hundgården, längs med ena långsidan, finns höga buskar som ger skydd från vind i den vanligaste vindriktningen. Utanför står även ett stort träd med grenar som hänger över hundgården och ger skugga stor del av dagen. Skydd från morgonsolen finns bakom kojan. Är det riktigt varmt sätter jag upp ett solskydd på stängslet också.

När jag funderade på hundgård startade jag den här tråden och fick bra svar.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1085157

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
3 109
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?