Frågor om Horsehage

snigelfarmor

Trådstartare
Har köpt en ponny som gått på 4,5 kg HorseHage om dagen. Dponny.

Innehåller HorseHage så mycket att man inte ens kan ge 6 kilo, eller tar det längre tid att tugga? Han har visserligen stått på Halm, så på natten har han ju kunnat tugga det.

Nu ska han gå på Hö, något vi ska tänka på 1:a månaden??:confused:
Han kommer bara få med HorseHage för 1 vecka max. Halm finns inte hos oss.

Vi vill maxa höintaget, så vi tänkte väl ge 9 kilo hö om dagen så han har att tugga på, speciellt oxå eftersom han ska gå ensam fram till sommarbetet. Han räknas som lättfödd.

/jenny

Sv: Frågor om Horsehage

HorseHage har olika innehåll av näringsämnen i olika partier, och man brukar få veta värdena för det man köper, så det är olika hur mycket man kan ge. Ni har ingen chans att lämna lite hö till där han står nu så kan de börja omställningen? En vecka är rätt kort tid... (Även om jag vet många som byter rätt av alltid och tycker det funkar utmärkt...)

Det är väldigt länge sedan jag fodrade med Horsehage. Det var på den tiden jag ännu höll mitt hästägande på en "normalnivå" idag hade det gått pall vis i veckan om alla skulle fodras med det.
Men nu till saken det jag kommer ihåg om Horsehage var att det jämfört med hö var mer näringsrikt och kunde ges i mindre mängder. Det fanns speciella hönät med mindre maskor för att det skulle dra ut på tiden för hästen att äta upp det. Ska ni byta så blanda upp fodret succesivt då kommer ju hans förråd på en veckas förbrukning att vara längre än en vecka. Tror inte heller att han skulle ta någon skada av att få sex kilo men han behöver kanske inte det när han får halm också.

Alltså, vi har inte halm, bara hö.

Varför väljer man Horsehage? Är det bättre än hö?
Visst måste man ha halm om man fodrar med Horsehage, allt annat verkar djurplågeri ju med så lite grovfoder.

/jenny

Har man inte bra lagringsutrymmen, få hästar och/eller kan få tag på bra hö/ensilage så är det ett bra alternativ. Man får det i lätthanterliga förpackningar och med garantier om det t ex skulle vara mögligt är det inga problem att byta eller få pengar tillbaka. Här nere i Skåne är det ibland svårt att få tag i bra grovfoder till rimliga kostnader. Det odlas med säd och andra grödor än hö. Det är inte många som odlar hö bara till försäljning utan de flesta har egna djur som går före och säljer av ev överskott. Dåligt höår = få bra höpartier till salu.

Jag kommer inte ihåg att det skulle vara något om halm i rekommendationera för utfodring av Horsehage. Men det kan vara för att något vi har gott om här nere är ju halm så det har mina hästar alltid stått på. Jag har kanske helt enkelt inte tänkt på det. Eller så är det just det speciella hönätet som skulle göra så att hästen höll sig sysselsatt och tuggade mer.

snigelfarmor skrev:
Alltså, vi har inte halm, bara hö.

Varför väljer man Horsehage? Är det bättre än hö?
Visst måste man ha halm om man fodrar med Horsehage, allt annat verkar djurplågeri ju med så lite grovfoder.

/jenny

Man behöver inte fodra med halm för att man fodrar med Horsehage. Horsehge är ju hösilage, och det finns inga begränsningar hur mkt man kan ge. Jag gav min pålla hh förra vintern pga att höt som erbjöds i stallet var mögligt. Skulle aldrig falla mig in att fodra med mögligt hö, så jag köpte in eget grovfoder, och hh var ett bra val med tanke på att det tar liten plats=lätt förvara.

Värdena låg på 35 smrp/kg foder och mj på 5,5.Ts 60%. Som ett vanligt hösilage mao. Gav min pålla 14 kg/dygn, fungerade alldeles utmärkt;)

och vad kostade det? HH är väl dyrare än allt annat du kan hitta i grovfoderväg?

Hade kanske varit billigare att köpa lite längre bort ifrån. Här uppe importeras halm från ex Norrköping. 2 kr kilot ca.

/jenny

Jag minns inte exakt vad vi betalade, men runt 3 kr/kilot nånstans.
2 kr/kilot för halm:eek:

Vore jag du skulle jag blanda HH med erat hö under en övergångsperiod, för det är ju det han ska äta sen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 002
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka