frågor om hästtremer

B

bibbsan

Hejsan!!
jag undara om det är någon som kan hjälpa mig.
jag berhöver veta vad några hästtermer betyder som :
Rapp
Initialhälta
plegicil
Extremiteter
Träck
stilla hö

vore väldigt tacksam för svar
mvh Bibbi

Sv: frågor om hästtremer

Rapp- en svart häst utan några tecken
plegicil- lugnande medel
Extremiteter- benen
Träck- bajs
stilla hö och initialhälta vet jag faktiskt inte vad det är...

Rapp = Svart (med eller utan tecken)
Initialhälta = hur hästen är halt rakt fram innan man gör något
plegicil = lugnande medel
Extremiteter = benen
Träck = bajs
stilla hö = bra fråga!!

bibbsan skrev:
Rapp
Initialhälta
plegicil
Extremiteter
Träck
stilla hö

Rapp = kolsvart häst med svart botten och svarta täckhår samt svart man och svans. Inga bruna hår får förekomma alls.

Inititalhälta = Hältan såsom den är i början av en rörelse. Termen används veterinärt i diagnostiskt syfte.

Plegicil = Lugnande medel för djur. Det finns inte längre utan man använder andra likvärdiga medel för att uppnå samma effekt.

Etremiteter = fram och bakben.

Träck = avföring som hästen släpper något för tidigt m a o inte riktigt "färdigt" . Ofta när hästen är lös i magen eller nervös.

Stilla hö = ingen aning. :confused:

Stilla hö betyder förmodligen att utfodra med hö. Uttrycket stilla hunger känns kanske mer bekant? Lokalt, på bygdemål, stillar man kor och hästar och jag kan tänka mig att "stilla med hö" kan bli till "stilla hö" likaväl som "fodra med hö" blir "fodra hö".

Det är egentligen lättare att tolka än att "stilla hästarna", som också kan betyda lugna (tex genom att prata lugnande) eller tämja/kuva (även med våld)...

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 099
Senast: SwedEmB
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka