Frågor om frys sperma

QuickStar

Trådstartare
En hingst som jag är duktigt sugen på att använda på min 88an märr finns på FAI. Så nu poppade det upp en massa frågor som jag inte behövt tänka på eftersom jag alltid hittintills valt hingstar på AI, TAI eller naturlig..

Jag vet att det finns en del seminveterinärer, seminstations innehavare och andra kunniga människor på ämnet här.. :o

Hur många strån brukar räcka/seminering?

Finns det olika storlekar på stråna? Har läst någonstans om små och stora strån, varför finns det två olika och vilket är bäst?

Hur gör man rent praktiskt, kan jag (eller stationen) beställa hem sperman några veckor i förväg och invänta t.ex 30dagars brunsten?
Hur förvarar man den så den inte blir förstörd under tiden?


Väldigt tacksam för svar!! :banana:

/Quickstar som är helt nollad vad det gäller fryst sperma...
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jag är ingen expert på fryst, då vi inte tillhandahåller den varianten.
Men testar att hjälpa dig lite ändå.
Så vitt jag vet är det vanligase 6 strån/seminering. DVS " en dos".
En fryst dos brukar ligga på 250 miljoner spermier, att jämföra med AI's 500 miljoner (och TAI's 1 miljard).
Stråna måste ju hela tiden transporteras i flytande kväve, så det bästa är ju att i så god tid man kan kontakta tilltänkt station, samt hingstägare så de kan samtransportera med anna sperma som ska flyttas. Det blir det billigaste och enklaste.
Sen förvaras sperman i kvävekärl, och tas upp och och tinas (30 sek?) i vattenbad, innan man klipper upp stråna och häller över i en spruta för att sen direkt seminera.
 
Sv: Frågor om frys sperma

ett "strå" är väl detsamma som en semindos, om jag fattat saken rätt - rätta mig om jag har fel

Fryst sperma förvaras i flytande kväve tills det är dags att seminera. Det tar bara ett par sekunder att tina upp, om jag fattade rätt.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Alltså jag blir bara MER förvirrad..

På vissa hingstar tex Calido så får man 3 strån, detta kan man få ut 3 föl på om man har skicklig veterinär, fertilt sto och en massa tur.
Sen säger vissa att man måste ha 3-6 strån för att seminera 1 gång = få ut ETT föl
Dessa två exempel klingar ju liksom inte rätt ihop :confused:
 
Sv: Frågor om frys sperma

Där skiljer det på travare och halvblod.:smirk:
Travfolket har valt att göra det lätt: Man bokar den fryshingst man vill ha, betalar bokningsavgift och får sen seminera dom brunster som behövs för att få stoet dräktigt. Betalar den stora delen gör man när man har ett levande föl.
På halvblod köper man typ sperma för 3 semineringar, och får försöka få ut så många föl man kan för de pengarna.
Har man idiot-tur får man fler än ett föl, har man otur så får man inget, men har ändå betalt en ansenlig summa pengar för att ens få testa.

Jag vet vilken variant som jag gillar bäst.:angel:
 
Sv: Frågor om frys sperma

Det finns hingstägare som vill ha tillbaks strån som inte används och det finns hingstägare som tycker det är OK att stoägaren inseminerar flera ston med de strån som blir över om man lyckas få dräktigt på första seminerade brunsten.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jo det vet jag men jag förstår fortfarande inte vad det för för skillnad på stråna om man av vissa hingstar klarar sig med 1 strå/märr medans med andra hingstar måste man ha 4-6strån till en seminering
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jag är ingen expert men ska försöka förklara det jag vet;
Det finns olika storlek på stråna. Det har med infrysnings- och upptiningstekniken att göra vad man väljer. Jag tror att de små stråna är vanligare. Har för mig att 6 strån brukar vara en dos (250 miljoner spermier). För att man ska få plats med spädningsvätska + sperma måste man alltså frysa in tex 6 strån för att få full dos. Det är då meningen att man ska använda alla stråna vid en seminering. En del väljer ändå att dela på dosen och kanske bara använda tre strån. Men då seminerar de med halv dos. Ofta används det tillsammans med en annan teknik, djupseminering, än vidbden vanliga semineringen. Man går då längre in i livmodern och "lämnar" sperman där. Det är inte alla veterinärer som kan det.

Betalningen skiljer ju lite bland olika hingstägare. En del tar ju betalt per dos, en seminering.
 
Sv: Frågor om frys sperma

antal funktionsdugliga spermier/ml sperma

man vill ha ett visst antal spermier/semindos, den dosens storlek i milliliter kan variera.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Alltså jag blir bara MER förvirrad..

På vissa hingstar tex Calido så får man 3 strån, detta kan man få ut 3 föl på om man har skicklig veterinär, fertilt sto och en massa tur.
Sen säger vissa att man måste ha 3-6 strån för att seminera 1 gång = få ut ETT föl
Dessa två exempel klingar ju liksom inte rätt ihop :confused:

Har seminerat med Calido i år och betalat för en dos/6strån.
Använt 2strån djupseminering-dräktigt.Har 4strån kvar att använda på samma sätt-får jag dräktigt-08 betalar jag endast SH-avgiften till hingsthållaren.Rätt sto-Rätt veterinär-Rätt sperma+TUR då behöver det inte bli så kostsamt.Vem har du pratat med gällande Calido egentligen?
 
Sv: Frågor om frys sperma

Har nog yrat lite på Calido ang antal strån :crazy: men de jag vet har seminerat med honom har använt strån så de har chans på 3 föl alltså gjort som du gjort.

Men då är alltså t.ex Calidos dos likvärdig med någon annan hingst dos, Alltså 6 strån, sen är det veterinären som väljer om man ska ha hela, halva eller 1/3 av dosen då?
Det är alltså "förpackat" likadant eller hur man ska uttrycka det?

Alltså jag är heelt nollad på det här, känns som jag sitter med en matte E-bok eller nåt, förstår liksom inte :confused: :D
 
Sv: Frågor om frys sperma

Har nog yrat lite på Calido ang antal strån :crazy: men de jag vet har seminerat med honom har använt strån så de har chans på 3 föl alltså gjort som du gjort.

Men då är alltså t.ex Calidos dos likvärdig med någon annan hingst dos, Alltså 6 strån, sen är det veterinären som väljer om man ska ha hela, halva eller 1/3 av dosen då?
Det är alltså "förpackat" likadant eller hur man ska uttrycka det?

Alltså jag är heelt nollad på det här, känns som jag sitter med en matte E-bok eller nåt, förstår liksom inte :confused: :D

det är ju antalet spermier per strå och dos.calidos fertilitet lär dessutom vara mkt bra.ring och prata med importören av sperman.
 
Sv: Frågor om frys sperma

ok, så då är det alltså olika många spermier per strån som gör skillnaden?

Calido borde då har rätt många spermier på varje strå eftersom det bara behövs 2 strån, eller?

Vet ej hur många spermier det är per strå men det är 4-6 strån i varje dos på hingsten jag är intresserad av.
 
Sv: Frågor om frys sperma

ok, så då är det alltså olika många spermier per strån som gör skillnaden?

Calido borde då har rätt många spermier på varje strå eftersom det bara behövs 2 strån, eller?

Vet ej hur många spermier det är per strå men det är 4-6 strån i varje dos på hingsten jag är intresserad av.

antalet motila spermier varierar stort från hingst till hingst tydligen.
vilken hingst är du inne på,alltid roligt att höra?Och vad har du sto föresten?
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jag har bara fullblods ston, den jag tittar på hingst åt är e: 88an

Jag ligger lite lågt med hingsten ännu tills det är klart :)
 
Sv: Frågor om frys sperma

Håller med dig om att det känns lite snurrigt angående doser, tänkte själv försöka läsa på lite om det då det kan vara av intresse för oss till nästa års betäckningar.
Vad jag undrar är, finns det en standard på antalet strån, ex 6 (små?)strån/dos alt. 3 (stora?) strån/dos, eller är det helt upp till hingstägaren?
Kan det variera så att en hingstägaren kan skicka doser med sperma från samma hingst med olika stråantal till olika stoägare?

(Visserligen gammal tråd, men onödigt starta en ny när här står så mkt bra info)
 
Sv: Frågor om frys sperma

*kl*

Passar även på att fråga hur många gånger det semineras/brunst. Om en dos är uppdeld på 6 strån, tinar man upp stråna i omgångar och seminerar upp till 6 gånger i brunsten, eller tar 2 strån/seminering, eller bara ett strå/seminering? Eller inväntar man ovulation med mång koller/dygn och seminerar bara en gång? Så har gjorde de på de stationer jag jobbat på, men det är snart tio år sen och tiderna förändras..
 
Sv: Frågor om frys sperma

Eller inväntar man ovulation med mång koller/dygn och seminerar bara en gång?

Rätt.

I och med att spermier som varit nerfrysta har relativt kort livslängd när de tinas så är det dumt att seminera innan ägget släppt.
 
Sv: Frågor om frys sperma

jag snor en knapp och frågar en liten sak, har ju med fryst att göra...


Jag har valt fryst på min ena...

Jag fick beställa 2 doser (4 strån i varje om jag inte minns fel) För Hingsthållaren godkänner inte att man delar på doserna från dem och insem vet vill ha 2 chanser ifall om att.... onödigt tycker jag! ska man då slänga det som blir över?!? slöseri på hingstar som inte längre finns i livet!
Sen en annan fråga jag ställde till hingsthållaren var vad jag skulle göra med dos 2 om jag inte behövde den och fick då till svar att jag får inte behålla den och använda på annat sto eller till ett annat år, men de vill inte ha tillbaka den pga att kvaliten kan ha försämrats....

Är detta normalt? Blev helt förvirrad när jag pratade med dem
 
Sv: Frågor om frys sperma

Hingstägaren fattar väl att chansen att få dräktigt minskar om man delar dosen.
Ska man ändå skicka fryst till en annan station kan man lika gärna skicka med 2 doser direkt, eftersom dräktighetsprocenten inte är så enorm på fryst, och att frakten ändå kostar.

Att de inte vill ha tillbaka den kan jag förstå, då har de ju svårt att garantera den som köper den sen att kvaliten är oförändrad.
Däremot borde du kunna ha den till en annan gång, om du betalar nya avgifter.
 

Liknande trådar

Avel Jag tänkte höra med er som har mer erfarenhet än mig som är grön på området vet vad gängse rutiner är. Jag beställde fryst sperma från...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: athena
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 666
Senast: Cornelia
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 376
Senast: Eldfuxen
·
Avel Jag står i valet och kvalet på massa saker just nu :crazy: Ena stoet ska betäckas, det andra vet jag inte riktigt om jag har råd med...
Svar
17
· Visningar
4 270
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp