Frågor om flytt...

Empalie

Trådstartare
Vi ska flytta i augusti...från en marklägenhet i ett lugnt ormåde i samhället tilllandet, verkligen landet fast med en mindre väg som går en bit bort från gåren. Dock kör där mycket lastbilar då det ligger ett sågverk en bit bort:(
Hursom helst har vi nu en liten hankatt på 3 år, helt underbar älskar att vara ute och är lite busig men ganska rädd men också lite bråkig av sig mot andra katter. Han är såkart kasterad. Nu till mina frågor:

1.Vi vill nu skaff aen liten komis till kissen men vilket kön och är det ngt mer speciellt man behöver tänka på. Vilka könskombinationer brukar var bäst när det bara är två?

2. Vad skall vi täka på med vår nuvarand vid flytten? Naturligtvis har jag tänkt hålla honom inne de två första veckorna eller mer? Och sedan successivt låta han gå ut. Lägenheten var på 85 kvadrat och huset är på 180 så han får betydligt mer yta att röra sig på!

3. Tänkte att det kanske vore bäst att släppa in de båda katterna samtidgt så man slipper det här med revir, bra ide?

Fler tips och ideer mottages mer än gärna!:confused::confused:

Sv: Frågor om flytt...

1.Vi vill nu skaff aen liten komis till kissen men vilket kön och är det ngt mer speciellt man behöver tänka på. Vilka könskombinationer brukar var bäst när det bara är två?
Min erfarenhet - hona+hona fungerar sämst ihop. Eller rättare sagt är svårast att föra samman. Hanar tycker jag är lättsammare. Antingen accepterar de nykomlingen eller så byter dom familj. :smirk:

Hane+hane brukar fungera bra, och hona-hane också tkr jag. Eftersom att du har en hane redan så kan du ju eg välja vad du vill då. ;) För att undvika kamp kanske hane-hona är bäst? Men jag tror det kvittar eg. Det har med individerna att göra.

2. Vad skall vi täka på med vår nuvarand vid flytten? Naturligtvis har jag tänkt hålla honom inne de två första veckorna eller mer? Och sedan successivt låta han gå ut. Lägenheten var på 85 kvadrat och huset är på 180 så han får betydligt mer yta att röra sig på!
Jag tror inte på detta med att stänga in en katt som är van att gå ut. Mina katter vänder tvärt om man gör så och vill inte vara inne längre på ett tag efter det. Min ena misse var ute en hel sommar efter flytten - och det var en katt som under sina 3 levnadsår aldrig velat vara ute. Om man tar in katten, vilket man säkert gör första dagen så skulle jag iaf inte hålla den inne för länge. Hellre att den får gå ut efter 3 dgr då om den verkligen vill det. Sålänge den vet vart ni är och vart maten finns. Lättast är det ju på sommare, då kan ju dörren stå öppen en hel del.

3. Tänkte att det kanske vore bäst att släppa in de båda katterna samtidgt så man slipper det här med revir, bra ide?
Är det en kattunge du ska skaffa så nej - tycker jag.
Många gånger är vuxna katter (ffa hankatter) som inte är vana vid ungar, rädda för dem. Och katter har otroligt stor respekt för andras ungar. Kattungar har däremot inga revir och inget behov av ngt revir, och de anpassar sig lättare än vuxna katter. Att flytta med en vuxen hankatt till ett nytt hus är bara det en stor sak, och att då ha en annan katt där, en unge dessutom, gör bara det hela än mer obehagligt för honom. Ffa om han ska stängas in i huset.

Jag skulle först låta den vuxna katten markera sitt revir och känna att han är hemma i nya huset/omgivningarna, och sen ta hem en kattunge.

Tack för bra svar, u börjar flytten bli aktuell och jag skulle gärna vilja ha mera kommentarer o åsikter + TIPS!:d

Det lutar åt en hankatt eftersom det är lätatre med kastrering o sådär, om det nu blir en hane finns det speciella saker att tänka på.
Vad är det som ksiljer sig mellan att skaffa en hane till eller en hona:confused::confused:

När jag flyttade så tänkte jag ju ha pisse inne några dar först men hon ville bara ut hela tiden så dom första dagarna gick hon i sele och koppel men efter bara några dar så var det tvärnej när den skulle på så hon gick ut själv och det var aldrig några problem.

Liknande trådar

D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 575
Senast: Galore
·
Övr. Katt Våra snart 2 o ett halvt år gamla kattkillar har börjat att slåss! Dom är bröder och har bott här i 2 år. Dom är ute på dagarna i...
Svar
4
· Visningar
1 181
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama