Frågor om elaggregat till hagar

Rimfaxe

Trådstartare
Då det kanske blir aktuellt för mig att köpa ett elaggregat så har jag nu tittat lite på de som finns i Hööks och Börjes utbud (till att börja med). Är dessa sämre än andra märken? Vilka andra märken/inköpsställen finns det?

Kan någon förklara för mig vad:

1. Volt
2. Spänning vid 500ohm
3. Joule

innebär? :confused: Är det bra med höga eller låga värden?

Siffran som står på själva aggregatet; står den för hur många meter stängsel aggregatet kan ge ut el i?

Vad händer om man har längre/kortare elstängsel än vad elaggregatet är anpassat för?

Spelar det roll vad man kopplar aggregatet till, dvs elband, elrep, eltråd, ståltråd etc?
Blir det starkare/svagare ström i något av alternativen? Jag misstänker att trådarna lättare går av om man har ett för kort stängsel än vad aggregatet är anpassat för?

Vad är bäst; Nätdrivet aggregat eller batteridrivet? Hur vet man hur mycket el ett aggregat förbrukar på elnät/batteri?

Sv: Frågor om elaggregat till hagar

Det är en hel liten vetenskap med elstängsel.

1. Volt (i detta fall ang. elstängselaggr) visar ur långt staket aggregatet klarar av under perfekta förhållanden och mkt goda ledare.

2. Spänning vid 500 Ohm. Den ungefärliga spänning som finns i staketet när ett djur går emot. Hur kraftig *kyss* djuret får av elen.(Förutsatt att allt annat är OK och fungerar förståss).

3. Ju högre Joule, desto starkare aggregat. Det bör vara ett jordspett för varje Joule på aggregatet.

Att tänka på är hagstorlek, vegetation, vilken sorts band/rep/tråd + isolatorer man använder så det är dimensionerat efter aggregatets styrka. För klena ledare/isol. ger strömförlust och ledarna bränns även lätt av om aggregatet är starkt.

Du kan läsa många bra tips här

Ah! :)

Tackar, tackar! :bow:

Hur är det med märket på aggregatet? Är billiga aggregat generellt sett sämre än dyrare?

Tack på förhand!

//Frida

Det var så länge sedan vi behövde köpa nya aggregat, så jag vet inte faktiskt. Men jag har alltid satsat på sk kvalitetsaggregat, eftersom vi vill att de skall hålla länge. Det äldsta eldrivna vi har är nästan 20 år och tickar troget på fortfarande. Skulle jag gissa så får man nog vad man betalar för, varje fall i livslängd.

Har du kikat på länken? Där kan du nog få svar på de flesta av dina frågor.

De flesta köper för litet och dåligt aggregat.

Det är ju en fördel om man har ström ÄVEN om det kommer gräs eller snö på trådarna ;)

Du ska ABSOLUT ha ett nätdrivet om du har tillgång till ström.

Tänk på att satsa på BRA tråd (utan högt motstånd) och ordentlig jordning också !

www.lgprodukter.se är också bra på aggregat och service.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka