Frågor om blistring

Tigertofflan

Trådstartare
Vet inte om denna ligger under rätt rubrik, men provar.

Har precis läst en bok där författaren i ett kapitel tog upp "Blistring och Cortison". Hon skrev bland annat att man blistrar för att göra skadan i ett ben större för att man tror att det ska läka fortare om skadan är större. Hon skrev också att man blistrar för att bedöva benet, så att hästen ska kunna gå jobb / tävla fast den är halt.

Idag blev jag därför jättechockad när jag hörde att en i "mitt" stall hade blistrat sin häst. Han sa att det var för att driva ut varet, eftersom hästen hade varit halt.

Eftersom jagnu har läst och sett flera olika "användningsområden" för blistret, har jag lite frågor.

Vad gör egentligen blistret, och vad består det av? Vad vill man få för effekt när man använder det?
Är det tillåtet att starta en blistrad häst?
Hur vanligt är det att man blistrar sina hästar i Sverige?

Sv: Frågor om blistring

Prova använda sökfunktionen, finns massor med trådar om blistring

Senast ändrad:
Sv: Frågor om blistring

Blistring går ut på att man "retar" vävnaden för att mobilisera kroppens egna försvar mot inflammation. Man kan t ex använda starka liniment eller helt vanliga liniment som man tar på och sätter lindor utanpå. Bra eller dåligt - vet ej, har inte provat eftersom jag tycker alla huskurer som framkallar smärta är tveksamma. Bättre att anlita veterinär och få en beprövad behandling, enligt min uppfattning. Den smärtstillande effekten kommer av att kroppen utsöndrar endorfiner. Samma princip som att bremsa.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 533
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 251
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 133
Senast: lil-sis
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en... 2
Svar
32
· Visningar
10 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka