Frågor om betet

S

spoorlaan

Jag har några frågor som jag är jätte tacksam om jag får svar på:

Varför ska man inte släppa hästen på bete innan maj?
Varför ska hästen inte gå på bete länge än till spetember?
Hur fixar man med vattenförsörjningen på betet?

Sv: Frågor om betet

Såhär resonerade vi när vi hade vårt förra stall med massvis med hästar (ridskolehästar och privata).

Varför ska man inte släppa hästen på bete innan maj? För att få gräset att räcka så länge som möjligt in på sommaren, samt att gräset skulle vara tillräckligt mycket för att hästarna skulle klara sig på enbart gräset.
Varför ska hästen inte gå på bete länge än till spetember? Vi tog in hästarna när dels gräset började tunnas ur och när frostnätterna började ta vid. Det är inte nyttigt för hästar att äta frostigt gräs (ökad kolikrisk). Sedan går näringen i gräset ner framåt hösten.
Hur fixar man med vattenförsörjningen på betet? Vi hade badkar. Antingen räckte vattenslangen från stallet eller också hade vi 50 L dunkar vi körde ut på skottkärror. Såg alltid till att hålla det fräscht.

M-oaa

bete går ju hästen under de månaderna när det växer gott om gräs. Dvs när vårgräset har kommit upp en bit, tills det slutar växa på hösten.
När det sker är ju olika beroende på var i landet man bor, men här är det lagom att släppa i maj och ta in i september. Innan och efter är det också ofta ganska kallt och opålitligt väder, och inte alla vill ha hästarna ute då.

Ang vatten så har man exv badkar som man fyller på dagligen och tvättar regelbundet.

Hur sent släpper ni ut hästarna på dagen?
Tänkte ang frosten, för här är det frost på morgonen också....

Själv skulle jag gärna släppa på bete i april om det var tillräckligt varmt på nätterna och låta hästen gå till början av oktober. Med stödfodring om det behövs.

Vattnet får man se till att transportera till hagen. Antingen via slang eller stora dunkar.

Nej jag har inga hästar själv. Ska ha prov i skolan och ville veta hur det funkar ute i verkligheten. Jag tänkte också på det här med frosten och hoppades att någon skulle ta upp det. Jag vet att jag läst någonstans om att frosten startar någon kemiskprocess i gräset som gör att det blir väldigt mycket socker i strået. Att detta kan leda till kolik som du säger. Eller fång kanske snarare. Men jag minns inte rikigt vad det var som hände i gräset.

Själv skulle jag gärna släppa på bete i april om det var tillräckligt varmt på nätterna och låta hästen gå till början av oktober. Med stödfodring om det behövs.

Vattnet får man se till att transportera till hagen. Antingen via slang eller stora dunkar.

Ja. själv vet jag hästar som går ute året runt i samma stora (enorma) hage. Men du vet lärare måste vara så trånga i sitt huvud och sina slutsatser.

Men det här med parasiter. Jag har läst att man inte ska ha samma hage sommar och vinter. Kan det kanske ha något med det att göra, som hon menar? Att man ska ta in dem i septemer så att inte parasitmängden blir för stor? Jag vet inte.

Hennes frågor känns över huvud taget så idiotiska. Hör på den här:

Varför måste man kontrollera staketen mer än en gång? (Då syftar hon också på betet)

Eller denna:

Vad ska man leta efter (i hagen) som hästen kan skada sig på?

Det känns som om hon ställer frågan till någon med förståndshandikap.

Parasiter är ju inte kul, men det löser man genom träckprov och avmaskning. Däremot är det bra om man låter marken vila ibland.

Nja, parasitfrågan ska man ju helst lösa långsiktigt genom att minska parasittrycket på markerna man använder. Träckprov och avmaskning är ju nödvändiga åtgärder om man inte kan ha en bra betesplanering.

Sommarplågor

Tack för alla svar !

Jag undrar en sak till, hoppas någon ser. Är det någon som vet hur man löser det här med sommar plågor på ett mer naturligt sätt? Som insekter och solexem m.m.

Exemtäcke och ta in i stallet på dan när det är som varmast. Om du menar att insektsspray är onaturligt?

Sv: Sommarplågor

Har du en eksemhäst (som jag har) så är installning nattetid nästan ett måste. Min är allergisk mot svinknott och är tyvärr inte ute på bete alls. Hon har den här sommaren gått ute med eksem eller flugtäcke mellan 7:30-14:30. Jag använde även ett klåd-dämpande preparat som passade jättebra. Tack vare detta har hon knappt kliat sig alls.

Man får hitta det som passar sin häst bäst. Men naturligast blir eksemtäcke och installning på nattetid och sena eftermiddagar då plågorna är som värst.

M-oaa

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
502
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 747
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: jemeni
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama