Frågor om Back On Track, lösning på spända muskler?

Totola

Trådstartare
Jag har en häst som lätt blir spänd i ryggen och speciellt korset där han ofta är blockerad. Jag kastade ett getöga på Back On Track´s hemsida där de visade värmebilder på en häst som använt back on track och det såg lovande ut tycker jag. Men vad tror ni?

Han har blivit sämre i vinter så jag kan tänka mej att värme skulle kunna lösa upp en del spänningar.. Är det verkligen värt flera tusen att köpa ett back on track-täcke eller magnettäcke, eller är det bortkastade pengar som man lika gärna kunnat massera bort istället?
Han får regelbunden behandling, men jag misstänker att det behövs mer just för musklernas del eftersom det är de som drar kotorna fel och gör att han behöver behandlas. För att inte få "återfall" måste man alltså hålla musklerna mjuka vilket är lite svårt om de hamnar så oavsett om man ridit regelbundet eller vilat.

Sv: Frågor om Back On Track, lösning på spända muskler?

Hejsan!

Istället för att lägga "flera tusen" på täcket du funderade över, kan jag varmt rekommendera kiropraktor och massör.
Min häst har vart låst i korset, bogarna och nacken under en längre tid och förra veckan vart en kiropraktor hos henne och har även massör regelbundet och hon är en heeeeeeeeeeeeeeeelt annan häst :eek: :rofl:
Är så lycklig, men inte lyckligare än henne! Hon är en helt ny häst!
UNDERBART!

Lycka till!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

När jag fick hästen var han i rätt taskigt skick, därför anlitade jag massör och Equiterapueft så han blev behandlad ungefär 2ggr i veckan den första månaden oh visade stora framsteg. Sedan dess har han fått "intensivbehandling" av Equiterapueft när han var på bättringsvägen och nu behandlas han ca 2 gånger i månaden, så den biten har jag redan. Det är mellan behandlingarna jag vill undvika att han ska bli stel i musklerna, speciellt nu på vintern då de står och spänner sej när det är kallt/om de har snöstyltor eller det är halt. När jag rider försöker jag träna gymnastiserande men rider man bara rakt fram eller travar för mycket kan han bli spänd i ryggmusklerna, så den biten passar jag mej också för.
Det jag söker är en långvarig "mirakelkur" som gör musklerna bättre, speciellt i korset. Eller något som helt enkelt förebygger spänningarna, någon form av liniment kanske?

Finns måmga inlägg här om just Back on track.
Jag kan varmt rekomendera det i vilket fall som helst. :bow:

Synd att de är så dyra så man inte vågar chansa.. :p

Man behöver ju inte köpa täcket.
Det finns en typ storlek filt som man kan sätta fast själv i ett täcke.
Men har hästen ont eller stel eller vad det nu är,är det värt ett försök.
Ångrar du dig kan du med all säkerhet sälja det. :bow:

Ja, det är ju sant.. Ska höra med sponsorn :D

Jag kan rekomendera back on track. Har själv ett back on track fleecetäcke på min häst. Förut var han spänd i ryggen, men efter vi börjat med back on track har han blivit mycket bättre. Men vi använder det som ett komplement till massör och masserar även själva enligt massörs instruktioner. Våran massör trodde dock att täcket gör nytta. Så jag tycker helt klart att det är värt pengarna. Får man en häst som mår bra så är ju det värt allt.

Ett par saker jag funderar på- är det bara värmen som ska ge effekt eller är det något annat? Annars skulle i princip ett varmt täcke ge samma effekt tycker man.
Kan man ha på täcket dygnet runt eller ska man bara använda det korta stunder?

Jag blev väldigt förvånad över vilken skillnad det var på min häst när hon fick ett BoT-täcke jämfört med när hon gått med vanliga. Mjuk och fin i musklerna, varm utan att vara svettig och mycket mindre stel. :)

*puttar*
Är det någon som har dåliga erfarenheter av BOT? Jag blir alltid misstänksam när man bara får positiva svar.. :p Och IRL har jag hört vissa som tycker det är slöseri med pengar och att det inte funkar, andra som varit helt lyriska.

Magnettäcke, är det någon som provat det?

Jag fick tipset av vår veterinär att använda BOT på min hästs fodergallor i somras. Alltså proteinrikt gräs i somras. Har dock inte fått hem dem än... så jag kan inte säga något om effekten.

Hej!
Jag har Back on track- utegångtäcket med hals och använder det flitigt!! Tycker mig märka att min häst blir mjukare och mindre öm i ryggen...
Brukar lägga på det på min ena häst innan ridning - perfekt musklerna värms upp och hon är mjuk & rörlig redan i början av passet.
(enda tråkiga med utetäcket är att det är lite varmt att ha på sommarn, men innetäckena var slut när jag skulle köpa...) Sedan har jag hört att det är bra med utetäcket för att materialet fungerar bättre när hästen är i rörelse, än när den står helt still i boxen på natten...

MVH /Erica

Jag tycker det fungerar bra för min stela häst (har haft långvarig låsning i länden som lätt kommer tillbaka). Min kiorpraktor säger att när de haft sådana problem kan de bli känsliga för värme/kyla efteråt och därför täcker jag numer min häst mycket mer än vad jag hade tänkt (efter att ha fått halt häst pga kyla). Har ryggtäcket i mina innetäcken (kan flytta det emellan) och rejält varma täcken ute samt ländtäcke. Hon får inte heller stå utan täcke efter träningspass innan hon svalnat av (vinter) och självklart har hon guldskor runt om samt snösulor så att hon inte behöver spänna sig i hagen. Liniment och massage är också del av den dagliga behandlingen, men tack vare BoT har vi kunnat minska den tiden.

Jag är en flitig användare av Back on Track, både täcke och paddar och kan rekomendera dessa.
Varför jag använder täcket är helt enkelt att jag har en häst som lätt får spänningar i bogar och ländrygg (ja, han behandlas av EQ för det) och han känns alltid mycket mjukare och finare efter att ha använt täcket.
Täcket ger inte bara värme utan ökar blodcirkulationen så det blir inte samma effekt att bara lägga på ett varmt täcke.

Totola skrev:
Ett par saker jag funderar på- är det bara värmen som ska ge effekt eller är det något annat? Annars skulle i princip ett varmt täcke ge samma effekt tycker man.
Kan man ha på täcket dygnet runt eller ska man bara använda det korta stunder?

Ingen aning ang om det 'bara' är värmen eller mer. Men det gav MARKANT skillnad med BoT och utan på unghästen med muskelproblem. Hon var dels brutalt övertäckad (täckad in absurdum i tjooooocka täcken), dels kombinerade jag det med endera liniment, värmesalva eller värmelera. Inget av det, oavsett kombination, gav lika varmt och gosigt som BoT ryggstycke. Det blev nästan HETT därunder (hästen verkade dock bara tycka det var mysigt). Och mjukare och finare muskler än utan.

På valacken utan muskelskador men lätt att bli spänd och öm i ryggen vid kyla, så såg jag ingen större skillnad i muskler (mjuka och fina oavsett) men han var rejält varm och gosig under BoT ryggstycket.

Jag har haft unghästen med ryggstycke 24 h per dygn i två veckor utan minsta problem. Jag slängde på det 12 h första gången med, fast man eg ska 'vänja in' sägs det. Ingen negativt effekt vad jag märkte iaf.

Enda nackdelen med ryggstycket jag kommer på är att det är TUNGT och att det är VITT... Jag skulle gärna ha ett helt täcke men tvekar lite ang vikten (sen måste jag spaaaara om jag ska ha ett sånt med)

Vikten?? Mitt BoT utetäcke är inte särskilt mycket tyngre än en vanligt utetäcke, det är tyngre men inte så märkbart.

Inte tyngre än dom där hemska Nya Zeeland täckena som var det enda alternativet i utegångsväg för x-antal år sedan, hua :crazy:

fio. skrev:
Vikten?? Mitt BoT utetäcke är inte särskilt mycket tyngre än en vanligt utetäcke, det är tyngre men inte så märkbart.

Inte tyngre än dom där hemska Nya Zeeland täckena som var det enda alternativet i utegångsväg för x-antal år sedan, hua :crazy:

Vikten på ryggstycket alltså. Det är tungt. Täckena är lättare, alltså kanske inte ett helt täcke, men om man skulle sy ett täcke av ryggstycken skulle det bli en rustning.

Jag instämmer med ngn annan som sa att det kan vara jättebra med massör, kiropraktor eller "annan lämplig".
Jag anlitade förut en fysioterapeft, det var kanon!
Men nu var det ju inte det du frågade om! ;)

Jag tror Back on Track kan hjälpa din häst. Och om du bara köper ett sådant där ryggtäcke (1 x 1 m), så kostar det runt 800:-.
Jag har ett, brukar lägga på det så fort jag hinner.
Bäst resultat är ju om hästen får ha det på sig ngn halvtimme innan den jobbas.

Jag är själv en nöjd användare av B&T, men det är ingen lösning på alla problem.
Tror att de som varit missnöjda med B&T har haft hästar med skador som inte blir bättre med den ökade värmen. Det finns inga mirakelpaddar som hjälper mot ALLT.
Om det är värme och cirkulation som behövs så tror jag stenhårt på dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
Utrustning Min lilla pålle återhämtar sig just nu från kotledsinflammation i båda bak. :( Går toppen i skritten nu och återbesöket till kliniken...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Yttik
·
Utrustning Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M...
Svar
13
· Visningar
3 439
Senast: Loppz
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka