Frågor om att bygga på arrenderad mark.

S

Superbiddi

Börjar bli trött på att ha hästen min så långt bort och installad i ett stall som aldrig blir klart, så nu funderar jag starkt på att gå över till grannen och fråga om jag får arrendera en del av hans mark (som ändå ingen använder eller det var nån som slog det i september och hämtade rundbalarna i november förra året.).
Får man bygga på mark man arrenderar?
Jag kan gott nöja mig med nått mobilt stall/Uteboxar eller liknande. Vart finner jag det?
Måste man gjuta platta för stallet? eller räcker det med grusad botten?
Vad gör man av dyngan som blir?, då jag varken har traktor eller mark att sprida det på.
Dränering av hagar? är det jag som arrenderar som får stå för en sån kostnad?
Är det något mer man behöver tänka på?

Sv: Frågor om att bygga på arrenderad mark.

Dyngan kanske bonden kan ta reda på mot en billig kostnad? Men efter ett visst antal hästar så måste du ha platta,alt container eller något liknande.

Jag skulle aldrig bygga ett stall,men mobila uteboxar borde väll funka,då är det bara att plocka ner dom när man känner för en flytt!

Vet inte hur det funkar med bygglov och sånt,men det lär väll inte behövas i sånnafall,eller?

Gå och fråga grannen så kan ni säkert komma överrens om något!

ute-boxen.se har bra lösningar!

Finns tyvär ingen bonde i närheten . Grannen driver skogsbruk.
Jag ska ha max tre hästar så ingen platta behövs och kommer nog köra med konteiner lättast att tömma och hålla frächt.
Mobila uteboxar funkar absolut, måste bara hitta några som kan passa mina önskemål.
Bygglov är väl bara att ringa till kommunkontoret och fråga vem man ska prata med?

ute-boxen.se hade några fina som jag kan tänka mig. Nån som vet några priser?
Oj de var ju inte billiga precis. Men om man har en händig karl så måste man väl kunna bygga nått liknande?
Vad menas med tak och utan tak? är det inget tak alls eller är det bra det utskjutande taket de menar?

Senast ändrad av en moderator:

Det måste nog vara det utskjutande taket som menas...

Jag fick inte fram prislistan när jag skulle kika,så jag kan inte säga om JAG skulle tycka dom var dyra eller inte,men vanligt byggmatreal är iallafall snordyrt,så frågan är om det blir så jättemycket billigare att bygga själv? Plus allt annat som tillkommer,som fönster m.m.

Googla så får du upp mera tillverkare,samt sök även på annonssidor i fall det är någon som säljer begagnat.

Hur har du tänk att du ska lösa det med uppbindningsplats? Tex när hovis kommer så är det ju bra om man kan vara på plant underlag (tex betong) så inte sömmarna försvinner ner i marken,och orsakar sömstick senare.
Förvaring av hö och strö? Foder? Utrustning?

Byggmaterial skulle jag nog kunna få tag på realatift billigt då min svärfar har en såg och skog . + att grannen jag skulle arrendera av bedriver såg och säljer virke.
Sambons ena bror är snickare och hans kompis elektriker. Och där jag vill bygga boxarna har det legat en ladgård så el och vatten finns i närheten.

Jag funderar på just lösningen för uppbindning. Hade ju velat haft med utskjutande tak och kanske kan man göra nån uppbindning mellan stolparna och boxarna funderar på att lägga marksten utanför boxarna.
Förvaring av foder och strö har jag ingen bra lösning på.
Sadelkammare funderar jag på om man kan köpa/bygga nån billig liknande friggebods bygnad och ställa bredvid stallet.

Har hittat ett begagnat mobilt stall som vore perfekt men tyvär så ligger det i fel ände av landet. Annars hade det varit perfekt.

Tack för dina svar!:)

innan du planerar bör du gå o fråga bonden först.

men jag har fått lära mig den dyra läxan att inte lita på en bonde o lånad mark. Jag kommer aldrig mer vilja känna mig beroende av en annans mark. Jag har fått lära mig att man ska inte lita på bonden och det kan senare orsaka problem.

jo ska knalla iväg när sambon kommer hem.
Men vill fundera och komma på lösningar. även om han ni inte skulle vilja arrendera ut, så kommer jag nån gång i framtiden att bygga och det är alltid kul att spåna på ideér.

Det är ju därför jag inte gjort slag i saken tidigare just för att det är så osäkert att vara beroende av någon annans mark.
Vill du berätta vad du råkade ut för?

Fasst samtidigt så kan det vara bra att planera lite först,ifall bonden frågar hur hon tänkt att lösa saker och så så är det bättre att lämna ett snabbt svar som låter (är) genomtänkt,istället för "öhhh,jadu,det vet jag inte"...

11november011.jpg

Så hade en gammal stallägare löst det. Ingen botten och betongplattor framför boxarna där vi kunde binda upp och hovis kunde sko. Det drog inte mycket alls faktiskt när man stod där ute.

ååååå:love: precis så har jag tänkt mig det i mitt huvud.
Vet du om Stallägaren byggt själv eller köpt färdig konstruktion?

Liknande trådar

Anläggning Hej Vill ta hem hästen, och ska i samband med det köpa en till. Har ledsnat helt på att stå inackorderad. Vart får man reda på vad som...
Svar
7
· Visningar
1 896
Senast: Manji
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 853
Senast: Nielaa
·
Anläggning Jag har frågat min granne om jag kan få arrendera mark av honom och fått ett positivt svar. Problemet är att jag helst inte vill ha...
Svar
3
· Visningar
2 823
Senast: Masse
·
Anläggning Om man någon gång i framtiden skulle lyckas hitta sitt hus med tillräcklig mark och får lov att ha häst på den marken så måste ju...
Svar
3
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka