frågor om åringar, foder utb mm.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Miss Ferrari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 657
M

Miss Ferrari

Fråga 1: Har en hingstunge född april-06 somkommit hem från betet för någon månad sen. är väl inget ovanligt att de små är lite "magra" efter en lång sommar på bete..? vad jag vet iaf:crazy: han går nu i stor gräshage 10 timmar om dagen, har fri tillgång till hö i boxen och får kraftfoder 2 ggr/dag. jag tycker ändå inte att han går upp i vikt utan man ser fortfarande revbenen väldigt tydligt... kraftfodert han får nu är:
2 l helhavre
1 l krafft grund
0.5 l torr betfor (självklart uppblött):rofl:
mineraler och saltsten
har ni tips på annat foder? ska han ha mera foder? eller är jag bara för otålig och det helt enkelt tar tid för honom att gå upp?

Fråga 2: hur mycket kan era ettåringar? vad är målet innan sommarn? gick på hästgymnasium där 1åringarna på hösten longerades med sele och träns, är det lagom arb? det min häst kan nu är ung: stå uppbunden, kratsa hovar, spola ben(lite misstänksam:)) ledas. ha tränset på sig, har haft täcke, gjord, sele(lätt bröstsele)), Har lös"hoppat" tsm med annan häst han är så väldigt snäll och aceppterar allt utan bråk. så är det dags att lära honom longering eller är detta tillräckligt? tänkte bara så man inte bara matar in information i det lilla livet bara för att han är snäll, då blir han kanske snurrig?? har ni ngra tips??

Fråga 3: har läst flera trådar om hur anti många är mot att ha täcke på unghästar. men jag hade i fjol och tänker även i vinter ha täcke på honom de kallaste och regningaste dagarna. fattar inte riktigt varför den lille ska stå och frysa när mamma och alla hästkompisar har täcke mot rusket och kylan. kan ngn förklara det för mig!?!

tror det var allt så länge och hoppas på flera kloka svar:bow:
kanske märks att det är min första bebis:love:

Sv: frågor om åringar, foder utb mm.

Nej, unghästar ska inte vara magra efter en sommar på bete, de ska vara runda, blanka och välmusklade.

Jag har ett ettårigt halvblods sto som kom hem från sitt kraftiga bete för en månad sen. Då var hon i gott hull, blank och fin.

Här hemma går hon fortfarande ute dygnet runt i gräshage, men tas in och ges 2kg krafft groov varje dag. Hon ser väldigt fin ut i hullet fortfarande, inte tjock men inga synliga revben.

Hon håller på att köras in och tömkördes med loksele i våras, och drog linor med svängel.

Nu drar hon släpskaklar vilket hon kommer att göra undern vintern.
Planerar även att löshoppa ett par gånger lite längre fram.

I övrigt klarar hon all normal hästhantering, samt vara ensam vid behov i stallet och i hagen.

Vad gäller utfodringen av din häst så tycker jag att du ska ställa frågan på fodersidan här i stället. :idea:

I övrigt så tycker jag inte att man behöver överarbeta en ettåring. Longering känns absolut som överkurs, för mig. Ffa eftersom det är såpass påfrestande för leder som det ändå är. En ettåring som man kan leda i skritt och trav i grimma, kanske åka transport och eventuellt löshoppa någon gång, det räcker absolut.

Jag tycker att unghästar ska få äta hur mycket de vill. Om de är magra efter betet hade jag varit lite orolig faktiskt.
Är hästen avmaskad ordentligt?

När det gäller arbete så gör jag ingenting med mina förrens de är lite äldre.
Ettåringar kanske jag löshoppar en eller två gånger på ett år bara för att kolla hur läget ser ut.
Men att longera eller så hade jag aldrig gjort!

När de är 3-åringar börjar jag rida in dem och sätta dem i lite arbete. Men innan dess är det ingen idé tycker jag. Det ger ingenting att starta dem som 2-åringar, även fast många människor gör det.
Jag gillar att starta mina på våren som 3-åringar. Men det är individuellt också. Vissa kräver att man väntar lite och vissa kan man starta lite tidigare. Man måste se till individen!

Utgå från din höanalys!
Sen tycker jag att det är lagom att börja tömköra dem på hösten. Jag ska iväg och titta på en 1 åring som har tömkörts lite sen betet. Den kommer stå kvar hos uppfödaren under vintern och till våren ska den ha dragit släde på isarna. Korta intensiva pass dör ingen 1 åring av är min inställning. Däremot så får man inte ha för höga förväntningar på dem och inte glömma bort långa ledigheter, de är trots allt små bebisar (snart tonåringar)

Även jag håller på att köra in mina "bäbisar" De tömkörs i sele i dagsläget. De har även "löshoppat" ca 2-3 ggr och vi har även tittat på konstiga hinder som vattenmatta. I övrigt är de hanterade som vanliga hästar de går att lasta, spola o verka o.s.v.
Till mat får de ca 1½ havre och 3 kg mått korn + ½ kg lusern + olja. självklart mega stort bete lite tillskotts hö och snart fri tillgång på halm och ensilage.
Mina går inte med täcke på sig, utan de har tak över huvudet om de vill och de går ute året runt, dygnet runt.

Jag har en halblodskorsning som är lika gammal som din! (Född 22/4-06.) Han kastrerades i maj, därefter påbörjades (på inrådan av flera veterinärer o uppfödare) inkörning. Vilket har gått helt lysande!! :)
Nu tömkör jag honom kortare stunder ca 2 ggr/v och han körs med vagn ca 1 g/v. Ibland tvärtom. (Under sommaren kördes han ca 2 ggr/v + gick på bete.) De vet. jag har pratat med har tyckt att fler borde börja inkörning mycket tidigare än vad som görs nu! Förr gjorde man nästan alltid så! Nu väntar folk med detta och börjar inridning när hästen är 2½ - 3-år och omusklade. Med tömkörning o körning hinner unghästen bygga upp lite ryggmuskler. (Minskar skador.) + att du får en väluppfostrad häst. Min tycker rent ut sagt att det är "skit"-roligt att bli körd! Står snällt när man selar av o på, och även när man spänner för o av vagnen :cool:. Öronen glatt fram hela tiden!!:rofl:
Min får oxå kraftfoder 2 ggr/dag. Nykrossad havre + betfor + mineraler o saltsten. Fri tillgång på "hösilage".
Ang. longering håller jag med andra här- låt bli!
Liten tanke....du blöter väl ordentligt den hela havren!! (Kanske dum fråga :crazy: ??)

Min Shiloh iklädd travutrustning, med inkörare Christell bakom!
krftor142.jpg

ok tack så mkt för alla svar:bow: jag ska alltså inte longera honom, men löshoppa, tömköra och ev köra in innan nästa bete..? hade väl det som mål:)

måste bara påpeka att han är blank och fin i pälsen och musklad men revbenen syns. han är alltså inget misskött vrak utan har antagligen bara brottats mer än han ätit "där borta" om ni förstår mig. han är ordentligt avmaskad och frisk och kry så jag oroar mig inte så men vill ju att han ska gå upp lite ändå:) han har haft sele på sig men vi har aldrig tömkört eller så...bara lite promenader...

Jag har en halblodskorsning som är lika gammal som din! (Född 22/4-06.) Han kastrerades i maj, därefter påbörjades (på inrådan av flera veterinärer o uppfödare) inkörning. Vilket har gått helt lysande!! :)
Nu tömkör jag honom kortare stunder ca 2 ggr/v och han körs med vagn ca 1 g/v. Ibland tvärtom. (Under sommaren kördes han ca 2 ggr/v + gick på bete.) De vet. jag har pratat med har tyckt att fler borde börja inkörning mycket tidigare än vad som görs nu! Förr gjorde man nästan alltid så! Nu väntar folk med detta och börjar inridning när hästen är 2½ - 3-år och omusklade. Med tömkörning o körning hinner unghästen bygga upp lite ryggmuskler. (Minskar skador.) + att du får en väluppfostrad häst. Min tycker rent ut sagt att det är "skit"-roligt att bli körd! Står snällt när man selar av o på, och även när man spänner för o av vagnen :cool:. Öronen glatt fram hela tiden!!:rofl:
Min får oxå kraftfoder 2 ggr/dag. Nykrossad havre + betfor + mineraler o saltsten. Fri tillgång på "hösilage".
Ang. longering håller jag med andra här- låt bli!
Liten tanke....du blöter väl ordentligt den hela havren!! (Kanske dum fråga :crazy: ??)

Min Shiloh iklädd travutrustning, med inkörare Christell bakom!
krftor142.jpg

grymt avis...se vad han kan din lilla häst!!
måste bara fråga... menar du allvar om havren??? ska den blötas eller driver du med mig:confused: kanske får mig att framstå somriktigt korkad nu men jag har aldrig hört ngt liknande... vore kul med en motivering:angel:

Hej!
Så här gör jag med mitt ettårssto (halvblod). Hon är i fint hull och får nu:
1,5 kg havre
2 kg lusern (kvarnbys)
mineraler
8 kg hö

Jag tömkör henne ibland och försöker gå på promenader så ofta jag hinner. Vi löshoppade två gånger i våras på småhinder och ska försöka komma iväg nu igen.

Ang. täcken så hade hon inte täcke förra vintern men har det för det mesta nu. Hon började få vinterpälsen sent och hon verkade lite frusen så hon har täcke på sig ute.

MVH
Elin

grymt avis...se vad han kan din lilla häst!!
måste bara fråga... menar du allvar om havren??? ska den blötas eller driver du med mig:confused: kanske får mig att framstå somriktigt korkad nu men jag har aldrig hört ngt liknande... vore kul med en motivering:angel:

Jag skulle tro att hon menar att det är svårare för hästen att tillgodogöra sig hela havrekorn är krossade eller blötlagda.

Blev han avmaskad efter att han togs hem från betet? Brukar göra susen. Skulle nog även öka kraftgivan om avmaskningen inte gav resultat.

Kan det vara så att han har bandmask? Det syns inte på vanligt träckprov och en normal dos avmaskningsmedel hjälper inte. Har för mig att det är dubbel dos Banminth som gäller för att bli av med masken, men det kan förstås ha kommit nya rön på det där, samt nya avmaskningsmedel. (Jag är inte så uppdaterad, tror jag!)

Jag har aldrig jobbat/longerat/tömkört ettåringar, jag tycker att de är för unga. När jag jobbade på galoppen reds åringarna in på hösten, men det är långt ifrån alla som rids regelbundet det första året. Vissa vill starta som 2-åringar, andra inte. Min personliga åsikt är i alla fall att ta det varligt med så pass unga hästar och ge dem tid att mogna både fysiskt och mentalt innan de rids in. Titta på individen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Såhär är det: Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: purity_666
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 707
Senast: Niela
·
F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: Tora
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 864
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3