gylle
Trådstartare
Satt och funderade här då jag har fått vissa problem, har ett stall som ligger i vinkel från det andra stallet där planerna var att stona skulle stå för att inte så att säga ha direktkontakt med tävlingshästarna, nu funkade inte detta så bra då det ena stoet absolut inte trivs där inne, hon är ledaren här hemma och har ett mkt stort kontrollbehov, hon tappar ju helt kollen på de andra och stressar runt som en tokig, för att inte snacka om hur hon blir när det andra stoet förvinner ut för att jobba. Detta stressande är ju inte precis optimalt för dräktighet. Så det ser ut som om jag trots allt måste ha dem uppe i det vanliga stallet, det man är mest orolig för är ju abortvirus, såg när jag tittade på vaccinationer att de skall ha första sprutan i 5,e månaden. Är de inte känsliga för att drabbas av detta innan dess eller ? Verkar ju konstigt annars att man inte börjar vaccinera förräns då. Är detta vacciner dyrt ? finns det risker med denna vaccinering ? Sista frågorna med tanke på om man skulle minska risken att tävlingshästarna får med sig det hem genom att vaccinera alla dem. Abortvirus är ju luftburet, spelar direkt kontakt eller ej någon roll i att öka riskerna för smitta ? Stona står i dag blandat i stallet mellan andra tävlingshästar, jag kan möblera om så att stona står bredvid varandra med min gamle häst som inte är iväg som enda vägggranne men det kommer ju att stå tävlingshästar på andra sidan gången. (Dessutom behöver jag då bygga om då hingsten då måste flyttas över i en av de "helt" öppna boxarna (där han enkelt kan klättra ut om han skulle vilja) Vinner jag nåågot med denna omflyttning ? Att skicka iväg stona någon annanstans är inte ett alternativ pga kolikstoet som jag inte släpper ur synhåll.
Hur skall jag göra ?
Hur skall jag göra ?