Frågor om abortvirus !

gylle

Trådstartare
Satt och funderade här då jag har fått vissa problem, har ett stall som ligger i vinkel från det andra stallet där planerna var att stona skulle stå för att inte så att säga ha direktkontakt med tävlingshästarna, nu funkade inte detta så bra då det ena stoet absolut inte trivs där inne, hon är ledaren här hemma och har ett mkt stort kontrollbehov, hon tappar ju helt kollen på de andra och stressar runt som en tokig, för att inte snacka om hur hon blir när det andra stoet förvinner ut för att jobba. Detta stressande är ju inte precis optimalt för dräktighet. Så det ser ut som om jag trots allt måste ha dem uppe i det vanliga stallet, det man är mest orolig för är ju abortvirus, såg när jag tittade på vaccinationer att de skall ha första sprutan i 5,e månaden. Är de inte känsliga för att drabbas av detta innan dess eller ? Verkar ju konstigt annars att man inte börjar vaccinera förräns då. Är detta vacciner dyrt ? finns det risker med denna vaccinering ? Sista frågorna med tanke på om man skulle minska risken att tävlingshästarna får med sig det hem genom att vaccinera alla dem. Abortvirus är ju luftburet, spelar direkt kontakt eller ej någon roll i att öka riskerna för smitta ? Stona står i dag blandat i stallet mellan andra tävlingshästar, jag kan möblera om så att stona står bredvid varandra med min gamle häst som inte är iväg som enda vägggranne men det kommer ju att stå tävlingshästar på andra sidan gången. (Dessutom behöver jag då bygga om då hingsten då måste flyttas över i en av de "helt" öppna boxarna (där han enkelt kan klättra ut om han skulle vilja) Vinner jag nåågot med denna omflyttning ? Att skicka iväg stona någon annanstans är inte ett alternativ pga kolikstoet som jag inte släpper ur synhåll.
Hur skall jag göra ?

Sv: Frågor om abortvirus !

Blir lite trångt att sätta alla i de två fölboxarna......... Sedan hade det ju inte alls hjälpt i och med att det är de andra hon vill ha koll på och hon vill inte bli lämnad ensam när det bara är de två som står själv.

Är det ingen som kan svara på om varför man inte börjar vaccinera mot abortvirus förrän i 5:e månaden ? Är de inte känsliga för detta innan 5:e månaden eller ? Kan man vaccinera tidigare med tanke på inblandningen av tävlingshästar ? Och kan man vaccinera tävlingshästarna ?

gylle skrev:
Blir lite trångt att sätta alla i de två fölboxarna......... Sedan hade det ju inte alls hjälpt i och med att det är de andra hon vill ha koll på och hon vill inte bli lämnad ensam när det bara är de två som står själv.

Är det ingen som kan svara på om varför man inte börjar vaccinera mot abortvirus förrän i 5:e månaden ? Är de inte känsliga för detta innan 5:e månaden eller ? Kan man vaccinera tidigare med tanke på inblandningen av tävlingshästar ? Och kan man vaccinera tävlingshästarna ?

Du kan ju alltid välja Equiffa (R) istället! :banana:
Equiffa är ett kombinationsvaccin mot såväl "vanlig" hästinfluensa som mot abortvirus.

Equiffa vet.
Veter

Injektionsvätska, suspension

Inaktiverat vaccin mot influensavirus och rhinopneumonit/virusabort (EHV-1) hos häst

Innehåll
1 ml (1 dos) innehåller: Inaktiverat hästinfluensavirus A/Equi/1/Prag/56, A/Equi/2/Newmarket/2/93 q.s. för att uppnå en antikroppstiter i marsvin =1/16 (1,2 log10) mot vardera stammen, subenhetsantigenar av inaktiverat rhinopneumonitvirus från häst, Kentucky stammen, EHV-1, q.s. för att uppnå en antikroppstiter i marsvin =1/20 (1,3 log10), fri formaldehyd max. 0,120 mg, fosfatbuffert till 0,67 ml, lipidbaserad adjuvans till 1 ml.

Egenskaper
EQUIFFA VET. är ett inaktiverat vaccin mot influensa och rhinopneumonit/virusabort (EHV-1) hos häst, komponerat för att ge en HI-antikroppstiter i marsvin =1:16 eller SN-tier =1:20 mot influensa respektive rhinopneuomonitvirus. Influensadelen är framställd från H7N7 och H3N8 stammar och inducerar skydd mot influensa A/Equi/1/Prag/56 och A/Equi/2/Newmarket/2/93. Skyddande immunitet uppnås 2 veckor efter grundvaccinationen.

Indikationer
Aktiv immunisering av häst mot hästinfluensa och rhinopneumonit/virusabort.

Kontraindikationer
Annan samtidig infektion.

Försiktighet
Hästen bör vila från hårt arbete 2-5 dagar efter vaccination. Bör inte administreras till föl yngre än 4 månader.

Dräktighet och laktation
Undvik att vaccinera under de 3 första veckorna efter betäckning.

Biverkningar
Svullnad vid injektionsstället kan förekomma. Hypersensitivitetsreaktion i sällsynta fall.

Dosering
Vaccinet omskakas före användning. 1 ml (=1 endosspruta) ges intramuskulärt i halsmuskulaturen.
Grundvaccinering: 2 injektioner med 1 månads intervall. En 3:e injektion 6 månader senare. Grundvaccinering skall ske innan första betäckning.
Revaccinering: 6-12 månader efter senaste vaccination, utföres under inledningen av andra hälften av dräktigheten. Inför hot mot epizooti rekommenderas revaccinering av alla djur i gruppen.

Karenstider
Slakt: Häst: 0 dygn.

Överdosering
Lokala reaktioner vid injektionsstället kan förekomma.

Förvaring
Förvaras vid (2-8°C). Får ej frysas. Förvaras i ytterkartongen, ljuskänsligt.

Förpackningar och priser
10 x 1 milliliter Förfylld spruta, receptbelagd, 1023 kr

Jag har vaccinerat alla mina hästar med detta vaccin ett bra tag nu och har aldrig sett några som helst biverkning.
Dessutom hävdas det att detta vaccin har bättre skydd än sedvanligt abortvirusvaccin..
Fördelen är också att man kan ge alla hästar i stallet detta, föl, unghästar, ston, valacker och hingstar (så att ingen sprider smitta!!!).
Kan verkligen rekommenderas.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Du kan ju alltid välja Equiffa (R) istället! :banana:
Equiffa är ett kombinationsvaccin mot såväl "vanlig" hästinfluensa som mot abortvirus.

Equiffa vet.
Veter

Inaktiverat vaccin mot influensavirus och rhinopneumonit/virusabort (EHV-1) hos häst

Innehåll
1 ml (1 dos) innehåller: Inaktiverat hästinfluensavirus A/Equi/1/Prag/56, A/Equi/2/Newmarket/2/93 q.s. för att uppnå en antikroppstiter i marsvin =1/16 (1,2 log10) mot vardera stammen, subenhetsantigenar av inaktiverat rhinopneumonitvirus från häst, Kentucky stammen, EHV-1, q.s. för att uppnå en antikroppstiter i marsvin =1/20 (1,3 log10), fri formaldehyd max. 0,120 mg, fosfatbuffert till 0,67 ml, lipidbaserad adjuvans till 1 ml.

Egenskaper
EQUIFFA VET. är ett inaktiverat vaccin mot influensa och rhinopneumonit/virusabort (EHV-1) hos häst, komponerat för att ge en HI-antikroppstiter i marsvin =1:16 eller SN-tier =1:20 mot influensa respektive rhinopneuomonitvirus. Influensadelen är framställd från H7N7 och H3N8 stammar och inducerar skydd mot influensa A/Equi/1/Prag/56 och A/Equi/2/Newmarket/2/93. Skyddande immunitet uppnås 2 veckor efter grundvaccinationen.

Indikationer
Aktiv immunisering av häst mot hästinfluensa och rhinopneumonit/virusabort.

Kontraindikationer
Annan samtidig infektion.

Försiktighet
Hästen bör vila från hårt arbete 2-5 dagar efter vaccination. Bör inte administreras till föl yngre än 4 månader.

Dräktighet och laktation
Undvik att vaccinera under de 3 första veckorna efter betäckning.

Biverkningar
Svullnad vid injektionsstället kan förekomma. Hypersensitivitetsreaktion i sällsynta fall.

Dosering
Vaccinet omskakas före användning. 1 ml (=1 endosspruta) ges intramuskulärt i halsmuskulaturen.
Grundvaccinering: 2 injektioner med 1 månads intervall. En 3:e injektion 6 månader senare. Grundvaccinering skall ske innan första betäckning.
Revaccinering: 6-12 månader efter senaste vaccination, utföres under inledningen av andra hälften av dräktigheten. Inför hot mot epizooti rekommenderas revaccinering av alla djur i gruppen.

Karenstider
Slakt: Häst: 0 dygn.

Överdosering
Lokala reaktioner vid injektionsstället kan förekomma.

Förvaring
Förvaras vid (2-8°C). Får ej frysas. Förvaras i ytterkartongen, ljuskänsligt.

Förpackningar och priser
10 x 1 milliliter Förfylld spruta, receptbelagd, 1023 kr

Jag har vaccinerat alla mina hästar med detta vaccin ett bra tag nu och har aldrig sett några som helst biverkning.
Dessutom hävdas det att detta vaccin har bättre skydd än sedvanligt abortvirusvaccin..
Fördelen är också att man kan ge alla hästar i stallet detta, föl, unghästar, ston, valacker och hingstar (så att ingen sprider smitta!!!).
Kan verkligen rekommenderas.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Vad kostar detta vaccinet? Låter mycket intressant!

Jag har alltid trott att en vaccinerad häst fortfarande kan sprida smittan dock kan den inte bli sjuk själv (borde inte bli sjuk själv i alla fall, inget vaccin är 100%). Fast det kanske inte gäller alla sjukdomar??? Alltid finns det nått nytt att lära.....

Med vänlig hälsning

Frågevisa och undrande Tora

"Grundvaccinering skall ske innan första betäckning"

Där faller ju detta preparat till stona, låter ju bra annars. Dock har jag fått reaktion på influensavaccin på ett av stona, det konstiga är att hon har fått samma vaccin hela tiden, när det är kombinationsspruta med tetanus så går det bra när det inte är det (men samma influensaprep) så får hon en kraftig reaktion i injektionsstället och kan varken ta upp huvudet eller gå ordentligt (halsmuskeln funkar inte och kan därför inte ta fram frambenen) så vet och jag har tidigare bestämt att hon får ha komb preperatet var gång för att undvika denna reaktion. Så frågan är om man vågar använda detta i och med inflvaccinet. Finns inte samma utan influensavaccinet ?

Tora skrev:
Jag har alltid trott att en vaccinerad häst fortfarande kan sprida smittan dock kan den inte bli sjuk själv (borde inte bli sjuk själv i alla fall, inget vaccin är 100%). Fast det kanske inte gäller alla sjukdomar??? Alltid finns det nått nytt att lära.....

Med vänlig hälsning

Frågevisa och undrande Tora

Givetvis är inget vaccin 100%-igt....
Och givetvis KAN vaccinerade hästar föra smitta vidare, jag uttrycket mig oklart (i vanlig ordning)....men följer man vaccineringen enligt rek., så borde ju smittan elimineras mer och mer.
Och får jag in ett bet.sto som visar sig vara sjuk så får förhoppningsvis inte mina hästar det.....

mvh
Carina

gylle skrev:
"Grundvaccinering skall ske innan första betäckning"

Där faller ju detta preparat till stona, låter ju bra annars. Dock har jag fått reaktion på influensavaccin på ett av stona, det konstiga är att hon har fått samma vaccin hela tiden, när det är kombinationsspruta med tetanus så går det bra när det inte är det (men samma influensaprep) så får hon en kraftig reaktion i injektionsstället och kan varken ta upp huvudet eller gå ordentligt (halsmuskeln funkar inte och kan därför inte ta fram frambenen) så vet och jag har tidigare bestämt att hon får ha komb preperatet var gång för att undvika denna reaktion. Så frågan är om man vågar använda detta i och med inflvaccinet. Finns inte samma utan influensavaccinet ?

När jag grundvaccinerade mina hästar (när jag gick över till Equiffa) så vart mina ston dräktiga. Inga problem, födde friska, välskapta föl senare.

Jag hade en arabvalack en gång, som reagerade på Prevvacun men aldrig med Equiffa.

Om inte det vore ett kombinationsaccin så vore det ju som andra vaccin, därav fördelen med detta kombinationsvaccin.
331:-/spruta. Alltås inte speciellt mkt. dyrare än de andra prep.
och def. billigare än om man ska ha sedvanlig influensa vaccin först och sedan abortvirusvaccin x 3.

mvh
Carina

Okej då hänger jag med.

Om jag har förstått det rätt kan man alltså fortrarande smitta andra hästar fast min egen är vaccinerad.

Tack

Tora

carina! om jag vill gå över till detta kombinationsvaccin -hur rekommenderar du att göra då? har vanlig grundinfluensa och stelkramp nu. (och botulism) skall jag börja om med influensavacc för att komma åt kombinationssprutan eller skall jag fortsätta som vanligt och lägga till enbart abortvirusvacc? hm. klurar på kvarka vacc också... kan det vara bra att vaccinera så mycket :confused:

Cesam skrev:
Om inte det vore ett kombinationsaccin så vore det ju som andra vaccin, därav fördelen med detta kombinationsvaccin.

Men det finns väl inget liknande bara mot abortvirus enda varianten som finns är väl det man vacc 5,7,9 mån när de är dräktiga. Det jag är på jakt efter är just samma som kombinationsprep men enbart för abortvirus att man grundar och sedan revaccinerar en gång per år. För min del handlar det ju också om att det hade känts tryggare att stona blev vaccinerade redan nu i och med att tävlingshästarna är iväg hela tiden.

Vad heter förrästen det prep man använder i 5.7.9mån ?

Fortfarande har ingen svarat på om abortvirus inte är farligt för stona att drabbas av innan månad 5 (med tanke på att det är först då man vaccinerar dem) Ingen som vet ?

Dessutom blir det helt fel i mitt influensavaccin system om jag vaccinerar dem mot det nu (känns dessutom för mkt att ge dem 3 influensasprutor till när de redan är full vaccinerade några av dem dessutom med 6 mån intervall för att kunna starta internationellt) dessutom som sagt kan jag inte ha influensavaccineringarna liggande mitt i tävlingssäsongen vilket det blir med detta system, här vaccineras samtliga vid vintervilan).

hannacecilia skrev:
carina! om jag vill gå över till detta kombinationsvaccin -hur rekommenderar du att göra då? har vanlig grundinfluensa och stelkramp nu. (och botulism) skall jag börja om med influensavacc för att komma åt kombinationssprutan eller skall jag fortsätta som vanligt och lägga till enbart abortvirusvacc? hm. klurar på kvarka vacc också... kan det vara bra att vaccinera så mycket :confused:

Jag minns inte exakt när jag gick över till detta vaccin, men jag vet att stona var dräktiga och en hyfsad bit in på dräktigheten, tror de var i 5-6 månaden. De var vacc tidigare mot vanlig influensa, men i och med jag skaffade hingst i den vevan och därmed tog emot ston utifrån, ville jag ha ett abortvirus skydd och då visade det sig att Equiffa hade kommit ut på marknaden och valet var enkelt eftersom Equiffa hade större säkerhet än det andra abortvirusvaccinet (som jag inte vet vad det heter) - mer än 80% - och färre biverkningar.

Visst man kan kanske tyckas att man vaccinerar mycket...men ska Du själv ut på en långresa till ngt. väldigt exoktisktland så lär Du också få en hel uppsjö med vacciner och skydd och normalt blir man ju inte sjuk av detta... MEN åter igen, INGET vaccin ger 100%igt skydd!!!

mvh
Carina

gylle skrev:
Men det finns väl inget liknande bara mot abortvirus enda varianten som finns är väl det man vacc 5,7,9 mån när de är dräktiga. Det jag är på jakt efter är just samma som kombinationsprep men enbart för abortvirus att man grundar och sedan revaccinerar en gång per år. För min del handlar det ju också om att det hade känts tryggare att stona blev vaccinerade redan nu i och med att tävlingshästarna är iväg hela tiden.
Antingen är jag trött eller så dum i huvudet, men jag fattar inte vad Du egentligen menar eller vill ha fram med detta??!! :confused: :confused: "Bara" mot abortvirus? Det finns ju men Equiffa är ju mot BÅDE "vanlig" hästinfluensa OCH abortvbiurs = kombination. Det andra abortvirusvaccinet är ju inget kombinationsprep (med ett annat vaccin mot en annan influensa) för där är ju Equiffa (tror det finns ett annat prep. med samma kombination som Equiffa men vet ej vad detta heter). Så ärligt talat - you've lost me.....

gylle skrev:
Vad heter förrästen det prep man använder i 5.7.9mån ?
Vet ej vad detta heter, aldrig använt detta tidigare....

gylle skrev:
Fortfarande har ingen svarat på om abortvirus inte är farligt för stona att drabbas av innan månad 5 (med tanke på att det är först då man vaccinerar dem) Ingen som vet ?
Jag kan tyvärr ej svara på rak arm om detta....får plugga på, men läs här bl.a:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=558

gylle skrev:
Dessutom blir det helt fel i mitt influensavaccin system om jag vaccinerar dem mot det nu (känns dessutom för mkt att ge dem 3 influensasprutor till när de redan är full vaccinerade några av dem dessutom med 6 mån intervall för att kunna starta internationellt) dessutom som sagt kan jag inte ha influensavaccineringarna liggande mitt i tävlingssäsongen vilket det blir med detta system, här vaccineras samtliga vid vintervilan).
Mina vart redan vacc mot vanlig influensa då jag gick över till Equiffa. Inga problem enligt min vet. och hästanra mådde bra!
Men mina ston tävlas ju inte...... :eek: :o
mvh
Carina

Vad jag menade är ett vaccin enbart mot virusabort där vaccineringsintervallet är som för Equiffa alltså att hästarna får 2 sprutor med en månads mellanrum, därefter efter 6 månader och sedan 1 gång per år utan att samtidigt bli influensavaccinerade (eftersom detta görs efter fast shema vid andra tidpunkter här)

Det andra rena vaccinet skall ju ges i dräktighetsmånad 5, 7 och 9 alltså innebär detta att stona står oskyddade fram till 5:e månaden, dessutom hade ju jag tänkt att vaccinera även tävlingshästarna för att ytterligare förhindra hemdragning av smitta (men det blir svårt att få valackerna och hingstarna dräktiga så att de når månad 5 :rofl: ) skämt åsido men däremot blir det ett hiskeligt vaccinerande om man skall ge alla hästarna 3 sprutor varje år och som sagt 5 oskyddade månader.

Samtidigt känns det för mkt att ge tex den ena tävlingshästen som redan får två influensavaccineringar per år ytterligare 3 st i år alltså 5 influensa sprutor på ett år, känns som att risken är lite för stor att åka på biverkningar då. (Och för stona blir det 4 influensa sprutor på ett år)

Var dessutom inne och läste på den sida du hänvisade till och den får ju en verkligen att fundera hittade följande där:

Hästar som drabbats av EHV-1 infektion blir bärare av virus efter genomgången infektion. Virus är då vilande i kroppen och smittar inte så länge det är vilande. Virus kan dock aktiveras och då smitta andra hästar. Aktiveringen kan komma till exempel om hästen utsätts för stress, exempelvis vid transport och stallbyte.

Om ett dräktigt sto smittas av EHV-1 i början av dräktigheten kan hon ibland visa så milda symtom att man knappt lägger märke till dem. Virus ligger sedan vilande i stoets kropp till senare i dräktigheten, oftast de sista fyra månaderna, då det finns risk att det åter aktiveras. Fostret infekteras och får skador i inre organ så att det dör och stoet kastar fostret. Vissa föl kan födas fullgångna men är då svagfödda och dör inte sällan efter några dagar.

Det man ju då kan undra är. är inte risken stor att flera av tävlingshästarna kan vara bärare av viruset (inkl stona som också varit ute mkt på tävlingsbanorna) räcker ju tydligen att de har smittats en gång i livet för att de skall behålla det alltid. När man läser detta verkar det ju mer som tur eller otur om fanskapet bryter ut eller inte. Är det lönt att vaccinera om de redan bär på viruset, fyller det någon funktion då är det ny smitta vaccinet förhindrar eller är det även utbrott av smitta om de redan bär på det ? Kan alltså en häst aldrig bli fri från virusabortvirus om den en gång har fått det ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla...
Svar
8
· Visningar
1 747
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka