Frågor och funderingar om färskfoder..

Domino_s

Trådstartare
Jag tycker att hundar ska få så naturlig mat som möjligt och allra helst skulle jag vilja barfa hundarna, men jag har inte möjlighet eller kunskap till detta.

Däremot har jag kikat mer och mer på färskfoder och är väldigt sugen på att testa. Jag har en 4-årig kastrerad schäferhane, en 15 månaders chihuahua/papillontik och en 9 veckors chihuahua/papillontik.

Just nu får den store Hills specialfoder för lederna och det vill jag inte sluta med då han mår superbra på det och slipper mediciner. Småhundarna får James Wellbeloved vuxen resp. valpfoder. Tanken är att småhundarna ska få enbart färskfoder och den store få en liten "kladd" vid varje måltid så han inte blir avundsjuk.

Vilka märken är bra?
Hur funkar det att ge färskfoder till en valp?
Behöver man ge någon mer eller räcker det med färskfodret?

Mina har alltid tillgång till massor med ben så tugg/gnagbehovet är tillgodosett även utan torrfodret.

Mvh Domino_s

Sv: Frågor och funderingar om färskfoder..

Jag har provat lite olika märken men tycker att Nordic är bäst. Mina får Nordic Special + och den ene har ätit det sedan han var valp. Det är hur smidigt som helst med färskfoder tycker jag, det skulle vara att man inte får glömma bort att ta fram så det hinner tina till dagen efter i så fall. Jag ger mina burgare så jag slipper kladdet med att dela och väga korvarna. Du behöver inte ge något extra, färskfodret är ett fullfoder. Men vill du ändå variera lite så kan du ju ge lite andra köttsorter. Jag har tidigare köpt några burgare Bravo kyckling, lamm eller vilt men har börjat barfa lite på halvtid. Då vet jag att de har en bra grund att stå på och så ger jag kyckling, lamm eller vad jag nu kan få tag på några gånger i veckan.

Tack för ditt svar, specialen såg ju himla bra ut ang innehållt. Glömde tillägga i mitt första inlägg att den äldre av småhundarna går på James Wellbeloved då hon är allergisk och blir mjällig, torr och väldigt kli-ig av många andra foder.

Det vi med säkerhet vet att hon inte tål är flera spannmålssorter, soja och förmodligen ägg. Det enda jag är osäker på är kornet. I hennes nuvarande foder är det havre och det tål hon uppenbarligen. :)

Mvh Domino_s

Jag har provat flera sorter och har landat på Vom og Hundemat. Spannmålsfritt.

Jag ger min valp Vom og Hundemat och det fungerar super! Är ju typ som färdigblandad barf.

Jag har alltid blandat färskfoder och torrfoder, och till för ett par år sedan var det endast Nordic som gällde för oss i färskfoderväg, då jag dels alltid handlade i en speciell zooaffär som just hade detta, och färskfoder inte var så "inne" att alla zooaffärer sålde färskfoder överhuvudtaget.

Nu har jag dock testat både MUSCH ( reservation för felstavat) och Vom og hundemat och tycker även dessa är riktigt bra och verkar smakrika för hunden. Tycker alla de tre färskfoderna är bra och uppfyller mina krav på bra mat, men blandar utefter vilka affärer jag handlar i för tillfället.

Många säger att hunden ska gå på ETT foder som den mår bra av, och det är jag helt med på om hunden nöjer sig med det och det fungerar för dem. Men själv är jag för att blanda lite olika, så hunden får lite variation. Jag tror också att hunden inte blir så känslig ( dålig i magen bla) av att få lite olika foder då och då. Ta i trä, så har min 15-månaders aldrig vart dålig i magen en endaste dag än i sitt liv än:)

Jag skulle prova VoH eftersom det är spannmålsfritt.

Våra äter Nordic bas eftersom Ruben vägrar äta annat, gått igenom hela VoHs sortiment men det är omöjligt, Nordic ska det vara :p

Makarontanten> Jag tror oxå att det är viktigt med variation för en tålig mage. Båda våra får smaka det mesta avc det vi äter sålänge det inte är farligt för dem.
De är aldrig dåliga.
Jä,för det med vänners hundar som bara fått äta sin hundmat och aldrig något annat sen valpar, deras magar krashar på direkten om de äter något annat.

Senast ändrad:

Gogglar och läser allt jag kommer över om Vom og Hundemat...:D Ser ju himla bra ut, men jag är lite fundersam över priset..

Antingen är jag dum i huvudet eller så är det färskfodret inte alls så dyrt som jag trodde. För enligt mina beräkningar blir det billigare att ge det än det torrfoder de får nu.. Hur kan de stämma? Hjälp, någon!

Mvh Domino_s

Det brukar inte vara dyrare än ett halvdyrt premiumtorrfoder. Så om det blir billigare eller inte beror ju på vad fodret du ger nu kostar :)

Inte alls konstigt. Beroende på vart man köper fodret kan även de "dyra" bli riktigt bra i pris.

För mig kostar det knappt 20 kr om dagen att hålla tre högpresterande arbetshundar med VoH.

Gogglar och läser allt jag kommer över om Vom og Hundemat...:D Ser ju himla bra ut, men jag är lite fundersam över priset..

Antingen är jag dum i huvudet eller så är det färskfodret inte alls så dyrt som jag trodde. För enligt mina beräkningar blir det billigare att ge det än det torrfoder de får nu.. Hur kan de stämma? Hjälp, någon!

Mvh Domino_s

Har ingen större koll på alla foder, men köpte 10 förpackningar idag ( vom og hundemat a 500 g st) för 199 kr. Alltså 5 kilo för 199 kr. Djurmagasinet i stan här:)

För det priset skulle mina hundar ruinera mig. Funkar INTE när man är storkonsument! Betalade nått liknande för Klass när jag bara hade en hund, då funkade det. Idag är min förbrukning uppe i ungefär fem gånger så mycket foder, så jag är mer prismedveten.

Betalar strax under 15:-/kg inkl frakt.

Jag blev väldigt glad när jag såg att Djurmagazinet i Jkpg hade det, där är jag flera gånger i veckan..:) Smidigt!

Mvh Domino_s

Ni som fodrar med detta, har svårt att hitta utfodringsanvisningar. Hittade på deras hemsida, där står det att en hund på 5 kg ska ha 100g / dag.

Min "största" småhund väger 4,7 men tränas ganska ordentligt så jag brukar ge henne för 5 kg. Men stämmer det verkligen att hon bara ska ha 100g/dag eller är det x2.

Mvh Domino_s

För det priset skulle mina hundar ruinera mig. Funkar INTE när man är storkonsument! Betalade nått liknande för Klass när jag bara hade en hund, då funkade det. Idag är min förbrukning uppe i ungefär fem gånger så mycket foder, så jag är mer prismedveten.

Du får hemskt gärna PM:a vart du köper ifrån! :)

Mvh Domino_s

För mig kostar det ungefär hälften att ge Nordic mot att ge ett dyrare torrfoder tex RC.
Ture väger 4,3 kg, äter 120 g, Ruben väger 6,5 kg och äter runt 100 g. Får mat två gånger per dag.

En vuxen hund ska äta 0,2 % av sin kroppsvikt så i ditt fall blir det 100 gram/dag. Sen får man ju se till varje individ också. En del behöver mer och en del mindre.

Jag har gett min italienska vinthund färskfoder från Mush i några månader. Jag har fått en ny hund, en italiensk varghund, piggare, gladare och med mycket mer aptit på livet. Hon har blivit mycket mer intresserad av lek och aktiviteter. HOn har helt enkelt blivit mer hundlik från att förut vara mer av en sällskapsdam. Fast hon gillar fortfarande inte snö och kyla tyvärr.

När jag räknade på det skulle kostnaden jämfört med mitt gamla torrfoder från Royal Canin bli lite lägre men säljarens rekommendation behöver jag nästan dubbla, iaf nu på vintern, för att hon inte ska bli alldeles för mager. Vi får se var det landar.

Jag är supernöjd med färskfoder och just nu kör jag Mush för det är så praktiskt för mig med liten hund med deras köttbullar i påse.

Var köper du för det priset?

Jag var där Makaronen var häromdagen och kollade på det fodret. Jag skulle gå i konkurs om jag skulle köpa för makaronens pris. Räknade ut att mina hundar skulle kosta minst 5500kr i månaden med det priset..

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 827
Hundhälsa Jag kommer fram ur min Buke-dvala lite tillfälligt för vi ska bli med valp! :banana: En russkiy toy blir det, en mini-mini-hund med...
Svar
13
· Visningar
5 328
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka