Frågor kring transport av föl + sto

I

Ia4

Jag har läst tidigare inlägg om transport av föl. Har ändå två frågor inför att vi ska åka med sto och föl till sommarbete:
Vilket är huvudskälet till att man fyller upp med hö eller halm framför bommen fram? Är det för att fölet inte ska åka ut genom ett ev. framfönster eller en ej helt låst dörr eller är det för att fölet inte ska fastna med benen över bommen? Eller något annat?

Har man transportskydd på stoet? Kanske dum fråga, jag har det alltid annars, men nu har hon inga skor och hur reagerar fölet på det?

Sv: Frågor kring transport av föl + sto

Anledningen till att det finns en bom i fram på släpet överhuvud taget, är att bromsa hästens vikt på ett så skonsamt sätt som möjligt vid en eventuell tvärbromsning. För att slippa få hästen i bakluckan på bilen, i princip. Det är en livförsäkrning, utan bommen skulle hästen med mycket sannolikhet fara rakt in i väggen/fönstret och bryta nacken, och eventuellt fara igenom fönstret. Därför är det viktigt att bommen sitter på en höjd som är anpassad efter hästens storlek, så den inte är varken för hög eller för låg.

För att svara på frågan om halm där fram, så är väl min åsikt att man inte vill att fölet ska flyga fram under bommen om man tvingas tvärbromsa. Därför fyller man upp med halm. Dessvärre finns ju då risken att fölet far in i halmen istället och skadar sig, men halm är ändå mjukare än en transportvägg.

Transportskydd kan du väl ha på stoet, så länge de inte sitter på ett sätt som hindrar fölet från att dia. (Men vilka skydd gör det?) Om du är osäker på hur fölet reagerar på dem så kan du ju sätta på stoet skydd i stallet några gånger innan, så fölet får se dem och fattar att de inte är farliga.

Vet inte om det framgått i någon av de andra trådarna duläst, men små föl får magsår väldigt lätt, och behöver dia ungefär var 5:e till var 10:e minut för att hålla magen i gång. Därför är långa transporter av föl bäst att undvika, om man inte kan stanna med jämna mellanrum och stå still i några minuter så fölet hinner dia innan man kör vidare. (Jobbigt, men vad gör man inte?)

Hoppas det går bra!

Tack för ett jättebra och utförligt svar. Det där med att fölen diar så ofta visste jag inte. Nu ska vi bara åka ca 1 mil så jag hoppas det går bra.

Halm i fram har man för att fölet inte ska försöka hoppa över frambommen (större föl ffa) och även för att fölet inte ska gå under och tränga in sig på andra sidan stoet och bli klämd eller trampad. Det skyddar också fölet för att "åka " under bommen vid inbromsningar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 431
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30