Frågor kring kastrering

Ace

Trådstartare
Hej alla!

Min drygt treåriga vovve ska kastreras, eftersom frågor kring anledningen kommer att dyka upp, här är den: hans dagis tar in löpande tikar vilket är väldigt stressande för honom.
Han var en av de första hundarna, sedan verksamheten organiserats och beslutet om löpande tikar tagits tas inte längre okastrerade hanhundar in. Men i alla fall, till mina frågor:

Olika typer av kastrering, kemisk eller inte? Erfarnheter?

När kastrera om vi gör det "på riktigt"? Vilken tid på året? hur länge sitter stygnen?

Jag hörde om en hund som blev jättosäker då han kastrerades, han blev hundaggresiv. Eftersom jag annars hört att de allra flesta blir lugnare undrar jag även här om erfarenheter? Händer det att vovvarna blir "förvirrade"?

Tacksam för svar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor kring kastrering

Tack så mycket men artiklarna handlar om sjukdomar och så vidare, intressant, visst, men inte det jag behöver få veta.

Jag skulle vilja ha era erfarenheter i beteendeförändring och hur funktionell en kemisk kastrering egentligen är. Kom igen nu, av de drygt 100 som tittat på tråden måste någon ha en kastrerad hund?
 
Sv: Frågor kring kastrering

Jag kastrerade min i förra året, i juli, tror jag. Enda skillnaden är att han har slutat yla när han hör sirener, vilket han gjorde förut. Annars är han precis som förut. Vet ej vad han kommer säga om löptjejerna dock, men det lär jag väl få märka snart... ;)
 
Sv: Frågor kring kastrering

Min hane kastrerades vid runt 2 års ålder..
Han är precis likadan nu som före kastrering :)
 
Sv: Frågor kring kastrering

Något som är värt att tänka på om man tänkt sig vara med på någon form av tävlingar/prov är att kemisk kastrering räknas som doping, dispens medges ej, medan det gäller generell dispens för kirurgisk kastrering.

Jag har bara erfarenhet av kirurgisk kastrering, de hundarna har inte ändrats nämnvärt förutom att de har blivit glupskare, haft lättare att gå upp i vikt och så har pälsen fått en annan kvalité.
När det gäller tikar så har de varit totalt ointresserade, snarare lite besvärade när min löptik försökte flirta med dem.

Tänk på att få ett intyg på att båda kulorna fanns på plats (om de gör det vill säga) OM ni sedan skulle vilja ställa ut eller få någon form av championat.

Man bör undvika operation på högsommaren/rötmånaden, annars spelar det ingen större roll.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Har bara kastrerat kirurgiskt och min hane blev lugnare tillsammans med tikar men inte lugnare rent generellt. Tidigare kunde han bli väldigt fixerad oavsett om tikarna löpte eller inte, numera bryr han sig oftast inte ens när de löper. Sen slutade han upp med att försöka revirmarkera på människor, en väldigt positiv biverkning. Ingen förändring i aptit då han var ett matvrak redan innan men har inte särskilt lätt att lägga på sig lyckligtvis. Hittills har ingen av de kastrerade hanhundar jag träffat, ett 50-tal varit aggressiva.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Jag har i min utbildning till hundpsykolog ägnat en hel helg åt hormoner.

Eftersom testotesron även bildas i binjurarna och inte bara i testiklarna, så kan du aldrig ta bort hela produktionen genom kastrering. Det finns även teorier om att binjurarna jobbar övertid och producerar mer testoteorn efter en kirurgisk kastrering.

Så mycket kan man i alla fall säga att utgången efter en kastrering är väldigt individuell, det kan närmast resultera i vad som helst, mentalt sett.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Eftersom vi funderade lite på att kastrera våran ena hund, så provade vi först med kemisk kastrering, bara för att se om det skulle bli någon effekt eftersom han trots allt var 6 år, det vi tyckte var att han blev lugnare med andra hundar, sprang inte och småpinkade lika ofta, var väldigt mkt lugnare med tikar (annars juckar han gärna på dem varesig de löper eller inte:crazy:...), tyvärr blev också pälsen katastrof:cry: (trimhund). Men nu var detta en hund som är väldigt mycket 'på'. Tyckte nog att han blev lite barnslig igen också.

Nu är det ju tyvärr bara delar av familjen som tycker sig se dessa förändringar, den manliga delen kan absolut inte se någon skillnad... vad är det med killar och kastrationer?!? Och eftersom hunden ifråga tillhör den manliga delen så lär det inte bli någon kastration på riktigt heller. Återstår att se om han fyller på den kemiska eller skiter i det helt och hållet...
 
Sv: Frågor kring kastrering

Mycket intressant då min vovve också är av trimras, lagotto närmare bestämt.
Vad var det som blev katastrof med pälsen?
Vilken typ av kemisk var det? Har hört att det finns två, en med österogen som jämnar ut nivåerna och en som typ som dämpar testosteronproduktionen...Om jag nu fattade det rätt.

Blandrastik:
Ni råkade inte prata något om kemiska kastrationer? De flummar ju ännu mer med hormoner eftersom de tillsätter och förändrar och grejer...
 
Sv: Frågor kring kastrering

Du har trimras som klipps (om jag inte är helt ute och cyklar) jag har schnauzer som ska plockas så du borde inte besväras på samma sätt...
Han har alltid haft mycket päls och lite åt det mjukare hållet. Nu är det hur mycket päls som helst och väldigt mjuk och ullig sådan, pälsen står rakt ut. Tror våran trimmare kommer gråta när hon ser honom, och då har jag ändå plockat ner honom en gång emellan hans vanliga trimperiod.

Men jag har förstått att pälsen blir, på schnauzrarna iaf, mjukare, nästan som om man klippt dem.

Han fick någon variant microchip som håller ett år, vet inte vad det är för sort.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Både jag och många i min omgivning har kirurgiskt kastrerade hundar, både hanar och tikar. Ingen av dem har påverkats negativt. Jag förstår inte varför man INTE skulle kastrera hundar som inte går i avel - katter och hästar är det ju praxis för. Mycket bättre för din hund att kunna slappna abv på dagis tycker jag!
 
Sv: Frågor kring kastrering

Helt klart, jag håller med dig, mamma ville inte kastrera honom eftersom rasen är så liten, hon vill inte minska genpolen. Nu vet vi dock att han är allergisk = här ska inte tas några valpar.

I morgon ska vi till veterinären och rycka hår i öronen, ska prata om kastrering samtidigt. Tack för hjälpen allihop.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Det får bli en kemisk typ till att börja med, för att kunna backa på det hela om vi skulle få någon läskig reaktion. Vet trodde att de båda vi har hört om som blev osäkra blev det för att man kastrerade dem mitt under en "identitetskris" typ mitt i tonåren etc. Hon trodde inte att det skulle vara någon fara med vår treåring. Men i alla fall, vi testar kemisk för att se :)
 
Sv: Frågor kring kastrering

Jag väcker liv i den här tråden, eftersom Ivans kulor hänger löst (bildligt talat alltså). :devil:

Han är nyss fyllda 1, kommer aldrig att avlas med pga ful ( :angel: ) och har den senaste månaden varit något av ett ankare på promenaderna. Han är ganska besatt av doftfläckar och blir väldigt exalterad när det är en tik i närheten. Han utmanar Billy en del och blir allt mer grabbig och stöddig.
Han börjar med andra ord bli ganska jobbig.

Min flock består av två hanar, Billy är 2 år och har aldrig haft ett så utpräglat "hormonbeteende" som Ivan. Billy är dessutom intressant för avel, så han ska inte kastreras än på flera år.

Hur kan jag förvänta mig att skillnaden blir för Ivan och för flocken när han kastreras?

Jag vet att hundar kastreras varje dag och att de allra flesta mår bättre och blir mer balanserade av det - men någonstans oroar jag mig för att han ska bli ledsen och förvirrad och få någon slags identitetskris av sitt nya tillstånd. :o
Blir kastrerade hanhundar mer dämpade i allmänhet, eller bara hormonellt?
Hur lång är läkprocessen?
Och... ja... Vad behöver jag veta?
 
Sv: Frågor kring kastrering

Min erfarenhet är att de snarare blir piggare och roligare. Utan alla hormoner kan man ägna sig åt "roligare" saker, som att leka, träna och samarbeta med matte. Detta förutsatt att hunden inte tillåts bli fet och försoffad ;)

Det som försvinner är hormon-stressen, inte lekfullheten/livsglädjen :)

//med en kastrerad och en hormonstinn unghund :devil:

Edit: läkeprocessen kommer jag inte exakt ihåg,men typ koppelpromenader nån vecka, ta det lugnt ett par ytterligare..

Ett tips är att kolla runt hos olika veterinärer då priset kan skilja sig från ett ställe till ett annat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 352
Senast: Johdan96
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 609
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp