Frågor angående galopp!!

S

Sterling

Jo, jag hade tänkt starta en regional galopptävling med min d-ponny mest för skojs skull. Och nu har jag några frågor angående det här med galopp. Jag har läst en proposition, och i den står det att övergjord är obligatoriskt, men vad är en övergjord och hur används den? måste man använda jockeyhjälm med hjälmöverdrag eller går det bra med vanlig ridhjälm? måste man ha speciella färger som man anger vid anmälan även om man rider i vanlig långärmad tröja? (det var tillåtet enligt propp.) i propositionen står det att d-ponny ryttaren får väga max 68 kg, är det med sadel och övrig utrustning eller endast ryttaren i sig? blir väldigt tacksam över svar på mina frågor!! :banana: :banana:

Sv: Frågor angående galopp!!

Hej!
Jag är inte så jätte insatt i ponnygaloppen. Men ja skall försöka svara på några av dina frågor.
Angående vikten så är det med utrustning, alltså jockeyn fulltpåklädd och med sadel.
Övergjorden är en "extra" gjort som sitter "runt" hela hästen som alltså ligger över sadeln.
Man behöver inte ha en jockey hjälm. Men problemet som blir med en vanlig hjälm är att man inte ser så mkt om man står i jockey sits.

Jag vågar inte svara säker på om man MÅSTE ha en jockey dress. Men man skall skriva i proppen vad man har för färg på kläderna så att spikern och dom andra kan känna igen dig.

Hoppas att du fick svar på några av dina frågor.

Mvh Maria

Sv: Frågor angående galopp!!

Jo, jag hade tänkt starta en regional galopptävling med min d-ponny mest för skojs skull. Och nu har jag några frågor angående det här med galopp. Jag har läst en proposition, och i den står det att övergjord är obligatoriskt, men vad är en övergjord och hur används den? måste man använda jockeyhjälm med hjälmöverdrag eller går det bra med vanlig ridhjälm? måste man ha speciella färger som man anger vid anmälan även om man rider i vanlig långärmad tröja? (det var tillåtet enligt propp.) i propositionen står det att d-ponny ryttaren får väga max 68 kg, är det med sadel och övrig utrustning eller endast ryttaren i sig? blir väldigt tacksam över svar på mina frågor!! :banana: :banana:

Hellu, kul med en D-ponny som vill tävla, de behövs;)
Övergjord har du som en extra säkerhet tex om den vanliga sadelgjorden skulle vara lite dåligt spänd kan övergjorden hindra sadeln från att glida runt m.m. Du kan ha din vanliga hjälm när du tälvar, bara den är godkänd. Du måste inte ha en riktig dress utankan ha en hemmasydd eller bara en måste ha en tröja i någon färg du tycker är bra. Du måste anmäla vilken färg du har på dressen/tröjan. Maxvikten på 68 kg är som sagt totala maxvikten med allting inräknat. Du väger dock inte in med hjälm eller träns. Men allt annat ska med upp på vågen;) .

Gå in på www.malardalensponnygaloppklubb.se och kolla där på hemsidan,(såg att du bor i stockholm) du kan ju läsa propen där för att få mer info. Lycka till:D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 209
Senast: As_Vegas
·
Hoppning Om man rider pay and jump/träningstävling, och det i proppen står : "Utrustning/klädsel: Hjälm, ridbyxor, långärmad tröja och...
Svar
8
· Visningar
6 253
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka