Frågor ang betäcknings avgifter

MoonFlight

Trådstartare
Jag har kollat lite på hingstar nu eftersom jag nästan måste betäcka mitt sto till våren...

Men mitt problem är, vilka blir dom igentliga kostnaderna??
Den hingst jag hittat står det detta på:
Avgifter: 1.600 kr (2.000 kr inkl. moms) vid 16 dagars dräktighet samt
7.000 kr (8.750 kr inkl. moms) vid levande föl, inkl. SH/BT-avgifter.
AI, TAI

Om jag räknar rätt blir det då endast 2000+8750 eller tillkommer det ännu fler avgifter? Jo jag vet att semin avgift och vet tillkommer så men hur mycket brukar det ligga på? Några andra avgifter?

Vad innebär SH/BT- avgifter?

Tacksam för hjälp!!

Sv: Frågor ang betäcknings avgifter

Förutom dräktighets- och fölavgifter betalar du en stationsavgift. Denna varierar förstås beroende på vilken station du valt. Sedan får man för de flesta hingstar betala transportkostnader för sperman.

SH-avgift är avgift för handläggande av betäckningsrapporten. BT-avgift är anslutning till Breeders.

Sedan tillkommer även, förutom de kostnader Görel nämnde, även veterinäravgift. Den varierar något från station till station likt stationsavgiften.

Jag har i år fört en excelbok över nästa års fölunge "på kul" och hittills har den kostat 8225 kr. Jag har använt en hingst med liknande villkor som den du vill använda med enda skillnad att den jag använt kostar 2000 kr + moms i dräktighetsavgift istället för 1600 samt att SH-avgift inte var inkluderad.

I ovanstående summa ingår stations och veterinäravgift, uppstallning på stationen, transport, samling, frakt och hämtning av sperma, dräktighetsavgift, SH-avgift och transportkostnader till och från stationen. Noterbart är dock att mitt sto tog sig på första och därmed enda skicket sperma, så flera kostnadnader blev "låga" därmed (såsom uppstallning och transporter).

Det som kommer tillkomma för mig är (förutom stoets alla extra kostnader i form av extra foder etc) levande föl-avgift (7000 + moms i mitt fall), dräktighetskoll vid 120 dygn (blodprov), ev. fosterförsäkring, abortvirusvaccineringar, stelkrampsvaccin innan fölning samt kostnader för registrering, chipmärkning och ID-kontroll av fölet när det väl är fött.
Om inget oförutsett händer med fölungen dvs...

Ska man sedan även räkna med stonas uppehälle så blir det helt andra pengar.

Senast ändrad:

I min stationsavgift ingick veterinärkostnaden, därför glömde jag den ;)

Min kommande fölis har hittills kostat mig 12 000:- :crazy:
7 000:- till stationen, då hon stannade där i fem veckor (extremt svårlastad, ville att hon skulle vara kvar till dräktighetskoll på dygn 27), 4 000:- till hingsthållaren ( 2 500:- i dräktighetsavgift + spermatransport, 2 skick, + SH-avgift + moms). Sen tillkommer 9 000:- + moms om det blir en levande fölis! Räknar med att fölis går på drygt 25 000:-!

Fy tusan så dyrt det är egentligen :D Jag har inte tänkt på att det är så mycket "småavgifter" runt omkring som ska betalas...

Tur (?) att man inte har något avelssto än så länge ;)

jag brukar också räkna runt 25-30.000:-/föl i "tillverkningskostnader"+lev.föl...

ancan skrev:
jag brukar också räkna runt 25-30.000:-/föl i "tillverkningskostnader"+lev.föl...

Hur ofta ungefär får ni igen pengarna? Alltså går plus minus noll och hur ofta tjänar ni på affären?

Liknande trådar

Avel Eighty Eight Keys verkar ju i bäde halvblods- och fullblodsaveln, men en konstig sak är att om man tittar på Flyinges info och...
Svar
3
· Visningar
1 394
Senast: Trix
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har... 2
Svar
28
· Visningar
2 396
Senast: Eldfuxen
·
Avel Tänkte göra en tråd som handlar om vad man ska tänka på när man ska betäcka sitt sto. Alla kostnader runt omkring och allt som ska göras...
Svar
4
· Visningar
3 253
Senast: Cheran
·
M
Avel Hejsan, jag är helt ny inom avel, men nu vill jag betäcka mitt sto. Hade tänkt mig Eighty eight keys, men vill veta när avelssäsongen är...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: Meeis88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18