Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Olja? Voffo olja? är det bra? Vad gör du med det?
20 frågor!
Jamen det är dyrare Undrar om det är dyrt att bo i stad jämfört med på landet.
Oh, du glömde kattmaten!
Jag tar mjölk/vatten i en skål , kryddor, mjöl o soja , vispar ihop allt o sen ner i pannan , blir aldrig klumpar
Samma här. Dessutom kan man hälla på mera ifall man tycker det blev för lite.
På hemkunskapen hos oss lärde vi oss att ha en skakburk. En plastburk man först hällde mjöl i och sedan vatten. På med locket och så skakade man tills den var utan klumpar.
Jag använder en gammal marmeladburk som skakburk. Samma burk i säkert 15 år eller mer. Fast jag gör bottenredning ibland också.
Det är inte dyrare än att ha bil. Att ha bil i en storstad är ekonomiskt självmord. Jag räknar bilen som "nöjes/hobbykostnad" snarare än att det skulle vara en nödvändig utgift.
Faktum med att jag och en tidigare sambo brukade ta taxi hem från butiken när vi storhandlat och köpt hundmat (30 kg). Det och ett månadskort var en piss i havet mot vad en bil hade kostat oss per månad.
På hemkunskapen hos oss lärde vi oss att ha en skakburk. En plastburk man först hällde mjöl i och sedan vatten. På med locket och så skakade man tills den var utan klumpar.
Jag använder en gammal marmeladburk som skakburk. Samma burk i säkert 15 år eller mer. Fast jag gör bottenredning ibland också.
Pröva då nästa gång (eller om du vill byta ut silen redan nu) med en stor skiftnyckel, som du ställer in så exakt som möjligt, och vrid silen medsols (om den hänger nedåt). Med skiftnyckeln får du mer exaktare vridning, och du behöver inte lägga onödig kraft på att hålla ihop polygripens käftar.
Jag lär mig aldrig åt vilket håll man ska vrida (är också genuint usel på höger/vänster), men 'medsols' kollade jag nyss i mitt badrum.
En ny sil kostar 29:- på t.ex Clas Ohlson, och är inte speciellt mycket dyrare på din järnaffär eller byggvaruhus. Ta med dig den gamla, så du får rätt gänga och storlek.
http://www.clasohlson.com/se/Strålsamlare/Pr306642000
Poängen är att jag INTE klarar mig utan bil och chaufför som jag bor nu, men måste klara mig utan bil och chaufför när jag flyttat 50 mil från mor. Så det är inte så att jag står och väljer på om jag ska ha bil eller inte - det valet avgjordes redan när jag skapades tyvärr. Som det är nu betalar jag både bilkostnad, dubbel bensinkostnad OCH månadskort
MAIZENA redning!
Underbar uppfinning för sånna matlagningsanalfabeter som jag. Men nu till frågan; VARFÖR finns det en sort för ljus och en sort för mörk sås? Jag köper till ljus sås och min sås blir bra även om jag ju alltid gör mörk sås.
En annan fråga om hår är om ni har något bra tips om hur man tar hand om sitt hår som inte gillar klor när man har varit och simmat? Mitt hår är ilsket. Jag har i balsam innan jag simmar, jag tvättar håret efteråt och har i balsam två gånger efter det och ändå blir det trassligt och tovigt och svårt att borsta ut. Why? och What to do?
Ni som inte har körkort, hur klarar ni ert liv? Får ni någon gång hjälp med någon som har körkort och bil eller klarar ni er HELT själv utan någon körkorts-och bilägare? Japp, jag bävar för att flytta långt bort där ingen kan hjälpa mig med matkassar och för att inte tala om hundmatsäckar
Kan du köra mopedbil? Där finns plats för matkassar och paket.
Ang. att få flera barn med psykiska/neuropsykiatriska diagnoser så finns det ofta en genetisk sårbarhet. Många kan bära den genetiska sårbarheten utan att själva ha en diagnos.
Ang. mjällschampoo. Här kan du läsa om varför Head and Shoulders är ett råttgift: http://kurera.se/beauty-by-bloch/kategori/varfor-jag-hatar-head-shoulders/
Istället kan jag rekommendera att massera in olivolja eller solrosolja i hårbotten (skölja ut efteråt) samt använda tex Lava Power från Sante eller Zink & Sage från John Masters Organics.
När jag gör sås rör jag alltid ner mjölet i smält smör så det inte klumpar sig. Sedan i med vätska. Är den fortfarande för lös efter några minuters kokande har jag i Maizena.
Tack, ska kolla in mjällalternativen!
Jag vet att schampot inte anses vara bra, men jag har tidigare inte fått nått bra alternativ till det. Är inte oljan skitsvår att få ut ur håret sedan?
Så som du gör sås, fast utan maizenan då, så gör jag ofta men det är då den bara smakar mjöl Men jag ska träna lite med hjälp av era tips Smart med både mjöl och maizena!
Svarar selektivt;
Maizenaredning för mörk sås har väl färgämne i sig för att bidra till kulören? Jag har i alla fall för mig att de två skiljer sig färgmässigt åt, men i övrigt är lika.
Angående håret så kanske badmössa vore något, så att håret helt enkelt slipper simma runt i massa klor? Mitt hår (och hud) blir också knäppt av klorvatten men jag utsätter mig så sällan att jag inte hunnit testa badmössa..
Det vardagliga skulle jag mycket väl klara utan bil och körkort, man får handla lite mindre mängder åt gången bara. En "DraMaten" och en schyst ryggsäck är till stor hjälp. Det finns ju även som nämnts möjligheter att få både det ena och det andra hemskickat.
Jag har aldrig provat att ha olja i håret, annat än på sonen och på honom var det inga problem (men han hade inte så tjockt hår heller...).
Jag har aldrig bekymmer med att såsen smakar mjöl. Men vi gör nästan uteslutande grönpepparsås, whiskeysås och andra såsen med mycket smak.