Halifaxen

Trådstartare
Hej. En lite dum fråga kanske men i LB:1 2006 i skritten på står det mellan skritt.. det är på tyglen eller?

Ni får dumförklara mig om ni vill.. men har fått lite hjärn släpp nu haha

Sv: fråga

TR mom 242
Skritten skall ha en ren fyrtakt och vara energisk.

Mellanskritt skall vara lösgjord och regelbunden. Hästen ska röra sig livligt men avspänt och med eftergift på tygeln, men tillåtas pendla med huvudet i takt med fotflyttningen. Bakhovarna ska sättas framför framhovarnas spår.

Om jag inte har missförstått det hela så är väl mellanskritt den så att säga vanliga skritten? Typ "arbetsskritt" fast det inte kallas så.

Så det är väl samlad skritt, mellanskritt och ökad skritt man har att välja på, och samlad skritt kommer ju inte med i bilden förrän i lite högre klasser.

Det är mellanskritt mellan C och (vilken bokstav kommer efter C i h.varv:confused: ), sen är det ökad skritt på diagonalen (där hästen fortfarande ska vara kvar på tygeln men med ökad steglängning), sen är det övergång till mellan skritt igen vid bokstaven *, fram till A..

Du ska ha hästen på tygeln, det är enbart där det står fri skritt som du ska släppa efter på tygeln helt.

Lycka till!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2