Fråga till ridskoleryttare!

S

susekl

Hur ofta rider ni utan stigbyglar? Själv har jag (på eget initiativ ska sägas) börjat rida väldigt mycket utan stigbyglar. På köpet får jag bättre sits, balans och skänklar och kommer djupare ner i sadeln. Påverkar hästen på ett helt annat sätt. Sen om vi ska rida lättridning i trav så är det ju lite svårare men rider islandshäst så det är ju en hel del tölt också. Bara nyfiken på hur ni andra gör, jag rider en lektion i veckan på ridskola.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Det beror lite på men ofast kommer jag inte på idén ens att rida utan stigbyglar, utan vi brukar ha lite sånna övningar nån gång per termin =/ Men är sadeln bekväm händer det att jag slänger upp stigbyglarna, fast dom flesta sadlarna är riktigt obehagliga att sitta i utan stigbyglar :P
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

På mina vanliga lektioner rider vi med stigbyglar, fast jag har sett att en del rider utan när vi skrittar av hästarna (särskilt de som ridit lite längre ). Annars har vi sitsträning ca en gång per termin då vi antingen longerar varandra (i sadel) eller blir longerade helt barbacka med en såndär voltigegjord eller vad det heter....

Kan nog vara en bra vana att rida utan lite mer till vardags så att säga....mot slutet av lektionen är man ju trött och mindre spänd och har antagligen lättare att komma ner ordentligt i sadeln....Kanske borde prova nästa gång....:)
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Några gånger per termin rider vi hela lektioner utan stigbyglar. Ibland skrittar vi också av utan stigbyglar, men det är inget som ridläraren säger till oss utan vi gör det för att det är bekvämt :p :D
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

På hästarna hemma rider jag oftast med stigbyglar om jag rider med sadel, man rider ut, galopperar fort över nån stubbåker, klättrar i backar o står upp osv o då "glömmer" man lixom att rida utan stigbyglarna. Det kan iofs hända att jag rider utan stigbyglar på dreeeyrpass hemma. (oops, såg att tråden var för ridskoleryttare, men jag rider ju på ridskolan oxå.. :angel: )

Men jag rider lektion på ridskolan en gång i veckan oxå o då har jag börjat att nästan alltid rida utan stigbyglar vilket både är bra o dåligt då jag har märkt att det resulterar i att jag har svårare för att sitta bra i dressyren med stigbyglarna.. Så.. det har både för o nackdelar..
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

jag brukar alltid rida utan stigbyglar medan vi skrittar fram, kommer ner ordentligt i sadeln redan från början då. Tar dem igen innan vi börjar trava. Sen tycker jag att det är enklare att göra de flesta övningar om jag inte är tvungen att hålla reda på stigbyglarna oxå :o , så när det är ok med ridläraren lägger jag ofta upp dem när vi ska göra tex framdelsvändningar och öppnor. Men jag behöver träna på att göra allt med stigbyglar oxå, så jag borde nog behålla dem på trots att det är enklare utan! :idea:

Även vi har sitsträning ca en gång per termin då vi longeras antingen med longergjord (?) eller sadel. Det har även hänt att vi har ridit hela lektioner barbacka. Jobbigt! :bump: men nyttigt...
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Jag försöker rida mycket utan stigbyglar, om hästen inte är jättespänd eller liknade. Jag galopperar hellst utan stigbyglar eftersom min sits är så dålig i galoppen.
Vi har inga riktiga utan stigbyglar lektioner, men förut hade minst 1 gång per termin.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

jag rider 2 lektioner i veckan och brukar väl försöka rida utan stigbyglar halva dressyrpassen (25% av lektionerna) ibland får vi rida mer utan, ibland väljer jag det själv, och ibland har jag stigbyglar trots att vi ska vara utan pga oskolad häst (jo vi har några sånna som inte är säkra utan stigbyglar, för lätt att åka av dom)
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Intressant att höra era svar. .Självklart om jag sitter på en häst som inte känns säker eller rider ut och vet att jag måste stå upp mycket då är det bäst att använda stigbyglar, det tycker jag med. Har ridit i sammanlagt 12 år så jag känner att rida med stigbyglar kan jag, men rida utan och göra mig mer oberoende av skänklarna och jobba mer med kroppen det behöver jag träna på. Vad jag märker är att jag rider mycket mer med sätet när jag rider utan, försöker hålla korrekt skänkelläge hela tiden när jag rider utan. Jag har haft väldigt svårt att komma ner i sadeln och få en djup sits så detta är kanonträning för mig av den anledningen och att jag inte kommer ner i sadeln beror på mitt uppehåll på 13 år innan jag började rida förra hösten igen.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Hur ofta rider ni utan stigbyglar? Själv har jag (på eget initiativ ska sägas) börjat rida väldigt mycket utan stigbyglar. På köpet får jag bättre sits, balans och skänklar och kommer djupare ner i sadeln. Påverkar hästen på ett helt annat sätt. Sen om vi ska rida lättridning i trav så är det ju lite svårare men rider islandshäst så det är ju en hel del tölt också. Bara nyfiken på hur ni andra gör, jag rider en lektion i veckan på ridskola.

Ibland kan våran ridlärare säga okej lägg upp stigbyglarna, men om man vill får man lägga upp dem om det känns bättre:)
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Jag rider ju inte längre på ridskola men när jag började när jag var liten så kommer jag ihåg att vi red utan stigbyglar väldigt ofta. Kommer nämligen ihåg vad pestigt det var att försöka rida lätt i traven utan stigbyglar varv efter varv!

Sedan de sista åren så brukade jag släppa stigbyglarna medan vi skrittade fram och sedan när vi skrittade av. Först för att komma ner i sadeln och känna att man satt mitt över hästen och så och på slutet för att få sträcka ut benen och slappna av. La även upp stigbyglarna i vissa dressyrövningar också.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

vi får inte rida för mycket utan stigbyglar. :D

självklart får vi göra det när vi känner att vi behöver, men måste även lära oss att rida MED stigbyglar, vilket är nog så svårt. vet dock inte hur det är i dom lägre grupperna, skulle tro att dom får rida mer utan än vad vi får.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

vi brukar rida utan stigbyglar väldigt ofta, nästan varje dressyrlektion. inte hela tiden då, utan vi värmer upp och travar av med stigbyglar. men därimellan brukar vi ofta rida utan. om inte ridläraren säger åt oss att lägga upp stigbyglarna brukar jag fråga, för jag tycker att jag sitter mkt bättre och kan inverka bättre på hästen utan stigbyglar :p
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

vi får inte rida för mycket utan stigbyglar. :D

självklart får vi göra det när vi känner att vi behöver, men måste även lära oss att rida MED stigbyglar, vilket är nog så svårt.

Jag tycker det är tvärtom när jag kan rida utan med ett korrekt skänkelläge då blir det lättare att rida med stigbyglar också. Men det kan ju bero på att jag ridit mest med stigbyglar tidigare när jag red när jag var yngre. Självklart red jag en del utan stigbyglar när jag var ganska liten och vi hade sits- och balansträning o.s.v. men när jag sen började komma uppåt i nivåerna så var det inget jag tänkte på speciellt mycket att jag skulle rida utan. Så det kanske beror lite på hur mycket träning man har av respektive sak. Rider med stigbyglar gör man ju ändå när man rider ut o.s.v. När jag red när jag var yngre så red jag dessutom mycket mer än jag gör nu, i snitt säkert 5 dar i veckan när det var som mest och nu rider jag 1 dag per vecka och extralektioner ibland så då kanske jag hade en naturligare känsla för sitsen och balansen och inte hade lika stort behov av att rida utan stigbyglar. Men det är intressant att fundera på den här frågan.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Jag rider utan stigbyglar i perioder. Ett par veckor i stöten oftast, som mest ca 8 veckor i rad, även ute i skogen, lite jobbigt att sitta kvar när hästen börjar busbocka men det gick det också. Så fort jag känner att jag tappar kontakt och kontroll över häst och sadel så åker stigbyglarna in i ett skåp i sadelkammaren.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

På min förra ridskola var det nästan tabu att ANVÄNDA stigbyglar, vi fick ha dem under uppvärmningen (ca 10-15min) sen åkte dem av! (vid hoppning fick vi givetvis använda dem). Malde på utan stigbyglar i de två år som jag red där, och gissa om man satt som gjuten på hästryggen. :bow: Ska börja rida där i vår igen (om jag får någon plats = lååång väntetid). Och då åker stigbyglarna av igen :bow:
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Rider man för den instrukören som är dressyryttare så får du inte rida med stigbyglar:D Hon tillåter helt enkelt inte någon rida med stigbyglar innan man kan sitta korrekt utan i alla gångarter.

De två andra kör lite 50-50, sen får man välja själv om man vill ta bort dom eller inte under ridlektionen:)
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

På ridlektionerna så rider vi oftast ,med stigbyglar men vissa lektioner är helt utan. sedan får man rida utan iaf på dresyren om man vill, det e frivilligt. Beroende på vilken häst man har kan man även köra utan vid hoppning, det brukar jag göra vid vissa tillfällen beroende på vilken höjd å vilken häst jag har.

Men förut när jag hade egen madam så skrittade jag alltid av utan dagligen. Väldigt bra för sits å även höfternas placering i sadeln.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

när jag hade lärt mig att rida utan stigbyglar kunde jag inte rida med längre. helt hopplöst. så har de flesta det hos oss. :p

men det kan ju vara skillnad mellan storhästar och islänningar också.
 
Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Medan jag red på ridskolan red vi oftast utan stigbyglar. Fick inte rida med förrän vi kunde rida utan. Cavaletti blandat utan och med stigbyglar, hoppning med. Standrad var att en gång per termin även hoppa (oftast studs) utan stigbyglar för att få en stadig skänkel.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 536
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp