Fråga till ridskoleryttare!

S

susekl

Hur långt emellan har ni mellan lektionerna? Vi har en kvart från det att lektionen innan slutar och tills vi börjar. Det är bra tycker jag för då kan man sitta upp, justera stiglädrena och börja skritta fram hästen innan lektionen. Byter dessutom hästar till vår lektion så då är det ju extra viktigt med uppvärmningen, men det är en kvart mellan alla lektioner. Och det ger ridläraren möjlighet att få en paus mellan lektionerna också.

Sv: Fråga till ridskoleryttare!

Vi har bara en lektion/dag, så det blir väl 23 timmars vila för hästarna emellan. :)

vi har ingen speciell tid mellan utan vi börjar direkt efter lektionen innan o sitter upp i skrittar igång vi får hästarna ca en kvart innan den lektionen är klar så vi hinner o göra iordning de som inte går.. sen är vi den sista lektionen så vi brukar skritta av dem lite längre och innan lektionen innan oss så är det vila o mat i 1 timme o lärar byte

Hos oss går ridlektionerna i ett. Men den första kvarten och de sista fem minuterna av lektionen skrittar man. Så de hästar som kommer från stallet hinner värma upp, och ridlärarna kan ta fikapaus.

Då verkar det ju variera lite, hos oss står vilken häst man har uppskriven på en tavla när man kommer så man vet och vi kan börja pyssla med hästarna direkt när vi kommer eftersom vi alltid får göra iordning hästarna till vår lektion.Brukar vara där en timme innan, dåliga busskommunikationer, men det är ganska mysigt att hinna pyssla om hästen ordentligt innan lektionen tycker jag. Hur långa lektioner har ni? Vi har 45 minuter, men det blir ju 45 aktiva minuter eftersom hästarna skrittas fram innan lektionen börjar. Självklart skrittar vi av på långa tyglar på slutet också.

Gud så bra. Där jag rider startar man så fort man kommit upp. Kan vara lite jobbigt, i synnerhet som jag har korta ben och har svårt att få ridskolans stigläder jämna :/
Skulle vara jätte skönt att veta att man har lite tid på sig att fixa allt. Men tid är pengar antar jag...

På våran ridklubb är det en kvart mellan de två första lektionerna, en halvtimme mellan andra och tredje och en kvart mellan tredje och fjärde. Hästarna går max två gånger så det blir ganska lång vila för dem.

Våra går i ett efter varandra, men det tycker jag är bra. Och att ridlärarna får en möjlighet att ta en paus? VI skulle då aldrig lämna grupperna ensamma med hästarna i ridhuset ens fem minuter. Visst, vissa grupper klarar det men långt ifrån alla.

susekl skrev:
Hur långt emellan har ni mellan lektionerna? Vi har en kvart från det att lektionen innan slutar och tills vi börjar. Det är bra tycker jag för då kan man sitta upp, justera stiglädrena och börja skritta fram hästen innan lektionen. Byter dessutom hästar till vår lektion så då är det ju extra viktigt med uppvärmningen, men det är en kvart mellan alla lektioner. Och det ger ridläraren möjlighet att få en paus mellan lektionerna också.

På min fd ridskola som jag red på (har nu egen häst) började nästa lektion direkt efter att den förra slutade. Lektion 1 slutade halv fyra och lektion 2 skulle börja direkt halv fyra. Denna metod fungerade inte och det blev jämt förseningar eller så fick ngn grupp rida kortare. Man kan ju inte begära att man ska hinna sitta upp, justera stiglädrena och allt vad som man behövas fixas å nolltid.

Det är klart man inte kan begära det, men hos oss tex. är ridlektionerna 50 eller 60 minuter långa, effektiv ridtid är inte alls så långt eftersom de ska sitta upp, fixa stigläder, skritta fram, skritta av, sitta av. Men det är väl skönt för hästarna, annars blir det ju kanske tom. dubbelt så lång effektiv ridtid.

Vi har 5 min för hästbyte och stigläder. Skritta fram och av görs på lektionstid - sommartid längs en 5-min-runda ute, men nu i halkan och mörkret i ridhuset. Jag brukar dock utnyttja tiden till att kolla hur hästen svarar för vikthjälperna och svänga fram och tillbaka i ridhuset lite hur som helst. Vi behöver inte samlas i samma varv förrän vi tar tyglarna.

På min ridskola startar lektionerna direkt efter varandra, precis som på flera andra ställen märker jag. Sedan har vi några minuters fri skritt innan ridläraren startar uppvärmningen. Hur uppvärmningen ser ut varierar, vissa lärare tycker att vi ska värma upp på egen hand, säger bara till när vi kan börja trava och göra galoppfattningar för att sedan starta lektionen. Tiden använder de till att hjälpa oss med saker de uppmärksammar. Andra kör helt styrda uppvärmningar där alla gör som ridläraren säger. Trivs själv bäst med fri uppvärmning då man kan ta igenom saker som bara "min" häst behöver göra/bli uppmärksam på.

PathOfClovers skrev:
Våra går i ett efter varandra, men det tycker jag är bra. Och att ridlärarna får en möjlighet att ta en paus? VI skulle då aldrig lämna grupperna ensamma med hästarna i ridhuset ens fem minuter. Visst, vissa grupper klarar det men långt ifrån alla.

Nej, jag skulle inte tro att dom gör så med nybörjargrupper eller väldigt oerfarna grupper men våran grupp klarar det. Kan ej svara för hur de gör med de andra grupperna de dagar jag inte är där.

Där mor min rider, går det ett i ett. När lektionen är slut så springer ridläraren iväg och ger den kommande gruppen sina hästar. Sen får de som har sin häst färdigt vänta på att de andra har sadlat och kommit in i ridhuset innan de får sitta upp.
Till saken är den att det är nybörjare vi pratar om, så det går inte fort heller. Så tja, effektiv ridtid ca 30 minuter. Vet inte om de betalar för 45 min eller 1 timme. Men jag tycker att det är himla opraktiskt.

Men hästarna går max 2 lektioner på rad, hur många per dag vet jag dock inte. Alla måste använda pall, även om man kan svinga sig upp ändå. Hästarna uppskattar det väldigt. Och i samband med att alla måste vänta in varandra, så får de vila iaf. 10 min efter varje pass. Ett stort plus tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

PathOfClovers skrev:

Nej, lite sunt förnuft får man väl ha. Ponnybarnen är aldrig ensamma, och är det mer orutinerade vuxengrupper så behöver de kanske hjälp och så. Men annars klarar de sig ganska bra själva. Sen beror det väl på hur det ser ut också, hos oss är ridhuset sammanbyggt med stallet, så då är ju ridläraren inte långt borta även om hon inte är i ridhuset.

Vi börjar alltid sent för dom som är förre oss alltid är försenade. Men vi sitter nog upp på våran ridtid. Dock drar vi alltid över våra lektioner oxå eftersom vi är sista gruppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat