Fråga till Kallblodsfolket!

Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Iallafall, om någon ramlar över en rasförening med info om detta eller som jobbar med frågan på något sätt vore jag väldigt tacksam över att få veta det! :bow:
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Tänkte skriva en artikel i vår lokala medlemstidning för Nordsvenska hästar om detta. Försöker få ihop något bra. Tror inte det arbetas något med frågan, vad jag vet. Som Atle säger verkar det inte vara något stort problem då man aldrig hört talas om det, men det kan ju ändå vara bra att upplysa om det.

Har valt att fodra min häst som om han hade EPSM vilket har gett bra effekter. Han har en del problem i sin kropp som jag misstänker skulle kunna vara EPSM. Har dock inte testat honom för det ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Ja det finns det. Men jag vet inte om det enbart har handlat om typ 2 eller om det är både typ 1 och 2.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Hon fick som muskelryckningar i bakdelen, stel gång, sänkt och spänd rygg och stod som hon skulle kissa. Detta har bara hänt ett par gånger och direkt efter arbete.

Hm... Min valack uppvisade liknande beteende efter ett kort men tufft dressyrpass igår. Tufft på så vis att underlaget var kasst så han fick hela tiden fokusera på var han satte fötterna, plus att dressyrtränaren fick honom att jobba med hela kroppen.

Vi antog att det var för mycket mjölksyra som gjorde att några muskler skakade, men han uppvisade även ett märkligt beteende. Han gick knackigt med frambenen, så pass att jag började oroa mig för ett fånganfall (kall om hovarna). Han var inte spänd i musklerna som vid korsförlamning, men blev ovillig att röra sig. Bara han fått skritta några vändor blev han bättre, men så fort han stått stilla igen visade han upp samma ovilja till rörelse.

Då han går på lösdrift fick han återvända dit med täcke på sig och när jag tittade till honom senare var han som vanligt igen. :confused:

Kan det bero på PSSM? :confused:
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Det finns ju massor med anledningar till att en häst beter sig konstigt, blir stel, diffust halt, blockhalt, får spända muskler, svettas mycket, kolikar, går konstigt osv osv. PSSM är en möjlig anledning med en stor vidd av symptom.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Är det då värt att testa med tagelprov eller är fjordhäst en sådan ras som man alltid måste testa med biopsi? Försöker läsa mig till vad som gäller, men alla pdf-dokument jag hittar krånglar för mig idag. :(
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

På fjording är det muskelbiopsi som gäller, tror endast typ 2 har setts på fjording...
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Ok, tack. Då vet jag vad som gäller om det händer fler gånger. Denna gång var ju inte så allvarlig, men man vet ju inte hur det kan utveckla sig.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 319
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 661
Senast: Fetaost
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 569
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp