Fråga till er som lider av överrörlighet

Musse75

Trådstartare
Hej på er! Jag lever med överrörliga leder som gör att jag inte kan rida längre. Mina höftleder trivs inte med att sitta på en häst. Har en slags korsett som skall hålla samman mina höftleder men den glider upp när jag hoppar upp i sadeln. Har ngn av er med liknande problem provat att rida med damsadel? Känns som att lederna skulle påfrestas mindre då, eller?
 
Hej på er! Jag lever med överrörliga leder som gör att jag inte kan rida längre. Mina höftleder trivs inte med att sitta på en häst. Har en slags korsett som skall hålla samman mina höftleder men den glider upp när jag hoppar upp i sadeln. Har ngn av er med liknande problem provat att rida med damsadel? Känns som att lederna skulle påfrestas mindre då, eller?
Nja, vad har du för träningsprogram för dina leder? Hur mycket tränar du muskulaturen runt lederna för att öka din stabilitet? Jag skulle nog inte satsa på damsadel, det påfrestar ju andra leder mera tror jag. Men du kan ju testa. Går det inte att räta till korsetten när du sitter på hästen? Kanske kan byta till något annat som funkar bättre?
 
Hej på er! Jag lever med överrörliga leder som gör att jag inte kan rida längre. Mina höftleder trivs inte med att sitta på en häst. Har en slags korsett som skall hålla samman mina höftleder men den glider upp när jag hoppar upp i sadeln. Har ngn av er med liknande problem provat att rida med damsadel? Känns som att lederna skulle påfrestas mindre då, eller?

Jag är överrörlig och har en del problem med smärta i höfterna.
Har du träningsprogram? Är du stretchad i rätt muskulatur och stark i rätt?

Det som underlättar brukar vara häst modell smal, sadel med smal midja och gärna som man kommer upp en del från hästen med.
Rida lätt eller stå upp.
En del funkar hpoppsadel, korta läder och sitta mer på rumpan för.

För mig är det absolut av högsta vikt att jag inte tippar bäckenet framåt a la svanka. Det ger mig väldigt ont.
Att slappna av i rätt muskler är nödvändigt.

Ev kanske en sjukgymnast med inriktning på ridning kan hjälpa dig. Det finns en sån i Västerås. Hon är grymt bra!
 
Hej på er! Jag lever med överrörliga leder som gör att jag inte kan rida längre. Mina höftleder trivs inte med att sitta på en häst. Har en slags korsett som skall hålla samman mina höftleder men den glider upp när jag hoppar upp i sadeln. Har ngn av er med liknande problem provat att rida med damsadel? Känns som att lederna skulle påfrestas mindre då, eller?

Jag har hört av vissa med problem i höft och bäcken att barocksadlar av den modernare typen, t ex Deuber&Partner, kan vara bra. Även Philippe Fontaine vanliga dressyrsadlar är ganska smala. Det finns också en dyna man kan köpa för att bygga upp sätet på en vanlig sadel så att det blir mindre belastning på höfterna. Googla Heather Moffett hip saver. (ändring: såg att den är för bomlösa)
 
Jag är överrörlig i höfterna/bäckenet och jag går ut och går MYCKET för att träna musklerna.
Själv trivs jag bäst i en dresyrsadel där jag sitter som gjuten. Bara sitta o skritta är bra träning för min del :)
 
Jag har hört av vissa med problem i höft och bäcken att barocksadlar av den modernare typen, t ex Deuber&Partner, kan vara bra. Även Philippe Fontaine vanliga dressyrsadlar är ganska smala. Det finns också en dyna man kan köpa för att bygga upp sätet på en vanlig sadel så att det blir mindre belastning på höfterna. Googla Heather Moffett hip saver. (ändring: såg att den är för bomlösa)

Det finns någon sån grej för "vanliga" sadlar också, Hip Saver tror jag man kan googla på. Jag har dock inte erfarenhet av den själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 069
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 601
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 272
Senast: Dopy
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 986
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp