Fråga till er med unghästvana

StallB

Trådstartare
Hej,
Jag har dykt på ett stort problem med min unghäst som är 4 år i år. Varken jag eller min tränare (som är en känd unghästutbildare) kommer på vad som är fel. Problemet började smyga sig fram efter igångsättningen efter vintervilan, hon började gapa för bettet, ryckte tyglarna ut händerna på mig, stod emot för skänkeln men bara ibland. Vi bytte bett, nosgrimmor och träns, inget hjälpte. De flesta passen flöt på som vanligt, utan gapande och stret. På senaste tiden har det blivit mer tilltagande, men mest bara i galoppen och hon har även lagt sig till med att rätt som det är, utan förvarning, tvärnita på hinder. Var på träning för 2 veckor sedan och då hoppade hon allt, är inte tittig av sig alls, och hon bjöd ärligt. Sen åkte jag på träning i veckan som var och då stod hon emot lite för skänkeln stundtals i uppvärmningen, men hoppade snällt över de första hindren innan stoppet kom. Hon hade då hoppat hindret precis innan utan tvekan, andra gången gjorde hon en tvärnit och tredje gången hoppade hon åter igen utan tvekan. Det finns liksom ingen logik i hur och när hon stannar, hon hoppade hindret på 105, men stannade på hindret på 85cm... Hon växlar i humör så otroligt fort och jag märker att det blir mycket värre när hon närmar sig brunst. Såg också på filmen från träningen att hon drar in bakbenen under magen istället för att sparka ut över hindren som hon brukar. Hon hoppade inte heller ut i sprången på oxrarna som hon brukar. Hon är otroligt rädd om sig över hindren, har alltid långa revor i magplattan och hoppar med 40-50cm luft. Mellan hindren stod hon emot för skänkeln, surade ihop när vi skulle sätta igång efter att ha stått stilla, frös fast och hon tog varken skänkel eller tillsägning med spöt. Så här är det varannan träning ungefär, det smyger sig på då och då och något känns ju klart fel! Min tränares enda teori är cystor på livmoder/äggstock, vad tror ni? Någon som har varit med om liknande? Jag väntar på en hästtandläkare som ska kolla hennes mun nu i veckan och hon fick en genomgång av kiropraktor/massör efter träningen. Denna hittade spänning i bogen/underarmen men sa att hon var jättefin i kroppen i övrigt. Rygg/bakdel utan anmärkning. Hittar inte tandläkaren något så bokar vi tid i Husaby, men jag söker med ljus och lykta efter tips och teorier! Vargtänder är utdragna när hon var liten.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Enda vettiga tipset är en grundlig veterinärgenomgång. När man uteslutit de vanligaste problemen, får man gå på de lite ovanligare frågorna.

Låter som allt annat än roligt, hoppas att ni hittar och kan åtgärda problemet. Hästen är ju i alla fall tydlig med att något är fel.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Veterinär säger jag... Gör en grundlig genomgång på klinik...

Det kan vara så enkelt att den reagerar på hormoner såhär på våren, vet mitt förra sto blev helt sänkt av sina brunster första åren.
Pälsfällningen kanske påverkar?

Lycka till...
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Låter inget vidare det där. Speciellt som det låter som att det i grund och botten verkar vara ett vänligt och arbetsvilligt sto...

Det jobbiga är väl att det inte behöver vara en sak, eller två utan kanske flera. Håller med de andra som skrivit tidigare. Man får ha tålamod och jobba vidare med att utesluta saker precis som ni gjort. Det kan ju förhoppningsvis bara varit en kombination av muskel/ledvärk, pälsfällning och brunst som gett de nämnda problemen och som är övergående. Kanske behöver hästen bara lite vila och återhämtning?

Fortsätt gärna berätta. Aldrig roligt sånt här men lärande. Önskar att det löser sig för er!
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga till er med unghästvana

Ja, det får bli klinikundersökning, kiropraktorn trodde att det bara var spänningarna som gjorde att hon reagerar så och att det skulle vara snabbt åtgärdat, men hon visste inte vad de berodde på och jag tror inte att det är ens en bråkdel av problemet, däremot ett symptom på att hon går och spänner sig för att komma undan något som gör ont. Så självklart ska hon undersökas högt och lågt på klinik! Men jag var mest intresserad av att veta om någon varit med om något liknande. Hon är så känslig för hjälperna annars och jättefin i munnen. Men när de där dagarna kommer blir hon bara istadig. Det enda som jag också dragit något samband med är att hon blir värre när hon är i närheten av brunst, under brunst och strax efter. Men hon visar aldrig något i hagen/boxen/stallgången, bara vid ridning.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Är det inte lättare att man uppmärksammar och känner sånt här när man rider? Man känner ju hur hästen spänner sig och då gör man säkert det själv med. Blir ju lätt då att man förstärker alla smärtot och problem. Nej, vet var ju ingen lösning på problemet men...

Har ni provat akupunktur i samband massagen/kiropra... ? Vet en tjej på Solvalla som gjort underverk på trav och galopphästar. Hade jag inte själv varit med om att ridit de hästar som hon behandlat så hade jag varit tveksam till akupunkturen. Men efter att ha upplevt det så...

Sen vet jag i och för sig inte om akupunkturen i sig har en helande effekt eller om det underlättar att hitta "de ömma punkterna". Men det kan vara värt att prova...
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Kan tillägga att hon har fällt färdigt, klipptes i november och januari och har inte varit öm i skinnet alls under varken pälssättning eller fällning under något av hennes 4 år. Fick vila 7 veckor under vintern, rids 3-4 dagar i veckan, för det mesta varannan dag, rids ut mycket i skog och mark, både ensam och med andra. Är orädd, lättlärd och väldigt enkel med allt annars. I fint hull, har fri tillgång på gräs/hö, får havrefri müsli, mineraler och betfibermix. Hon är supersnäll, åker för det mesta ensam med henne på träningar och det är en egen uppfödning som jag själv ridit in. Hoppas hästtandläkaren ringer snart, han kunde kanske ta henne idag..
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Jag har bara låtit henne undersökas en gång av kiropraktor/massör, men hon blev behandlad med laser vid det tillfället med för att snabba på blodgenomströmningen vid den spända muskeln. Akupunktur är det bara matte som har fått ;) utesluter nog helst andra problem hos en veterinär först, men hittar de inte felet där heller så kan det absolut testas!
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Andra har säkert andra rfarenheter. Men av laser, biolight, ultraljud och akupunktur så är bara akupunktur det jag kan säga säkert har medfört en förbättring hos en häst fysiskt.

Har rätt svårt att tro att laser och biolight kan medföra några förbättringar. Vet man lite om joniserande strålning (alfa, beta och gammastrålning) och vet hur långt denna typen av strålning förmår att tränga igenom plast, glas, vatten och bly känns det rätt osannolikt att laser och andra typer av ljus kan tränga in och göra någon skillnad på muskler och leder. Sen är det en annan sak om det finns en "trivseleffekt" av lasern som gör att hästen mår bättre i sig och på det sätter underlättar "självläkningen"...
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Intressant Bowman! Jag har ingen direkt erfarenhet av laser/biolight, men har kompisar som använder det på sina hästar. Jag har inte heller sett något märkbart resultat av behandlingarna på deras hästar, men det kanske är som du säger, att det påskyndar självläkningen på något sätt.
Ingen som haft en häst med liknande problem som min?? Man blir ju nojig när det enda jag googlat mig fram till hittills är en häst som hade cystor på livmodern och som inte gick att rädda och en häst som hade hormonproblem och där det inte fanns behandling... :(
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Har hon fått ngn ny längre vila sen vintervilan och hur lång var den? Det händer mycket i kroppen och knoppen på en så ung häst och vissa mognar helt enkelt senare än andra och behöver rätt mycket vilotid för att smälta allt nytt som händer.

Om klinikundersökning inte visar ngt fel hade jag nog låtit den gå på bete en månad eller två och sen satt igång för att se om det är ngn skillnad:).
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga till er med unghästvana

Som jag skrev så har hon haft en vintervila på ca 7 veckor (närmare 8), långsam igångsättning och rids 3-4 dagar/vecka med varierande arbete både på bana och i skogen och inga svåra pass. Hästen är ju bara 4 och jag har ridit mycket unghästar innan, så jag är inte så grön på den biten. Har bra tränare runt mig och det är inte i vilan som problemet ligger. Hon är vid gott humör från marken, fint hull, fint musklad och i bra kondition, brallar och busar i hagen med kompisen och får beta och vara "häst". De här problemen jag skrivit om kommer ju bara stundtals och då blir hon som en helt annan häst att rida. Den största delen av passen är hon supergo och tycker att allt är roligt. Bjuder i skogen och på banan, gör galoppombyten och mjuka igångsättningar/avsaktningar. Sen rätt som det är så händer något och så slår hon bara i stopp. När som helst och vart som helst och utan förvarning, och det är DET som är så märkligt. Hon lägger öronen bakåt, sparkar mot skänkelhjälperna efter ett tag, piskar med svansen, höjer huvudet. Något stör henne ju något fruktansvärt! Hade hon vara varit trött och behövt vila så skulle hon ju vara seg/trött/motvillig mest hela tiden, men detta kommer mest i samband med brunst.. Som jag skrivit innan.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Låter som klassiska symtom på tex kotledsinflammation, knäledsinflammation eller ryggont. Kolla upp på klinik! Kan såklart vara annat, tex tänder.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Dom behöver inte vara trötta/sega för att behöva en rejäl vila. Som du själv skriver, hästen är bara fyra år....

Jag hade bokat tid för klinikgenomgång bums (och tänder). Pållan visar ju tydligt att något stör...


Lycka till!
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Man brukar märka att pållen har lessnat om den behöver vila, men då har det ju gått för långt. Mina hästar får alltid kortare perioder av vila utspridda under hela året och en lång vintervila och unghästarna får några veckors sommarvila. Och i det här fallet är det inte frågan om för lite vila och hård träning, utan det är något som är fel. Det är annars en häst som är otroligt lättlärd och som älskar att bli riden och få jobba/lära sig nya saker. Kommer alltid springande när man visar grimskaftet. Jag ska ringa klinik på måndag, som jag sagt. Ber inte om gissningar utan om konkreta fall där ni haft hästar med liknande symptom.
Hästen har aldrig varit halt och hon har inte problem med ryggen. Tandläkaren (som också är veterinär) väntar jag på, han hoppades ha tid imorgon..
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Det där med hindren vet jag inte. Men det förstnämnda med bettet och rycka tyglar gjorde min unghäst också...bytte också nosgrimmor och bett men det hjälpte inte. Så köpte ett micklemträns och problemet försvann direkt och har varit borta sen dess. Hästen känns helnöjd och jag fick en helt annan individ.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Annat än gissningar kan du inte få här. Jag har varit med om ett sto som hade en enorm cysta på en äggstocken och hon betedde sig inte alls som du beskriver din häst. Denna var heltokig att hantera-som en hingst och for på bakbenen och var milt uttryckt helgalen. Även i ridningen var hon tokig men tävlade ändå under tiden med bra resultat.

Nu vet jag inte när vintervilan avslutades, men säg att hästen varit igång sen februari och då kan det faktiskt vara dags med en ny vila. Och nej, jag är heller inte helt grön på unghästar och genomgående bland de unghästutbildare jag jobbat hos/känner är en uppfattning om att gemene man rider ihjäl sina unghästar för att man helt enkelt vill för mycket (nu inte sagt att du gör det, ditt upplägg är precis som det ska vara:)).

De hästar jag känner till som betett sig som din gör nu har samtliga haft fel som SI-ledsproblematik, lösa benbitar och ligamentskador. Har man en ambitiös häst med hög arbetsmoral kommer inte protesterna förrän det verkligen gör ont och tar emot därav kan det bli upp och ner i hur de beter sig. Detta var också anledningen till mitt förslag att OM hästen är fräsch så hade jag låtit den vila en månad eller två och sen gjort nytt försök med den.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Det är inte gissningar, jag har unghästvana och jag struntar i om dina unghästar kommer springandes till dig i hagen, det gör mina också. Det hör liksom inte hit.


Att skriva "min häst behöver inte vila för den kommer springande till mig i hagen" säger mer om dig än om din häst faktiskt....

Det är individer vi håller på med, inte maskiner. Alla reagerar på olika saker på olika sätt :)


Men du kanske har rätt, det är ju 50/50 att den behöver en rejäl vila eller inte men först och främst borde du undersöka den på klinik.
Jag har en kompis vars häst betedde sig som din, den hade kotledsinflamationer på båda fram. Men var enbart halt efter böjprov. Veterinären menade på att hästen älskade att hoppa och ville vara sin ryttare till lags så den hoppade fast den hade ont men på vissa hinder, ibland bara, så gick det bara inte för smärtan......

Jag vet även en häst som tränade på 130-140cm med spricka i bäcken... Vissa hästar är ju sådana...
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Håller helt med, dubbelsidiga hältor är jättesvåra och behöver inte visa sig ens vid böjprov, om det vill sig illa. Just i själva böjandet kan det ta emot, men vara hyfsat rena på gången. När man sedan börjar döva bort (gärna börja lågt), ja, då är det inte lika roligt längre.

Jag tror det är vettigt att börja på klinik och utesluta veterinära orsaker. Det kan ju faktiskt vara något som är sto-relaterat, d v s cysta eller liknande. Å andra sidan kan ju vissa vid brunst bli känsligare, och har man då ont kan ett grinigt temperament (som vid brunst) utlösa ett annat beteende än normalt.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

När det gäller laser är det väl Helsingborgs klinik (tror jag), som använt det länge och med stor framgång. De hade gjort en egen undersökning och sett stor skillnad i läkningsprocesser, framför allt när det gällde senskador. (läste i Ridsport för ett par år sedan). De påpekade just det faktum att vetenskapen säger att det inte ska göra så stor skillnad men att deras erfarenhet var den motsatta. Intressant.

När det gäller en 4-åring så händer det ju mycket både i kropparna och i huvudet på dem. Det är mycket hormoner i omlopp och tillväxt. jag skulle också gå igenom hästen ordentligt på klinik, men vilopauser från arbete i den åldern är nog så viktiga och fysiska orsaker kan ju komma från det mentala. Hästen verkar vara rätt ordentligt igång trots att den bara är 4. Kanske en ordentlig vila både fysiskt och mentalt är lämpligt också?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp