Fråga strasserhovvårdare eller annan kunnig inom ämnet hov?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

spoorlaan

Hej allihopa!

Det är möjligtvis inte någon här på Buke. som känner till någon SHPare eller någon som bara gått grund-/praktiskkursen inom strassermetoden? Jag hade så gärna velat ställa lite frågor. Man får så ofta kritik när man talar för denna typ av hästhållning och man vill ju gärna ha den allmäna kuskap som krävs för att hävda metoden. Som till exempel argumentet att "hästar som rids ofta och tävlar måste ha skor" eller "hästar med tunn sula måste skos" som bla min lärare i hästämnena använder sig av. Jag har ju läst om flera tävlingshästar på hög nivå som går barfota, tillexempel följande strasserhästar som placerat sig i distanstävlingssässongen i New Zeeland:

- Karen Schaefer on Flambeau II, 4th. in the CEI*** 120km SI Champs, Twynham

- Thorsten Kaiser on Mowgli Imran Khan, 2nd over 80km in Twynham

- Jenny Rouse on Rosewood Ardashir, 1st over 120km in Hororata

- Alison Higgins on Twynham El Omar, 1st over 80km, Pokororo

- Kirsty Higgins on Glitter N Gold, 1st over 80km Junior, Pokororo

- Thorsten Kaiser on Mowgli Imran Khan 1st at the 40km Blueridge Endurance Club ride on 19/4/08

- Jenny Rouse on Ardashir, completed the recent National Championship Ride in Kurow (21/3/2008), CEI*** 160km 8th place out of 37 starters. It was the first 160km ride for this horse.

...alla barfota. Men det räcker ju inte om argumentet "ja men de har ju bra hovkvalitet, de har inte en tunn sula, som min häst som måste ha skor, har" kommer upp...

Är tunn sula bara ett resultat av felaktig hästhållning? Går det att förebygga med en för hästen naturlig livvstil? Eller har det med arvet att göra?

Sådana här frågor? Någon som vet? Kanske det finns någon existerande sida där man kan ställa frågor ang. barfota hållning?

Ps. Det hade även varit intressant att höra en "motståndare" tala på lite lagom nivå så att vi som inte är så avvancerade i ämnet hänger med.

Tusen tack för ev. svar!!

Sv: Fråga strasserhovvårdare eller annan kunnig inom ämnet hov?

Vad jag hört/sett/läst om strasser så ser jag bara rött faktiskt.

Dagens tävlingshästar verkar inte avlas för hovkvalité och de går inte heller att jämföra med barfota vildhästar. Dessutom rids det på grusvägar med spetsig sten osv, klart det ömmar på många hästar!

Många hästar har sköra hovar som slits för mycket utan skor.
Jag har gärna mina barfota så gott det går, men nordisen måste ha skor fram, annars ömmar hon. Shettisen är barfota och ska så förbli, OM hon klarar av det.

Min erfarenhet säger mig att strassermetoden är ganska hård och brutal när man verkar ner hoven. Veterinärer kallar den ofta för djurplågeri då hästen har ont länge.
Dessutom hävdas det väl att massa utrustning till hästen är skadlig, som skydd och täcken osv :crazy: Galet.
Vildhästmetoden är isåfall bättre som är lite mjukare och tar lite i taget.

Men man måste vara medveten om att alla hästar inte kan gå barfota!!

Eftersom jag bor i det land som du nämner som exempel vill jag påpeka följande iakttagelser från min sida:

• Att hålla häst här går inte att jämföra med att hålla häst i Sverige. T ex är här gräs i hagarna året om och det värsta hästarna är med om är en torr sommar (men då vattnas det oftast). Att "rida ut" innebär att man kan rida på breda grässträngar längs vägarna eller ta sig en tur på stranden. T ex.
  • Djurskyddet här går inte att jämföra med det svenska (läs: här finns inget)
  • Nivån på ridning här går inte att jämföra med den svenska. Tänk också på att här finns inga grannländer där man korsar en bro bara = noll konkurrens.
  • Nivån på hästkunskaperna här går inte att jämföra med den svenska
  • Aveln här ligger generationer efter den svenska. Och detta är en viktig punkt. Vill du se hur en typisk inhemsk häst ser ut kan du kolla annonssidorna här.
  • Över lag är man här väldigt intresserad av alternativa "lösningar". Gäller för både människa och djur. Det är t ex helt naturligt att ta ut kiropraktor och hästtandläkare ett par gånger/år, men inte att kolla foderstat. Och på tal om foder ges hästarna lugnande medel: tillsatt i många foderblandningar/mineraler
  • Det de kallar "vinter" här kallar jag tidig svensk sommar

Med detta i åtanke föreslår jag att jämförelse får göras med annat land än detta. Hur är det med Tyskland, Holland, Danmark och Norge t ex?

Du nämner strasser, är det bara strasser du vill kunna tala "för" eller är det barfota i allmänhet? För resten av ditt inlägg antyder det.

Det finns massor med barfotatrådar här om man söker, ämnet har stötts och blötts i månader från alla möjliga vinklar. Söker du så hittar du.

Jag skulle säga att det största problemet är att hästarna inte avlas för att få hovar som duger att gå barfota på. Och därmed finns det många som inte pallar det. Sedan finns det olika intressen kring hur man nyttjar sin häst, en del har krav som en barfotahäst bara inte klarar, så ibland ligger det väl i ägarens val av aktiviteter och ridning också.

Jag är väldigt mycket för barfota, och har försökt tala mycket "för" det och argumentera. Men vet du, vad är meningen? Man slösar bara energi på folk som inte är intresserade, precis som du inte är intresserad av deras metoder.
Om du ska ta reda på mer om barfotahästar tror jag det bästa är om du gör det för att du ska kunna ta hand om din egen häst bättre, inte för att "vinna över" folk på barfotasidan, för det lyckas man inte med.

Vildhästar rids inte! Därmed är slitaget ett annat än på ridhästar. Vildhästar tillbringar ca 2 timmar per dygn till förflyttning och då är inte markens beskaffenhet densamma som marken man rider på (i Sverige får jag väl säga då eftersom vår vän från nya zeeland har informerat om läget på nya zeeland). Vildhästar som har dåliga fötter dör en plågsam död som en del av det naturliga urvalet. Tamhästar kan användas trots sämre hovar tack vare att man kan använda skor på dem för att skydda deras hovar.

Sedan är det så att man i Sverige bryter mot djurskyddslagen om man utsätter ett djur för onödigt lidande. Man kan även bli dömd för djurplågeri av samma anledning. Enligt min (och många med mig) bedömning är det att utsätta en häst för onödigt lidande när man låter sin häst gå utan skor om den inte klarar det.

Har man dragit av skorna på hästen och den fortfarande ömmar på normalt ridunderlag efter några dagar så ska hästens hovar skyddas med beslag (skor eller boots etc.). Gör man inte det så utsätter man hästen för ett onödigt lidande. Detta gäller givetvis inte om hästen måste vara barfota under en period för att läka ut en skada i hoven eller liknande. I så fall är det nödvändigt att utsätta hästen för ett visst lidande för att mildra ett i framtiden större lidande.

Detta var min bedömning när det gäller strasserverkning och den bedömning jag gjort i samband med djurskyddsärenden gällande strasserverkning och andra barfotametoder.

Hej allihopa!

Det är möjligtvis inte någon här på Buke. som känner till någon SHPare eller någon som bara gått grund-/praktiskkursen inom strassermetoden? Jag hade så gärna velat ställa lite frågor. Man får så ofta kritik när man talar för denna typ av hästhållning och man vill ju gärna ha den allmäna kuskap som krävs för att hävda metoden. Som till exempel argumentet att "hästar som rids ofta och tävlar måste ha skor" eller "hästar med tunn sula måste skos" som bla min lärare i hästämnena använder sig av. Jag har ju läst om flera tävlingshästar på hög nivå som går barfota, tillexempel följande strasserhästar som placerat sig i distanstävlingssässongen i New Zeeland:

...alla barfota. Men det räcker ju inte om argumentet "ja men de har ju bra hovkvalitet, de har inte en tunn sula, som min häst som måste ha skor, har" kommer upp...

Är tunn sula bara ett resultat av felaktig hästhållning? Går det att förebygga med en för hästen naturlig livvstil? Eller har det med arvet att göra?

Sådana här frågor? Någon som vet? Kanske det finns någon existerande sida där man kan ställa frågor ang. barfota hållning?

Ps. Det hade även varit intressant att höra en "motståndare" tala på lite lagom nivå så att vi som inte är så avvancerade i ämnet hänger med.

Tusen tack för ev. svar!!

Strasser metoden strider mot svensk djurskyddslagstiftning.

Att utsätta hästen för denna plågsamma tortyr är skamligt, avskyvärt och saknar helt intresse att göra det bästa för hästen. Om du vill använda dig av denna metod väljer du medvetet att plåga hästen och att helt och hållet bortse från hästens bästa. Du gör dig även enligt svensk lag skyldig till Grovt djurplågeri som ger fängelse.

Snacket om tunn sula eller inte spelar ingen roll. Strasser försöker efterlikna mustangernas hovar. De europeiska vildhästarna brukade inte sina hovar på samma sätt. Vi avlar inte på att få fram hästar som ser ut som mustangerna kom ihåg det.

Ojoj.. ta det lite easy... jag har då sett massor med välmående strasserhovar samt har ibland fått mina hästar verkade av strasserhovvårdare. Inga djurskyddsfall där...
Du pratar om extrema fall, och då har jag sett massor med extrema fall där veterinär och hovslagare låtit hästar lida i det oändliga innan beslut om avlivning tillslut tagits...

Tunn sula kan ju både bero på arv (genetisk disposition), och på felaktiv hästhållning/hovvård. Dvs i vissa fall går det att förebygga, i vissa fall inte.

Distanshäst 1 kan gå utan skor, distanshäst 2 kan det inte. I sådana här trådar kommer bara häst 1 upp.

Så, vissa hästar kan man 'korrigera' att de har tunna sulor, andra inte. De sistnämnda kan inte gå obehindrat barfota på alla underlag, hur gärna matte/husse än vill, hur länge man än försöker.

Ojoj.. ta det lite easy... jag har då sett massor med välmående strasserhovar samt har ibland fått mina hästar verkade av strasserhovvårdare. Inga djurskyddsfall där...
Du pratar om extrema fall, och då har jag sett massor med extrema fall där veterinär och hovslagare låtit hästar lida i det oändliga innan beslut om avlivning tillslut tagits...

Fast det är väldig skillnad på att ett beslut om avlivning kommer för sent och att betala någon för att plåga ens häst.

Det kan du inte ha gjort, det är lögn. Det finns inga hästar som inte reagerar med smärta på den metoden. Att säga så är att föra människor bakom ljuset och inte lyssna på hästens signaler (hälta, tappad bjudning etcetera).

Jag pratar inte om extrema fall. Jag pratar om alla fall av den metoden.

Dessutom ger aldrig två fel ett rätt. Bara för att vissa inte kan fatta beslut om avlivning i rätt tid är det inte motiverat att använda strasser.

Och definitionen av hur strasser utförs är bevis för att den strider mot djuskyddslagstiftningen. Det går inte att använda metoden på någon häst utan att bryta mot lagen.

Senast ändrad:

Tunn sula kan ju både bero på arv (genetisk disposition), och på felaktiv hästhållning/hovvård. Dvs i vissa fall går det att förebygga, i vissa fall inte.

Distanshäst 1 kan gå utan skor, distanshäst 2 kan det inte. I sådana här trådar kommer bara häst 1 upp.

Så, vissa hästar kan man 'korrigera' att de har tunna sulor, andra inte. De sistnämnda kan inte gå obehindrat barfota på alla underlag, hur gärna matte/husse än vill, hur länge man än försöker.

Jag tror du har fel. Visst kan det finnas genetiska skillnader men hästhållning/foderstat och hovvård har en oerhörd betydelse. Med en förbättrad hästhållning (t.ex. lösdrift), en balanserad foderstat och en hov verkad i balans kan du förbättra kvaliteten på alla hovar.

En vanlig orsak till tunn sula är att hästen har en hovbenssänkning. När hovbenet rör sig nedåt (eller hovkapseln pressas uppåt) plattas sulan ut och detta ger upphov till två negativa effekter. Dels minskar hovmekanismen och blodcirkulationen i hoven vilket gör att hornproduktionen minskar, dels ökar slitaget på sulan när den kommer närmare marken.

Den vanligaste orsaken till hovbenssänkning är skoning (i kombination med en felaktig foderstat).

Jag tror du har fel. Visst kan det finnas genetiska skillnader men hästhållning/foderstat och hovvård har en oerhörd betydelse. Med en förbättrad hästhållning (t.ex. lösdrift), en balanserad foderstat och en hov verkad i balans kan du förbättra kvaliteten på alla hovar.

En vanlig orsak till tunn sula är att hästen har en hovbenssänkning. När hovbenet rör sig nedåt (eller hovkapseln pressas uppåt) plattas sulan ut och detta ger upphov till två negativa effekter. Dels minskar hovmekanismen och blodcirkulationen i hoven vilket gör att hornproduktionen minskar, dels ökar slitaget på sulan när den kommer närmare marken.

Den vanligaste orsaken till hovbenssänkning är skoning (i kombination med en felaktig foderstat).

Och ett fbl som är född plattfotat, som gått 1½ år barfota, på korrekt foderstat etc, fått MARKANT bättre hovkvalitet, men har lika tunn sula och tunna väggar. Vad gör man med det?

Det är ett typexempel på en häst som pga genetisk disposition har tunn (och platt) sula, och som helt enkelt behöver skor för att kunna vara ridhäst.

Hovkvaliten är bra, den förbättrades kraftigt under den där perioden barfota, och är fortfarande bra. Det är god tillväxttakt på hovarna etc. Men väggarna är och förblir tunna, och sulan är och förblir platt och tunn.

Det finns värre ex, t ex hästen som hade bra kvalitet när den var skodd, dvs inga problem med trasade hovar etc. Men extremt plattfotad och tunna vggar. Som på 2 veckor barfota i mjuk sjukhage nötte ner väggarna så hon gick på sulan (som sagt, extremt plattfotad).

Och vi har exemplen med tunn sula/platt sula/tunna väggar trots att de aldrig haft skor.

Många kan gå barfota, inte alla.

Som till exempel argumentet att "hästar som rids ofta och tävlar måste ha skor" eller "hästar med tunn sula måste skos"
Deargumentena köper inte jag heller, men hästar som beöver skor ska få ha det och de som kan gå utan skor får förstås göra det. Det ska anpassas efter individen (enligt mig) Barfotaivrarna går ju ut med lögner som tex: att alla hästar mår bättre barfota. Det är ren lögn. då är det inte så konstigt att de som är anhängare av tex Strassermetoden får mycket kritik. Det är inte djurvänligt helt enkelt.

.
Jag har ju läst om flera tävlingshästar på hög nivå som går barfota, tillexempel följande strasserhästar som placerat sig i distanstävlingssässongen i New Zeeland:
Klart det även finns tävlingshästar som kan gå barfota, men det betyder inte att alla kan det.

Det
r förstås många faktorer att ta hänsyn till. Hovkvalitet spelar in, hur hästen tränas spelar stor roll, vilka underlag hästen tränas på, foder, hur hagarna ser ut osv.
Jag har också hästar barfota när det går men ingen barfotaverkare får verka dem. Det får bara min utbildade och duktiga hovslagare göra. Hästens fötter är viktiga.

Jag är ledsen om jag verkar ilsken när sånt här kommer på tal, det är inte meningen, men jag har sett för många hästar lida pga barfotaverkare. Jag hller med om att det är bäst om man kan hålla diskussionen på en bra nivå.

Källor? Om hovbenssänkning är så vanligt som du säger varför reagerar inte veterinärerna mot hovslagarna? Eller djurskyddsinspektörerna?

Varför reagerar veterinärerna och djurskyddsinspektörerna mot strasser om det (vilket det inte är!!!) skulle ha varit hästvänligt?

Och blanda inte in lösdrift i detta, jag har sett bra många hemska exempel på barfota hovar på lösdrift som inte var ens i närheten av hur en hov ska se ut. Det beror på mycket annat men inte på om man har stall/lösdrift om de har bra hovar.

Det är ren lögn. då är det inte så konstigt att de som är anhängare av tex Strassermetoden får mycket kritik. Det är inte djurvänligt helt enkelt.

Jag har också hästar barfota när det går men ingen barfotaverkare får verka dem. Det får bara min utbildade och duktiga hovslagare göra. Hästens fötter är viktiga.

Tack för vettigt resonemang!:bow::bow::bow:

Tror nog att det finns lite för lite fakta för att kunna säga att skoning är en orsak till hovbenssänkning. Har två intressanta exempel...

Har en häst som hela sitt liv varit plattfotad (född hos mig). Hon skoddes som 2-åring för att hon var hovöm på det frusna knöggliga underlag som blev i hagen den vintern. Är röntgad ett flertal ggr och har ingen hovbenssänkning (hon är 9 år nu). Däremot ändrade jag vinklarna på henne när vi beslutade att ta av henne skorna pga envis hovböld. Och nu efter att jag själv har verkat henne i närmare 2 år (under överinseende av utb. hovis) och tagit lite varje vecka, så är hon mkt bättre i hovarna/har inga nya bölder (haft måånga innan med skor). Hon växte helt enkelt för fort så det blev fel med skor.

Har dottern till ovanstående. Hon har helt normala hovar och skoddes när hon var närmare 3 år. Röntgades för försäljning vid 3.5 år och då hade hon hovbenssänkning. Hästen i fråga är ännu (5 år nu) inte plattfot eller hovöm men sänkningen kvarstår.

Hur vanlig då??? Efterlyser "källor" även jag. Har haft många hästar genom åren. Skodda förutom vissa som klarat att gå barfota periodvis. Så länge det funkar med barfota är det ok, annars skor jag på direkt.

Bruksnordis röntgades innan betäckning vid 17 års ålder för att kolla ev. hovbroskförbening. Inga sänkta hovben där inte, trots skodd. När hon kom till mig var hovkvaliteten ett skämt och hade ca 100 kg övervikt... men med rätt foderstat blev det bra.

Sv.halvblod med mycket tunna sulor. Skoddes av för betesgång och fick fångsymtom. Behandlades, skoddes och röntgades, ingen hovbensänkning. Hon hade på tok för tunna sulor, helt enkelt vilket syntes på röntgen. I övrigt var hornkvaliten toppen.

Welsh cob som skadades under en sedering (vrickade båda fram riktigt illa). Under utredningen röntgades hon, inga sänkta hovben på henne heller och hon blir öm vid för mycket träning barfota. Bra hornkvalitet i övrigt.

Detta ett axplock ur min erfarenhetslista under 45 år med häst. Är alltså inte emot att ha hästen barfota där det funkar men den enda som kommer i närheten av hovarna på dom är utbildad hovslagare. Enda gången jag sett hovbensänkningar är efter fång, något mina hästar inte drabbats av än...tack och lov;) ... halvblodets fångsymtom visade sig vara just sulömhet.

Delvis KL

Min ponny fick skosvintern som 1½ åring pga sulläderinflammation. Tunna sulor och påfruset knöggel = ponny som var så öm att han inte ville gå ut, sulan sviktade enbart för tumtryck. Har alltid haft tunna sulor och alltid varit öm på grus, hage gått bra dock.

Fick skor med plastsula (fram). Knappt en period, sen hade snön kommit och sulorna hämtat sig.

Vintern som 2½ åring skodde vi på honom förebyggande. Gick skodd hela vintern, skoddes av på våren. Fick fång efter midsommar, kraftig fång. Röntgad i juli och i augusti - ingen hovbenssänkning. Och där har vi ju 'alla' källorna - tunn sula, skodd, skodd med sula, skodd mkt ung och så fång ovanpå det.

Han var rejält plattfotad som yngre med, vilket dock blivit bättre och nu har han välvda sulor.

Båda fbl med tunna sulor, och platta fossingar har haft mycket god spurt på hovtillväxten btw, så även ponnyn. Ligger på 4 v intervall sommartid och 5 - 6 vintertid (oftare 5 än 6).

Fast det är väldig skillnad på att ett beslut om avlivning kommer för sent och att betala någon för att plåga ens häst.
I de fall jag sett hästar "plågas" av veterinär, så har ägaren såklart fått betala både hovslagare och veterinär. De har experimenterat och försökt låååångt längre än vad jag tyckt varit försvarbart, och detta inte pga att ägaren vägrat avlivning.

Det kan du inte ha gjort, det är lögn. Det finns inga hästar som inte reagerar med smärta på den metoden. Att säga så är att föra människor bakom ljuset och inte lyssna på hästens signaler (hälta, tappad bjudning etcetera).
Aha, då är jag en lögnare alltså? Jag förstår. Se nedan bild på mina (delvis) strasserverkade hästar, de ser inte precis ut att lida? Jag har haft både hovslagare och veterinär(hur mkt det nu är värt) berömt hur fina hovarna är på mina strasserverkade hästar.
Du vet inget om mina hästar, och att kalla mig lögnare gör knappast att du verkar seriös och kunnig.
Du vet knappast tillräckligt om strasser för att kunna uttala dig.

Jag pratar inte om extrema fall. Jag pratar om alla fall av den metoden.

Dessutom ger aldrig två fel ett rätt. Bara för att vissa inte kan fatta beslut om avlivning i rätt tid är det inte motiverat att använda strasser.
Absolut, jag vill bara påpeka att även folk som är legitimerade och antas vårda djuren enligt djurskyddslagstiftningen ibland går över gränsen. Tror det har med det personliga omdömet att göra, snarare än metod/utbildning.

Och definitionen av hur strasser utförs är bevis för att den strider mot djuskyddslagstiftningen. Det går inte att använda metoden på någon häst utan att bryta mot lagen.
Kan du citera den definitionen och även vilken paragraf den strider mot? Jag har inte hört att den metoden är olaglig.

Lidande strasserverkade hästar:
090406_oliver_baldur0003.jpg

090406_oliver_baldur0009.jpg

090406_oliver_baldur0013.jpg

Du och andra måste inse att ALLA metoder kan användas på fel sätt så att hästar blir lidande. Vårt ansvar som hästägare är att upplysa oss om hur hästen ska skötas, att lära oss att läsa hästen så vi vet när den inte mår bra, och vidta åtgärder därefter.
Det finns säkert strasserverkare som verkar hästarna ömma, en hovslagare vi hade gjorde också det. Han verkade bara precis som när man ska sko, och gjorde hästen rejält öm. :mad:

(hmm.. känns som att man redan skrivit allt detta hundra gånger.. sök i forumet, där finns som sagt allas syn på saken :grin:)

Fast haken med Strasser är att Fru Strasser SJÄLV anser metoden SKA användas på ett sätt som är i strid med svensk djurskyddslagstiftning. Både delen att djur ska skyddas mot onödigt lidande, och att djur som behöver det ska få skor.

Om man normalverkar en normalhäst finns inget problem med Strasserverkning oc djurskydd, men när man börjar Strasserfippla med en häst som blir idiotöm utan skor, då blri det ofelbart brott mot djurskyddslagen.

Den springande punkten är Strasser motstånd mot smärtstillande och antiinflammatoriskt, och åsikten att inflammation är naturlig och nödvändning och en del i läkningen, och därför inte ska behandlas.

Tror nog att det finns lite för lite fakta för att kunna säga att skoning är en orsak till hovbenssänkning. Har två intressanta exempel...

Har dottern till ovanstående. Hon har helt normala hovar och skoddes när hon var närmare 3 år. Röntgades för försäljning vid 3.5 år och då hade hon hovbenssänkning. Hästen i fråga är ännu (5 år nu) inte plattfot eller hovöm men sänkningen kvarstår.

Hovbenssänkning uppkommer genom en kombination av dålig kvalitet i lamellranden (t.ex. p.g.a. laminitis och/eller mineralbrist) och en stor belastning på hovväggen (t.ex. p.g.a. skoning eller barfotahäst med lång hovvägg).

En häst med hovbenssänkning kan rehabiliteras men det krävs en balanserad foderstat och avskoning så att belastningen på hovväggen kan minskas. I annat fall lär sänkningen bestå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka