Fråga om Vetranquil

maria_b

Trådstartare
Någon som vet hur lång period man kan ge det lugnande medlet Vetranquil till sin häst? Tror endast det stod på franska på burken. Finns det några bieffekter med medlet?

Mvh Maria

Sv: Fråga om Vetranquil

Personligen har jag givit vår häst engångsdoser vi valda tillfällen, men menar du att du ska ge dagligen? För medlet sitter inte i så länge, max ett par timmar.

Vi har inte haft några biverkningar här.

Teoretiskt kan du hålla en häst sederad (med måtta, kraftigt sederad och de ska inte äta t ex, så det blir ju knas ett helt dygn) dygnet runt med vetranquil (dvs ge upprepade doser per dygn), men då är ju frågan VARFÖR det krävs, och om det inte går att lösa på något annat sätt?

Menar du hur många dagar i rad du kan ge, så hur många som helst. Samma där dock, att finns det ngt annat sätt är det ju bättre. Men t ex för att hålla en konv lugn under 'dagens promenad' så kan man ge dag efter dag. Men effekten går ur ganska snabbt (olika snabbt på olika hästar dock).

Det finns samma biverkningsrisker som för pleigicil, det är samma verksamma substans, acepromacin. Vetranquil, plegicil och sedalin är samma verksamma substans under olika produktnamn.

Personligen har jag givit vår häst engångsdoser vi valda tillfällen, men menar du att du ska ge dagligen? För medlet sitter inte i så länge, max ett par timmar.

Vi har inte haft några biverkningar här.

Svarar båda!

Hästen är konvalecent. Vid de två första veckorna på boxvila så har hon promenerats en gång om dagen. Då har jag gett veteranquil en timme innan promenaden då hon är rätt explosiv vilket funkat ganska bra. Nu har hon börjat få gå i sjukfålla och vi har kollektivstall så många olika personer leder henne ut i hagen. Så jag vill minimera riskerna för att både häst och människa skulle kunna råka ut för "skada" om hästen är allt för pigg och i luften. Har därför fortsatt med Vetranquil nu innan utsläpp men funderar på om det är ohälsosamt.

Mvh Maria

Nej det är generellt ingen fara, rent så. Däremot så antar jag att behandlande veterinär är införstådd med det hela, och då kan ju h*n ge ett säkert svar just ang din häst (om det skulle finnas någon anledning att just din häst inte bör få det så).

Min har fått vetranquil inför promenaden (står på boxvila) i 4 månader nu, och än är det låångt kvar tills vi ser slutet på det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
692
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder