fråga om utebox

I

indigo95

har en fråga angående uteboxar ( sånna färdiga man kan köpa ) jag spånar lite om att ev köpa 2 st av måtten 3*4m & dessa kommer i så fall att vara placerade i vinterhagen. Då till min fråga kan man ha boxdörrarna alltid öppna så att de fungerar som lösdrift till 2 hästar. Dom kommer att ha fri tillgång till hösilage..

tacksam för svar :bow:

Sv: fråga om utebox

ja de kan du säkert bara u har 2 hästar i hagen som e kompisar så dom ej går in i samma box båda 2 och börjar slås om dom blir inklämda. vi har så på sallet vi har 5 ute boxar i ena hagen där det går 4 hästar som får gå in och ut hur dom vill.

Ett billigare sätt är nog att köpa ett vindskydd och med en extra stolpe och några plankor dela av den. (Om hästarna nu inte kan samsas ...)

Uteboxar är betydligt dyrare. (Fast de är ju just boxar och inte ett skjul, så det bror ju på vad man tänker sig för framtiden.)

Vi har det så i vår vinterhage.Våra hästar bara älskar sina uteboxar,ibland tränger de in sej tre stycken i samma box......
Men för det mesta står var och en i sin box.
Det känns så skönt att veta att de kan gå in om de vill.

Jadå det kan man, risken är att/om de klämmer in sig i samma box, och en ranglägre riskerar att bli trängd. Kan tyvärr hända även kompisar (been there, done that..)

Jo då det går alldeles utmärkt, vi har två uteboxar 3x3 meter och med ett utskjutande tak på cirka två meter som ligger centralt mellan fyra hagar så att vi kan öppna till den hage som förtillfället är i drift. foder får dom i boxarna som alltid står öppna utom på natten då underdelen är stängd. vi har en nordis samt en shettis och det funkar bra inga konflikter so far.:devil:

MVH GP

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar