Fråga om tyglar

kirin

Trådstartare
Funderar på att köpa ett par westerntyglar till medryttarhästen då de han har nu gått sönder.
Är ute efter några billiga, "bekväma" tyglar.
Har ridit med ett par olika, och uppfattat en del som ganska "tjocka" att hålla i.
Så nu undrar jag om ni har tips på några billiga bra tyglar, gärna från B*rjes då jag ändå ska beställa därifrån ;)
Dom vita bomullstyglarna, är det någon som använder sådana och kan uttala sig om dem?
Kan tillägga att jag är helt nybörjare i western ;)

(Vet inte om tråden passar här eller under utrustning, det får väl moderatorn avgöra)

Sv: Fråga om tyglar

Tyvärr är biliga tyglar inte vidare bra. Dom är oftast för korta och för lätta. Då är det bättre att du skaffar ett par bra grimskaft, lagom tjocka. Det är en billig lösning. Hur tjocka tyglar man vill ha är en smak- och vanesak

Jag håller med dig fullt ut.
Vänta hellre en månad till med att köpa tyglar om du inte her råd att lägga ca 500 kr på ett par bra just nu.
Köper du ett par bra räcker dom jur länge som helst, om du inte låter hästen tugga på dem dvs.
Jag har mina första tyglar kvar fortfarande och dom är säkert 10 år gamla nu.
:d
Det finns olika tjocklek/bredd på tyglarna så att du kan få det du gillar, obs! se till att dom är ordentligt långa.

Monke:)

Bomulls tyglarna från börjes är aldeles för tjocka, dom mörkbruna i läder är bra, lagom tjocka o ordentligt långa.

Dom ljusa weaver på Börjes är bra, väldigt långa och tjocka om man nu gillar tjocka tyglar. Men som kostar väl 400kr eller nåt. Hööks tyglar är oxå långa men ganska tunna, har inte ridit med dom men dom verkar helt ok och är ju billigare, typ 250kr.

När jag satte igång m western för ca 6-7år sen...så köpte jag naturligtvis de billigaste alternativen....smålänning som man är och så läste jag aldrig här på Buke..:angel:
Idag skulle jag inte köpa Börjes bommulstyglar...hehe, de hänger där till ingen nytta....ja, möjligen kan jag ta dom en kall vinterdag då jag rider barbacka, mjuka-varma o hålla i...men inte bra som träningsredskap...för sladdriga...
Skulle heller inte köpa den billigaste sadeln fr ovannämda...men man lär sig så länge man lever...
Däremot har jag köpt de tjocka tyglarna därifrån, tyckte dom var för korta o tjocka, men har vant mig vid dom nu, då jag byter träns/bett en del, så vill jag ha tyglar på färdigt...
Har även köpt de tunnare långa på Hööks...och de är klart mina favvo...vill minnas att de kostade kring 250:-, så visst, de är inte så dyra heller, men jag är nöjd...iaf tills jag provar ett par dyra, som jag tycker om...:)

Tack för alla tips!
Får ta mig en funderare...
Nu blir det förmodligen inga tyglar än på ett tag, omprioritering av månadens inkomst då dataskärmen la av :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat