Fråga om tygellängden

Ante

Trådstartare
Min häst fyller 6 i år och är mest hoppad innan jag köpte honom i höstas. Jag tränar en del dressyr och har fått honom ganska lydig nu (kunde inte stanna i skritt när jag provred honom). Han rör sig ganska stort är en känslig häst. Han slog bakut i galoppen från början om han kände sig låst, att jag höll för hårt i honom. Nu har det försvunnit men han kan fortfarande inte kortas upp för mycket. Då spänner han sig, kör upp huvudet och sänker ryggen och vägrar slappna av.
Min fråga är nu vilket som är bäst: att ha lite längre tygel och han slappnar av och går i form och arbetar rätt med bakben och rygg eller att korta upp honom och han höjer huvudet, sänker ryggen och spänner sig?
Jag ska starta en clear round LB:0 och ev LB:1 i slutet av månaden. Red nyligen för en känd A-tränare som absolut tyckte att hästen måste kunna gå med väldigt kort tygel, därav min fråga.

Sv: Fråga om tygellängden

Det är ju absolut bättre att han går i form, om än en lägre form, där han slappanr av och arbetar ordentligt än att han kör upp huvudet och spänner sig! Det låter som att han inte har musklerna för att arbeta i en högre form än, men det kommer ju med tiden. Tills dess tycker jag att du ska rida honom i en lägre form med lite längre tyglar (dock så att du har god kontakt med honom). Efter hand kan du sedan korta tyglarna och ta upp formen, men det går inte att göra hela steget på en enda gång!

Har du pratat med någon annan tränare, någon annan som sett hur han går?

Tack för svaret! Min vanliga tränare låter mig rida på det vis som du beskriver. Det är ju min uppfattning också att han inte har det som krävs för att gå i en kortare, högre form ännu och måste tränas successivt för att klara det. Inte ta allt på en gång som han krävde, denna enda gång jag red för honom.
Jag tappade lite självförtroendet där, han sa helt kallt bara att:"den där hästen skulle inte jag vilja rida". Jag hade ändå förklarat läget och vilken nivå vi befinner oss på utan några utsvävningar. Jag trodde i min enfald att en tränare på så hög nivå skulle ha fler lösningar och tips till lösningar - men ack vad jag bedrog mig.

Mm, det har hänt mig också att man blir besviken på tränare som man tycker borde vara riktigt bra, men jag tycker att du ska lyssna på din vanliga tränare.

Dessutom behövs det inte en speciellt hög och kort form i LB, rid den i den form du rider i nu och se vad du får för kommentarer. Det är ju trots allt bara en tävling! :D

Tack för din positiva feedback. Jag behöver verkligen det nu! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar