Min häst fyller 6 i år och är mest hoppad innan jag köpte honom i höstas. Jag tränar en del dressyr och har fått honom ganska lydig nu (kunde inte stanna i skritt när jag provred honom). Han rör sig ganska stort är en känslig häst. Han slog bakut i galoppen från början om han kände sig låst, att jag höll för hårt i honom. Nu har det försvunnit men han kan fortfarande inte kortas upp för mycket. Då spänner han sig, kör upp huvudet och sänker ryggen och vägrar slappna av.
Min fråga är nu vilket som är bäst: att ha lite längre tygel och han slappnar av och går i form och arbetar rätt med bakben och rygg eller att korta upp honom och han höjer huvudet, sänker ryggen och spänner sig?
Jag ska starta en clear round LB:0 och ev LB:1 i slutet av månaden. Red nyligen för en känd A-tränare som absolut tyckte att hästen måste kunna gå med väldigt kort tygel, därav min fråga.
Min fråga är nu vilket som är bäst: att ha lite längre tygel och han slappnar av och går i form och arbetar rätt med bakben och rygg eller att korta upp honom och han höjer huvudet, sänker ryggen och spänner sig?
Jag ska starta en clear round LB:0 och ev LB:1 i slutet av månaden. Red nyligen för en känd A-tränare som absolut tyckte att hästen måste kunna gå med väldigt kort tygel, därav min fråga.