Fråga om täcken...

S

Skiona

JAg måste bara frågam för det är något som jag alltid undrat över. Jag har i alla mina hästår haft islandshäst som inte nånsin behövt ha täcke på sig om jag inte ridit dom svettiga mitt på dan i minusgrader. Så sitter jag här och läser om hästar som har täcke på sig DYGNET runt, även i stallet.... Vet att för oss människor som går med keps eller mössa så blir hårbottnen fruktansvärt irriterad. Är det inte samma med hästar? Måste inte hårsäckar å hud få andas lite utan täcke några timmar om dygnet?:confused:

Sv: Fråga om täcken...

Och en undran till...varför har stora hästar täcken på sig på sommaren?

Om man jämför pälsen på en islandshäst o tex ett fullblod så är det inte i närheten av att vara lika.

Fullblodets päls är mkt tunnare än islandshästen, så flugor odyl kan irritera med på en tunn päls! Det gäller både sommar som vinter.

Jag har täcke på mina halvblod, som tävlar. De blir inte lika skitiga, så rykten tar inte så lång stund. För min del är det enbart för att de är lättare att hålla rena. De har täcke både ute o inne, sommar som vinter. Är det lite sommar vila, o det inte är tävling så kan de få gå utan täcke under vilan!

Unghästarna eller dräktiga sto får gå utan täcke. :D

Så gör jag....

Mina har täcken då det regnar nu på hösten och vintern och är kallt. Dock inte islänningarna eller shettisen. De har pääääls. På sommaren har de aldrig täcke förutom eksemhästen som har eksemtäcke. Men det är ju ett måste för att slippa flugorna.

Jo, jag har juh sett skillnaden på min islandshäst och de andra hästarnas päls. Dock blir man lite avundsjuk ibland när de tar in hästarna och tar av täcket och hästen är ren, medans man själv sliter med lera och kardborrar som fastnat i min ullboll, även om det är fruktansvärt skönt att slippa täckbyten varje dag! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 549
Senast: Habina
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: Kiwifrukt
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 716
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama