Fråga om säljarens ansvar

Sv: Fråga om säljarens ansvar

Låter alltid köparen själv välja hur besiktningen ska gå till, då denna betalar för den, men rekommenderar alltid att göra det på klinik om de frågar mig.

En mycket billig häst <20.000 skulle jag dock bara göra gårdsbesiktning på.

Finns nog ingen sådan prisgräns.Det är inte alltid det är billigare med gårdsbesiktning som man lätt tror att det borde bli. Själv föredrar jag klinikbesiktning.Oavsett pris på hästen.

Vilken prisklass bör man röntga?

Jag har inte röntgat någon av mina två som båda köptes in kring 20.000. klassen. Däremot skulle jag mycket väl kunnat tänka mig att röntga en häst som kostar detsamma eller mindre om det är en ras som har känd för att problem kring någon del av kroppen. Sen tycker jag det också mycket har att göra med vad man ska göra med hästen, en häst som är tänkt till tävling eller en som man bara ska lunka runt på i skogen har olika förutsättningar med samma problematik. Om ni hänger med hur jag tänker.

Jag skulle göra en ganska grundlig besiktning såvida jag inte kände att jag hade råd att bli blåst på summan hästen kostade mig eller att lite veterinärkostnader och klinikbesök inte var särskilt betungande ekonomiskt.

Även min gratispålla har jag låtit kolla igenom. Jag vill inte stå med svindyra utgifter på en obrukbar häst och vill inte heller dra på mig problem i onödan.

Ska jag ha häst så ska det vara en frisk häs och då gör jag vad jag kan för att få det. Sen kan man ju aldrig helgardera sig. Men det kostar på både ekonomiskt och känslomässigt med trasiga hästar. Oavsett prislappen.

Nu frågar du om säljarens ansvar, men som köpare tänker jag så här:

Jag tycker inte hästens inköpspris avgör om man ska klinikbesikta, kanske röntga, eller bara gårdsbesikta.
Vad du ska ha hästen till är viktigare faktor.

Om du får en unghäst som du tänkt utbilda till din framtida tävlingshäst så borde du kolla den noga. Klinikbesiktning, ev röntgen.
Om du köper en häst för 70 000 :- som du ska ha som sällskapshäst så räcker en gårdsbesiktning antagligen (ovanliga scenarion iof...)

Dessutom kan en klinikbesiktning vara ett sätt att bekanta sig med hästen. Hur är den att lasta, hur beter den sig i transporten, i ny miljö osv..

Jag skulle göra en klinisk besiktning o röntga oavsett pris för de eventuella felen eller problemen blir inte mindre eller färre för att hästen kostar t.ex. 20 000kr istället för 200 000kr. Och den ev. behandling/utredning man kanske måste göra kostar inte mer eller mindre beroende på hästens inköpspris.
Jag är så trött på problem man hade kunnat få slippa i hästvärlden.

Försäkringsbolagen brukar ligga på en gräns ungefär vid en A1 försäkring i
80 000:- för att begära klinikbesiktning och röntgen. Lägre värden kräver bara en gårdsbesiktning. Om man har en väldigt duktig hästveterinär så kan jag inte se varför man inte skulle kunna gårdsbesiktiga. Finns det inga kliniska indikationer så behöver man ju inte röntga i lägre värden. Röntgen är inte allena saliggjörande.

A

Försäkringsbolagen brukar ligga på en gräns ungefär vid en A1 försäkring i
80 000:- för att begära klinikbesiktning och röntgen. Lägre värden kräver bara en gårdsbesiktning. Om man har en väldigt duktig hästveterinär så kan jag inte se varför man inte skulle kunna gårdsbesiktiga. Finns det inga kliniska indikationer så behöver man ju inte röntga i lägre värden. Röntgen är inte allena saliggörande.

A

Jag gjorde en klinikbesiktning när jag köpte min oinridna tre-åring för 55 000:- . Dock så avrådde veterinären där från att röntga (vilket jag nog inte hade gjort ändå) för hon menade på att det inte finns många hästar som går igenom helt 100 % på röntgen, och skulle dom då hitta ngt som kanske aldrig ens kommer ha ngn betydelse för hästen, så kommer jag antingen dra mej ur köpet eller alltid ha den vetskapen liggandes och gro i bakhuvudet.

När jag köpte min andra häst gjorde jag en gårdbesiktning, vilket i princip var exakt samma som klinikbesiktningen.

I båda fallen har förra ägarna stått för besiktningskostnaderna.

Säljarens och även köparens ansvar beror på vilken status de har och i vilken lagstiftning som affären kommere att hamna. Men om de som gör affären har samma status d v s en privatperson som köper av en privatperson eller näringsidkare av näringsidkare. Ja då har dom ungefär samma ansvar både köpare och säljare. Men om privatperson köper av en näringsidkare kommer den största delen av ansvaret ligga på näringsidkaren. Samma om en näringsidkare köper av en privatperson så kommer det mesta ansvaret att ligga på näringsidkaren.

Så lite förenklat är det säkrast för alla att inte köpa av privatpersoner utan av näringsidkare när det gäller ansvar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 248
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka