Fråga om pass

Alexandra_W

Trådstartare
Lägger den här då det borde finnas mest koll här.

Nye herrn är irlandsfödd, sen exp till Norge och så därifrån till Sverige. Varit i Sverige flera år ska tilläggas.

Han har ett irländskt(?) pass, utfärdat av Weatherbys 1996. Innehåller konturdiagram och vaccinationer och laboratorieanalyser, men det saknas det som jag har i alla mina 'svanska pass' (oavsett ras), rutan med möjlighet att undanta från humankonsumtion.

Är passet giltigt eller måste jag roa mig med att försöka skaffa ett nytt? :crazy: (Jag har mailat SGC och frågat men inte fått svar - än iaf)

Sv: Fråga om pass

Kan inte tänka mig att du behöver skaffa ett nytt. Finns det inget "ledigt" ställe där veterinär kan skriva in att hästen ej skall till humankonsumtion?
I våra danska pass finns tex inget ställe att skriva in att hästarna kastrerats, så vet. skrev till det längst ner på en sida vilket godkändes utan problem.

*KL*

Nog går det att plita dit undantag för humankonsumtion rent platsmässigt, men jag vet inte om det är giltigt/lagligt.

Skickade mail till Jordbruksverket samtidigt som jag mailade SGC. JSV har svarat, men inte blev jag klokare. Skrev samma fråga där som här. Svaret: Passet är giltigt men det saknas sidor. Kontakta SGC för att få veta vad du kan göra.

Eh, vadå saknas sidor? Endera har väl passet allt det ska = är giltigt, eller så har det det inte = ej giltigt???

På SJV står ang pass att det ska innehålla konturdiagram och plats för labanalyser etc etc, det står dock inte ett ljud om att det ska finnas möjlighet att undanta från humankonsumtion, etc. Samtidigt så står det ju i mitt pass inte heller vilka mediciner som ska tas upp.

Suck, hoppas att det är giltigt, jag är INTE sugen på att skaffa ett nytt, det lär jag liksom göra från Weatherbys då, det kan ju inte SGC utfärda. Så det blir säkert billigt och bra =/

Avvakta svar från SG.

Jag har inte bytt några irländska pass. Ett amerikanskt pass skickade jag in till SG som stämplade "Not for human consumption" på första sidan. Mitt Danska pass från -94 är ok, danmark byter inga pass alls trots att det fattas sidor (vilket jag inte blev ledsen över).

Avvakta svar från SG.

Jag har inte bytt några irländska pass. Ett amerikanskt pass skickade jag in till SG som stämplade "Not for human consumption" på första sidan. Mitt Danska pass från -94 är ok, danmark byter inga pass alls trots att det fattas sidor (vilket jag inte blev ledsen över).

Åh, det vore ju jättebra om de kunde stämpla så i mitt med (not for human konsumtion alltså), så slipper jag byta. Jag vill ju nämligen inte byta, eftersom något säger mig att det blir en dyr historia :crazy:, men jag VILL ha in ej för humankonsumtion i det.

För de svenska fullbloden kostar pass ca 650 spänn. Sen måste man ha veterinär som ritar konturdiagrammet.

Konturdigaramsdelen och det har jag ju koll på kostnaden, men sen är det ju att skicka det rek utomlands, kostnaden de tar etc. Och jag är rädd att det är där det kan dra iväg.

Men, får väl se vad SGC svarar, inget svar än. Men jag vet ju att om det måste bytas, då är det Weatherbys jag måste kontakta och som är de som måste utfärda nytt =/

Nu har SGC svarat:

De Irländska passen kompletteras med "Medical pages" som man beställer från Weatherbys. "Medical pages" kostar 100 kr. Jag bifogar en beskrivning på hur du skall gå tillväga.

Det gäller även de engelska passen, de byts inte ut utan kompletteras.
Jag hade samma huvudbry som du när den nya lagen kom, och fick inga besked ngnstans, så jag mailade Weaterby's och fick svar ifrån dem.

Då kan jag ju fråga dig puckofrågan - vad gör man med de där medical pages när man fått dem då? =)

De ska sättas in i passet :)

Jag vet inte om de skickar dig sidorna rakt av, jag skulle skicka in mitt (hästens) pass till dem så skulle de infoga sidorna och skicka tillbaka passet. Nu brydde jag aldrig mig om det eftersom mitt fullblod fick narkos när hon fick griffelbenet bortopererat och veterinären skrev in i passet att hon hade livstids karens, så att skaffa de sidorna kändes som överkurs.

Anledningen till att jag mailade dem var att det inte fanns någon som kunde ge ett vettigt besked huruvida passet skulle bytas ut eller inte, och eftersom hon är inskriven i den engelska stamboken är det endast England som kan utfärda pass åt henne och de bytte som sagt inte ut dem, utan bara kompletterade.

Enligt SGC behöver jag inte skicka in passet, utan behåller det hemma, och får de där medical pages från Weatherbys.

Nåja, det märks väl, de ska väl ligga lösa då, men det känns ju.. knepigt.

Jag har 2 fd galoppörer (har dem dock fortfarande här på Irland). Jag har skaffat detta papper eller denna sida "löst" genom att bara ringa till Weatherbys. Tydligen var det så att fram till "vilket-år-det-nu-var" så var denna sida i passet inte obligatorisk, det är de senaste åren som denna måste finnas i passet. Min ens häst hade det alltså inte, allt jag gjorde var som sagt att ringa Weatherbys, fick detta papper hemskickat, har det påskrivet av vet och sitter numera i passet. Lätt som en plätt. Ring dem ock kolla, det borde funka på samma sätt oavsett om hästen nu är i ett annat land.

Dom är jätte petiga på slakterierna ang pass och sidan för medeciner. Vi tog en häst till slakthuset och dom godkände inte detta de var svenskt och hästen var 12år. så de var bara åka hem med hästen igen och göra ett nytt pass.800kr kostande det och sen kunde vi åka tillbaka. Sorlig historia. de var jobbigt. Men allt gick bra tillslut. Så var noga så ni inte råkar ut för samma grej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka