Fråga om påbudsskylt regler.

MissFideli

Trådstartare
Nån som jobbar med trafikregler här? Eller kanske har en kunnig trafikpolis i gömmorna?

Jag funderar på påbudsmärke som sitter i början av bussfilerna. Eller kollektivkörfälten som det ju egentligen heter.
Enligt en jag pratat med och nu en insändare i tidningen, är även detta tvingande. Dvs finns en bussfil så måste bussen använda den oavsett kömängd.

Enligt ett svar från en trafikpolis i en tidning jag hittade via Google, så är den och t.ex påbudsskylten för cykelbana undantagna tvånget och alltså bara visar vilka som får köra där.

Jag har aldrig fått lära mig vad som gäller och har lite svårt att tro att bussmärket är tvingande.

Men vad gäller egentligen?

Snabb googling gav följande svar från trafikpolis:

Påbudsmärket för kollektivkörfältet är inget absolut krav att man måste nyttja det även under lågtrafik.

Motsvarande påbudsmärke som har liknande innebörd är påbjuden cykelbana där man tar hänsyn till lämpligheten att välja vägbanan istället för cykelbanan om det skulle vara mer praktiskt för den fortsatta färden.

Alltså inget påbudsmärke där man kan rapportera en busschaufför om denna skulle välja att köra tillsammans med övriga fordon i gles trafikrytm.

Är det så att bussen inte är i linjetrafik har en tidtabell som måste följas så är det inte tillåtet att köra i kollektivkörfältet.

Motsvarande påbudsmärke som har liknande innebörd är påbjuden cykelbana där man tar hänsyn till lämpligheten att välja vägbanan istället för cykelbanan om det skulle vara mer praktiskt för den fortsatta färden.
Med risk för att förvirra ytterligare tror jag att det där är en tveksam tolkning. Jag säger inte att huvudfrågan besvaras rätt eller fel, men parallellen till cykelbana är inte relevant. Möjligheten för en cyklist att välja körbana framför cykelbana regleras ju specifikt och uttryckligt (i Trafikförordningen 3. kap 6 §), någon motsvarande möjlighet ges inte (uttryckligen) för fordon i linjetrafik.

Tydligen är det så att skylten gäller enbart bussfilen. Eftersom det inte finns nått förbud för oss att köra i de andra filerna så är det heller inte olagligt.

Tydligen är det så att skylten gäller enbart bussfilen. Eftersom det inte finns nått förbud för oss att köra i de andra filerna så är det heller inte olagligt.
Fast att det saknas uttryckligt förbud kan man inte heller stödja argumentationen på. En skylt om t ex påbjuden högersväng, påbjuden körriktning eller påbjuden körbana är ju tvingande av egen kraft utan att kompletteras med förbud.

Regeln är enligt trafikverket att "Påbudsmärken som anger att ett visst slag av trafik är påbjuden anger även förbud mot annan trafik".
Grejen med påbud är väl just att de inte tvingar till att göra det påbjudna, utan bara förbjuder motsatsen.

Det är förbjudet att köra vänster vid en högerpil. Men du måste inte, i strikt teknisk mening, köra höger - du kan välja att vända eller stanna eller... Sen kan själva trafiksituationen, eller andra regler begränsa de alternativen (vilket ofta är fallet med just pilskyltarna pga var de är placerade)

På cykelbana är det förbjudet att köra med annat än cykel (och moped). Men du måste inte cykla där, inte pga påbudsmärket. Därför man behöver lägga till en särskild regel om att man ska ha cykelbanan som förstahandsalternativ när det är möjligt, som @Snubbelfot mycket klargörande påpekar.

Så i bussfil får man köra buss, men inte köra annat än buss.
Och vad man gör i de andra filerna säger vägmärket ingenting om.
Vill man kan man t.ex. förbjuda tung trafik i andra filer och ge kombinationer som gör att valen till slut blir bussfilen eller inget, men det kommer då inte av påbudsmärket i sig.

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 000
Senast: ancan
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama