Fråga om mentaltest/korning

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vet ju att för att bli korad ska hunden ha A eller B på höfterna, gdk exteriörbeskrivning och gdk mentaltest.

Men får man göra mentaltestet även om hunden har C-höfter? Försökte läsa i regler och anvisningar och där står bara att för att ha rätt att delta så ska hunden ha känd officiellt avläst höftledsstatus (kanske inte med exakt den ordföljden, men). Stod inget om att bedömningen/statusen på höftlederna påverkade?

Så kan jag anmäla C-höfthund? (Som har genomgått MH, och är över 18 månaders ålder)

Om hon skulle göra ett bra mentaltest, få en gdk exteriörbeskrivning och jag då väljer att röntga om höfterna och om hon då skulle få B, är hon korad då? Eller är det höftledsresultatet vid testet etc som gäller?

Sv: Fråga om mentaltest/korning

En hund med C-höfter brukar endast få gå mentaldelen av korningen om det finns plats över. Eftersom det brukar vara fullt långt före sista anmälningsdatum så kan det nog bli svårt att få komma med. Varför inte börja med att röntga om? Men om SKK har avläst rötgenbilderna till C, vad får dig att tro att resultatet skulle ändra sig till B? Var hunden för ung vid första röntgentillfället?

En hund med C-höfter kan inte få titeln Korad, även om den kommer upp till eller över minimipoäng. Dessutom så bör man inte använda den i avel.

Sv: Fråga om mentaltest/korning

Hon ska inte användas i avel, alldeles oavsett om man kan 'höja' höftledsstatusen eller om hon blir korad.

Hon var ganska ung när hon röntgades, 'för ung' är ju svårt att säga, hon var precis över året. Hon röntgades för att uppfödaren gärna ville ha kullen röntgad, och uppfödaren skickade ut ett mail med lite glada tillrop (de kommer me jämna mellanrum) och ett 'nu är det dags att vaccinera och gör gärna höftledsröntgen med'

Tiken var FRUKTANSVÄRT svår att hålla i hull som ung, såg ut som ett streck vad man än stoppade i henne. Var i underhull vid röntgen, och vi hade ett fasligt sjå att få henne att ligga bra iom att hon var spetsig över ryggen. Hon var inte dåligt musklad, men inte jättemusklad heller.

Men ung och ffa väldigt tunn/mager. Det är min pappas hund, fast jag är nästan lika involverad i henne. Pappa bryr sig nada om rtgresultatet, och varken han eller jag 'kan' så mycket om det hela. Dvs det är mycket möjligt att någon med mer erfarenhet skulle tyckt att 'bättre att vänta' och röntgat henne senare, jag vet inte.

Idag är hon i normalt hull, och äldre naturligtvis.

Jag gick MH med henne, hon fick mycket trevligt resultat. Och jag fick lite 'blodad tand' av MH:t, så jag skulle helt enkelt gärna vilja göra MT med henne, och jag tror hon skulle kunna få bra resultat.

Uppfödaren tycker hon ska röntgas om, pappa tycker att för hans del ändrar det ju ingenting om hon har B eller C-höfter, så varför lägga 1500 pix på en ny röntgen.

Däremot om hon gör ett godkänt mentaltest, och då kan bli korad om hon röntgas om och höjer resultatet, då tror jag faktiskt pappa kan tänka sig att röntga om. Sen är det ju givetvis inte alls ett dugg säkert hon höjer sitt resultat för det, hon kan ju få C igen.

Dvs om hon gör MT först, då har pappa en 'morot' för att röntga om.

Men ffa är det att jag skulle vilja hon gick MT för jag tror hon skulle få ett bra resultat, och så skulle jag tycka det vore roligt att gå det med henne (jag lyckades ju inte få ngn plats för min herre innan han blev för gammal, han hade nog dock inte fått något vidare resultat däremot..)

Så, i första hand är frågan om jag kan anmäla henne helt sonika för jag tycker det skulle vara kul och vill se vad hon får för resultat på MT. Och om det skulle gå bra, om man då kan röntga om och se (just den delen är ju pappas beslut oavsett)

Pappa själv är noll insatt i den där delen, jag tyckte häromveckan att i år ska jag leta upp ett MT, och pappa tyckte 'men hon har ju gjort ett sånt där mentaltest?'. Jag förklarade vad skillnaden var etc, och han tyckte 'ja okej, gör det du' ;) För hans del är det skitsamma om hon har C eller B höfter, om hon är korad eller ej, eller om hon går MT eller ej - det är ju samma hund.

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka