Fråga om löp

vilseniskogen

Trådstartare
Hej alla!
Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få en del reaktioner från hanar (dock inget extremt) och sniffade som att kokain var utstrött på marken. Vart dock bara som lite brunt i löptrosorna ett par gånger och läste att tysta löp är en grej i början så tänkte inte så mycket på det.

Nu vart det dock tydligt blod. Pyometra läser jag mig till är illaluktande bruna flytningar om det är en öppen sådan, och cystor på en unghund, händer det? Känns mest troligt att vi bara misstolka första signalerna, eller skulle ni vara oroliga och kolla med vetten?

Och lite fråga om löpetikett - brukar man förväntas undvika sådant som djuraffärer, bussar etc etc när hunden löper? Andra saker vi borde tänka på (annat än att inte riskera dräktighet med lös hund och att de kan bli lite lynniga mot tikar)?

Har ni inte märkt nåt annat, nersatt allmäntillstånd, skulle inte jag vara orolig.
Vi har fyra tikar, och de är med där vi är i vanliga fall även när de löper. Är man i sammanhang med fler hundar kan man tala om och hålla lite avstånd.
En av våra har haft lite jobbigt efter löpet med skendräktighet, och då är det mest att aktivera och hålla igång. De andra tre märker vi inget på.

Hon kan ha haft ett delat löp, inte helt ovanligt på unga tikar :) dvs att det började lite smått, kom av sig och startade ordentligt sedan. Finns en viss ärftlighet i detta också, men det kan komma en gång och sedan aldrig mer.

Senast ändrad:
Hon kan ha haft ett delat löp, inte helt ovanligt på unga tikar :) dvs att det började lite smått, kom av sig och startade ordentligt sedan. Finns en viss ärftlighet i detta också, det kan komma en gång och sedan aldrig mer.
Vår vuxna tik (som haft flera valpkullar) verkar ha gjort precis detta. Trodde verkligen att hon löpte, om än något "tyst" med bara enstaka blodfläckar och ganska kort tid, i månadsskiftet okt/nov (har ju hanhund också och märker väldigt tydligt att hans intresse ökar), men NU löper hon på riktigt och är på dag 6-7 nånting. Så visst kan det bli delat löp helt utan att något är fel! :)

Vår vuxna tik (som haft flera valpkullar) verkar ha gjort precis detta. Trodde verkligen att hon löpte, om än något "tyst" med bara enstaka blodfläckar och ganska kort tid, i månadsskiftet okt/nov (har ju hanhund också och märker väldigt tydligt att hans intresse ökar), men NU löper hon på riktigt och är på dag 6-7 nånting. Så visst kan det bli delat löp helt utan att något är fel! :)

Precis så :)

Verkar ha varit det som skett här med. Pratade med uppfödaren och hon hade inte någon erfarenhet av det från sin tik eller andra från henne. Vi får se nästa löp helt enkelt. Tack för svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
983
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 383
Hundhälsa Dag 15 i löpet. Bettan blöder inte längre. Märkte idag dock när hon skulle gå över mig och drog fiffin över min hand att hon hade lite...
Svar
10
· Visningar
4 817
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 245
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar