Fråga om löp.

Monifa

Trådstartare
Dag 15 i löpet. Bettan blöder inte längre. Märkte idag dock när hon skulle gå över mig och drog fiffin över min hand att hon hade lite flytningar som luktade lite illa.

Tog ett papper och tryckte emot, det är klara flytningar och inte så mycket. Kanske svag svag svag färg (brunt isf). De luktar inte jättemycket men lite.

Hon är pigg, äter som vanligt och ptja är som hon är. Tvättar sig inte oftare än normalt.

Är detta normalt? Är bådas första löp :angel:

Borde jag åka in direkt, ringa veterinär och boka tid på måndag eller avvakta om det blir mer eller hon blir påverkad?

Dag 15 i löpet. Bettan blöder inte längre. Märkte idag dock när hon skulle gå över mig och drog fiffin över min hand att hon hade lite flytningar som luktade lite illa.

Tog ett papper och tryckte emot, det är klara flytningar och inte så mycket. Kanske svag svag svag färg (brunt isf). De luktar inte jättemycket men lite.

Hon är pigg, äter som vanligt och ptja är som hon är. Tvättar sig inte oftare än normalt.

Borde jag åka in direkt, ringa veterinär och boka tid på måndag eller avvakta om det blir mer eller hon blir påverkad?

Det låter helt normalt. Är hunden inte allmänpåverkad så ser jag ingen anledning till att åka till veterinären. Hundar stinker när de löper, vissa mer och vissa mindre, det är inget konstigt.

Det man ska se upp med är om hunden blir loj, om flytningarna är rikliga och grönaktiga, och om det VERKLIGEN stinker, då kan det vara livmoderinflammation/pyometra. Lycka till med din hund! :)

Dag 15 i löpet och nästan ofärgat blod brukar betyda höglöp för de flesta tikar - efter höglöpet brukar färgen mörkna rejält för att sedan avta. Själv tycker jag alla tikar luktar lite sunkigt vid löp (alltså själva löpblodet) ;)

@Regn @russinbulle Vad bra! Vet inte riktigt vad som är normalt då det är min första hund. Hängt med så långt att jag förstår att hon är i höglöp iallafall :p Men väntade mig mer att det skulle vara doftlösa flytningar på sin höjd men då kan de alltså lukta lite också :up:

@Regn @russinbulle Vad bra! Vet inte riktigt vad som är normalt då det är min första hund. Hängt med så långt att jag förstår att hon är i höglöp iallafall :p Men väntade mig mer att det skulle vara doftlösa flytningar på sin höjd men då kan de alltså lukta lite också :up:
Jag tycker inte vi människor luktar speciellt gott när vi har mens heller även om det inte är riktigt samma sak som på hundar som löper :p

Jag tycker inte vi människor luktar speciellt gott när vi har mens heller även om det inte är riktigt samma sak som på hundar som löper :p

Är ju skillnad på blod och flytningar :angel: Men på människa har jag ju ett par års erfarenhet så där vet jag vad som är normalt och vad som är avvikande ;) På hund har jag inget att jämföra med :D Så bra med buke då. Bra att du skrev att det kunde mörkna i slutet av löpet också, annars kanske det hade blivit en tråd till :angel:

Är ju skillnad på blod och flytningar :angel: Men på människa har jag ju ett par års erfarenhet så där vet jag vad som är normalt och vad som är avvikande ;) På hund har jag inget att jämföra med :D Så bra med buke då. Bra att du skrev att det kunde mörkna i slutet av löpet också, annars kanske det hade blivit en tråd till :angel:
Så länge det inte luktar var eller infekterat så är det nog bara vanligt löpdoft :)

Jag har läst någonstans att flytningarna direkt efter blödandet ska vara "havrefärgade". Jag har tikskydd på min tik just nu som kyskhetstrosa då jag har en kastrerad hane hemma som tiken försöker våldföra sig på. Så för att undvika missöden får hon ha trosa just nu och då ser jag ju färgen. Hennes flytningar är just lite gul/bruna med lite, lite blod i. Hon började blöda för ca 2 veckor sen. Hon luktar inte härligt alls, eller hennes underlivsregioner då.

Jag har läst någonstans att flytningarna direkt efter blödandet ska vara "havrefärgade". Jag har tikskydd på min tik just nu som kyskhetstrosa då jag har en kastrerad hane hemma som tiken försöker våldföra sig på. Så för att undvika missöden får hon ha trosa just nu och då ser jag ju färgen. Hennes flytningar är just lite gul/bruna med lite, lite blod i. Hon började blöda för ca 2 veckor sen. Hon luktar inte härligt alls, eller hennes underlivsregioner då.
Fast samtidigt kan man inte säga att det "ska vara" t ex havrefärgat. Det finns tikar som blöder lika mycket under hela löpet oavsett höglöp eller inte - så man måste lära känna sin egen tik där :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
415
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Min tös började löpa 23:e Juli och avslutade löpet igår. På Lördagen hade hon gulaktiga flytningar som sedan avtagit. I övrigt som...
Svar
4
· Visningar
2 181
Senast: Viva
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 616
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka