Fråga om klippning + täcken + utsläpp

D

Dalla_Porri

Jag har en häst som kallas Dalla. I år kommer bli första hösten och vintern som jag rider henne ordentligt nästan varje dag.
Hon får mycket päls men svettas inte supermycket. Men självklart blir hon svettig på hals och bog när jag ridit!

Hon står på lösdrift 2-3 mil hemifrån så jag har inte tid att vara kvar så hon får torka inne på uppbindningsstället. Jag kan inte ta av henne täcket på kvällen om jag ridit på eftermiddan tex heller.

Så jag undrar alltså hur jag ska göra :crazy: Är det bäst att typ klippa halsen och bogen bara, och låta henne gå naken utom ifall hon ska ut och är svettig? Då kanske hon kan ha fleecefodrat regntäcke? Vill ju inte att hon ska bli för varm heller! Men om jag tex ridit henne så hon släpps ut (svettig) med fleeceregntäcke kl 13.00 på en söndag kanske jag inte kommer ut förrän 17.30 på måndagen. Blir inte det väldigt länge med täcke då?

Det här är skitsvårt!! Har någon något bra tips så blir jag superglad!!

Sv: Fråga om klippning + täcken + utsläpp

Jag skulle helklippt och (såklart) haft täcke på hela tiden.
Då är hon alltid torr och du behöver inte fundera över om hon ska ha täcke eller ej.

Jag skulle helklippt och (såklart) haft täcke på hela tiden.
Då är hon alltid torr och du behöver inte fundera över om hon ska ha täcke eller ej.

Men det känns så dumt (onödigt) att helklippa och alltid ha täckat när hon går på lösdrift. Ingen annan där (ca 20 hästar) klipper ens lite! :crazy: Känns som hon borde få ha mkt av sin päls kvar ändå. Och kanske hon busar av sig/söndrar täcket och fryser, hon är ganska lekfull i hagen :love:

Jag tycker det är långt värre o ha massa blöta täcken på hästen :crazy: Eller öht ha täcke på hästar med massa päls, om man inte tar av det direkt efter att det gjort sitt jobb, s a s...

Hmm ja så kanske det är... Men om jag (eller egentligen nån som kan) klipper henne i oktober, då kanske hon har fått lite längre päls till januari när det är som kallast. Ska man klippa igen då?

Tack för ditt svar, hoppas några fler tipsar också!
Önskar jag bodde närmare eller att det fanns ett bra ställe här i närheten så jag kunde byta/ta av täcke och så. Lösdrift och helklippt känns inte som en helt bra lösning tycker jag :crazy:

Men har du ett bra täcke så varför inte? Är hästen bara torr, har täcke och bra med mat så fryser den inte.

Man kan ju göra så att man bara klipper en gång för att det ska hinna växa ut lite till kallaste perioden... men då förlorar man ju lite av effekten också (hästen är blöt längre osv). Jag föredrar att klippa två gånger. Men det där är ju en avvägning.

Vad behöver de oftast för täcke då? Hur tjockt?
Känns som jag klipper bort hennes päls och försöker ersätta den då, fast å andra sidan har hon ju inte täcket när jag rider :p

Sen är det ju en kostnadsfråga också. Nu har jag ett regntäcke och ett vintertäcke (och några fleece) men om jag klipper behöver jag väl minst ett till av varje + ett mellantäcke + ett ländtäcke och då blir det dyrt :crazy:

Har tänkt att hon ska få vila ett par veckor i höst och ett par veckor i vinter, då kanske det är lagom att klippa efter vilorna? Oavsett hur jag klipper :p

Ingen mer som har nåt förslag?

Länken fungerar inte, men jag vet ungefär hur det ser ut ändå.
Behövs täcke då?

Jag skulle klippa tillräckligt för att jag ska kunna rida normalt utan att hästen blir genomsvettig. Skulle nog köra en spårklippning där hästen ändå har kvar det mesta över rygg och länd där det är viktigast. Skulle ev även lämna kvar under magen, det går att göra på ett snyggt sätt om man är duktig. Då skulle jag bara täcka efter ridning eller om det är väldigt ruggigt.

Täcka efter ridning, menar du ett fleecetäcke medans hon står inne och äter och så då? Annars blir det ju samma sak som täcke jämt eftersom jag bara åker dit för att rida/longera/tömköra.

Okej. Och i Eskilstuna blir det rätt kalla nätter och så va? Så det går bra liksom :p

Okej. Och i Eskilstuna blir det rätt kalla nätter och så va? Så det går bra liksom :p

haha ja, men som sagt, sätt på henne ett fleece täcke efter ridpasset när hon äter. sen när hon har torkat så kan du släppa ut henne :banana:

malin

Mm okej. Jo det blir väl det, men klipper du bara lite fungerar hon nog utan täcke. Det skadar ju inte att ha täcket på de enstaka dagar hon blivit så svettig att det behövs eller väldigt varm och det blir en blöt och kall natt.

Typ ett fleecefodrat regntäcke då eller ett vintertäcke? Hur tjockt isåfall? Självklart ett som andas :)

Lite efter väder, men ett fodrat regntäcke som andas funkar nog bra. Blir nog inte för varmt under natten heller.

Jag har haft lite av samma problem... men vi körde med att klippa på hals och bog. Oftast klarade hon sig utan täcke, men vi hade möjligheten att göra en deal med en av de andra hästägarna på lösdriften, så de tog av täcket om det skulle vara på nån gång. hade också några mil till stallet förut.

Men jag brukar oftast bara lägga på ett fleeccetäcke och låta hästen stå och äta en stund.. då hann jag göra lite annat, som t.ex. att putsa sadeln o tränset och sånt där som jag nästan aldrig gör annars.. Det tog inte lång tid för henne att torka.

Jag tycker dock inte att du ska klippa för mkt. Ta bara lite där hästen blir som mest svettig. Jag brukar klippa i oktober och sen en gång till men inte senare än januari.

Liknande trådar

Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Siggan
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·
Utrustning känner mig förvirrad och rådlös hur jag skall täcka min häst. Detta år har hon tydligen blivit extra känslig i ryggen (åldern kanske?)...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: svea
·
Utrustning Alltså nu blir jag snart galen! Jag har plöjt igenom en massa olika täcken till mitt kallblod, men det verkar hopplöst! Han har 145cm i...
Svar
8
· Visningar
2 621
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka