Fråga om föräldrarpenning.

MM

Trådstartare
Har telefonfobi så frågar här istället för att ringa.

Får man ta ut föräldrarpenning under dagen om man jobbar natt samtidigt?

Sv: Fråga om föräldrarpenning.

Tanken var heltid på nätterna men då kanske det inte går. Nåväl, då får jag vara hemma istället.

Du tar ju ut tid för den tid du är borta från jobbet, så om du jobbar den natten kan du inte ta ut FP den dagen om du inte är föräldraledig från jobbet samma natt.

Ja, jag har ingen aning om hur det funkar. Har bara tagit dagar då och då så sitter inne med typ 150 dagar för 7-åringen så tänkte utnyttja dagarna innan dom går förlorade. Men då blir jag hemma istället. Det spelar inte så stor roll. Vi tänkte mest om det funkade att jobba på nätterna även om man är hemma hela dagarna. Vet inte riktigt vad som är planerat för mig i jobbväg men det får vänta helt enkelt.

Kan tipsa om Försäkringskassans Facebooksida där man kan ställa frågor. De brukar vara snabba att svara. Självklart bara generella frågor och inte om specifika fall men din fråga borde ju passa in!

Kanon om man inte vill/hinner/orkar ringa!

Föräldrapenningen ska ju täcka upp de timmar du är hemma med barnet istället för att jobba om man ska förenkla det lite. Kan du jobba deltid på natten så kan du ta ut fp för deltid förstås, när på dygnet du arbetar spelar ju ingen roll..

Jobbar du t.ex. 22-06 torsdag - fredag så har du ju 2 timmars arbetstid på torsdagen och 6 timmar på fredagen. Då kan du ta ut fp för resterande tid de dagarna. Så gör min sambo i alla fall uppdelningen på fp-dagar när han har nattpass på schemat.

tillägg: det gäller ju förstås att du inte jobbar heltid med den uppdelningen av timmar. gör du det så kan du ju inte ta ut någon fp men det vet du ju säkert redan :)

Senast ändrad:

Jag har under perioder varit föräldraledig på fredagarna och då tagit ut föräldrapenning fre-sön för att använda överblivna dagar. Man får inte bara ta fp lör-sön, men om man tar en heldag föräldraledigt i anslutningen till helgen så går det att göra så. Har du rullande schema blir det förstås lite knepigare.

Men har du en sjuåring så blir det ännu svårare att pussla ihop det, man kan ju inte ta ut fp när barnet är i skolan.

Jag har under perioder varit föräldraledig på fredagarna och då tagit ut föräldrapenning fre-sön för att använda överblivna dagar. Man får inte bara ta fp lör-sön, men om man tar en heldag föräldraledigt i anslutningen till helgen så går det att göra så. Har du rullande schema blir det förstås lite knepigare.

Men har du en sjuåring så blir det ännu svårare att pussla ihop det, man kan ju inte ta ut fp när barnet är i skolan.

Höstlov, jullov, påsklov....Sommarlov... Håller tummen att barnet fyller åtta på hösten. Glöm inte helgerna före och efter loven :)

Svarar er alla.

Han fyller 8 i december nästa år turligt nog :p
Så vi har ett tag på oss att plocka dagar.

Själv är jag arbetslös och kan egentligen plocka 1/4 varje dag och även hela lör/sön men just nu är jag inskriven på något program på arbetsförmedlingen och får aktivitetsstöd och kan inte plocka något alls.
Min man jobbar natt vissa veckor men han vet aldrig hur länge han jobbar. Vissa dagar kan han plocka ut föräldrarpenning men det vet han inte förens han jobbat klart. Han vet när han börjar men aldrig när han slutar.

Facebook har ingen av oss så den funktionen funkar inte för oss.

Får dock veta på fredag om jag fortfarande är inskriven på programmet och är jag inte det så plockar jag så mycket jag kan innan arbetsförmedlingen hittar på något nytt för mig.

Svarar er alla.

Han fyller 8 i december nästa år turligt nog :p
Så vi har ett tag på oss att plocka dagar.

Själv är jag arbetslös och kan egentligen plocka 1/4 varje dag och även hela lör/sön men just nu är jag inskriven på något program på arbetsförmedlingen och får aktivitetsstöd och kan inte plocka något alls.
Min man jobbar natt vissa veckor men han vet aldrig hur länge han jobbar. Vissa dagar kan han plocka ut föräldrarpenning men det vet han inte förens han jobbat klart. Han vet när han börjar men aldrig när han slutar.

Facebook har ingen av oss så den funktionen funkar inte för oss.

Får dock veta på fredag om jag fortfarande är inskriven på programmet och är jag inte det så plockar jag så mycket jag kan innan arbetsförmedlingen hittar på något nytt för mig.

Du kan visst plocka föräldradagar när du har aktivitetsstöd.

Man fyller i Ö (övrigt) på blanketten för aktivitetsstödet :)

Men inte samtidigt som man får aktivitetsstödet utbetalt?
Det gäller väl bara dagar som jag inte får det under perioden jag får aktivitetsstöd och jag har fullt så får pengar för alla dagar i månaden utom helger.

Men inte samtidigt som man får aktivitetsstödet utbetalt?
Det gäller väl bara dagar som jag inte får det under perioden jag får aktivitetsstöd och jag har fullt så får pengar för alla dagar i månaden utom helger.

Så här går det till.

Du säger till där du är att på ex torsdag till fredag ska jag vara föräldraledig.
Sen fyller du i Ö på blanketten och söker föräldraledigt som vanligt.
Sen är förståss ett problem att man måste ta hela dagar, (bara för arbete man får ta del av dag), men höstlovet är ju givet att du tar ledigt.

Du får ju inte både aktivitets stöd och föräldrapenning för samma dag så klart.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka