Fråga om erlichias?

LaMaya

Trådstartare
Tråden finns säkert redan men jag skriver ändå. :crazy:

jag undrar ifall det är vanligt att en häst får problem med sina ben efter en erlichias behandling
(inte direkt men några månader efter)?
Eller är det så att symtomen är tillbaka, någon som vet? :confused:

Jag vet inte hur vanligt det är men min häst blev behandlad för Erlichias i september 2000. Hans syntom då var att han var öm i musklerna och "orkade" inte hoppa. Han visade ingen reaktion på böjprov och benen var helt normala.
Han fick behandling i 10 dagar och sen skulle han ta det lugnt en vecka. Jag satte försiktigt igång honom och efter några veckor blev han vinglig, tjock i benen, han kunde inte äta (gick över på tre veckor), fick feber och var allmänt hängig. Veterinären sa att jag skulle avvakta lite eftersom det var så nära behandlingen. Efter ett par månader var han helt ok och jag red som vanligt. Han var något segare och lugnare att rida men annars var han fräch.
I maj 2001 blev han oren vid ridning. Det var svårt att avgöra vilket ben det var men jag åkte till en annan veterinär denna gång och han gick igenom hela benet plus ryggen och hittade ingenting. Vi tog om proverna och värderna hade inte gått ner. Han fick en ny behandling mot Erlichias i tio dagar. Veterinären rekomenderade skritt i en timma per dag i två månader. (det var låååååånga månader när man bara får skritta) Efter det satte jag igång honom väldigt lugnt och sakta och nu 2004 är han sig själv igen!!

Hejsan!

Jag la ut en fraga ang. Erlichias och symptomen diarre for ett tag sedan (jag tror den ligger pa sidan 21 eller 22 vid det har laget. Jag vet inte om det finns en annan trad som behandlar Erlichias (borde ha kollat innan jag skrev detta). Tiden kommer nu for dessa besvar och det ar kanske sa att manga undrar. Det ar ju inte kul att fa diagnosen Erlichia. Jag tror att manga ar tacksamma for all info. ang Erlichia som gar att fa.

Cissi

Jag tänker inte starta en ny tråd men jag tänkte att jag kanske kunde få svar här ändå..

jag praoade för 1 år sen på en reumatism avdelning på sjukhuset här i Linköping och satt då och pratade med några äldre kvinnor om deras reumatism och dom berättade att dom var extra känsliga vid väderskiftningar m,m. Satt och tänkte nu att min häst reagerar också på väderskiftningar som nu när leran och klafset gått bort och sommarvärmen kommit, hennes knän är jätte ömma, lika så vid hösten. Visst kan det bero på hennes erlichias som hon har haft två gånger och då i leran blir ansträngd.
Men är det nån som vet om reumatism kan förrekomma hos hästar?
Jag tror i högsta grad att mitt arabsto har det.. :crazy:

Kom att tänka på en sak ang min förra häst som hade erlichios:

Hon var alltid piggare och gladare att rida när det regnade (och när hon var nyskodd!!). Fast det kanske många hästar är :crazy:...?

Efter erlichian upptäcktes förresten kot- och knäledsinflammationer som aldrig blev bra, så hon lever tyvärr inte längre...

Ämne: Re: Fråga om erlichias?

Reumatism = Rheumatisk artros (RA) finns inte konstaterat hos djur. (NB, rheumatisk artrose är inte det samma som osseös artros)
RA är en immunologisk sjukdom, utan helt fastställd orsak, ledbrosket blir nedbrutet, och cellerna i ledkapseln prolifererar och invaderar leden, man har också påvisat T-celler som specifikt angriper och nedbryter det collagen som brosken är uppbyggd av.

Osseös artros (OA) som drabbar många hästar är mer relaterat till slitage av div. ledkomponenter (även om faktorer som ärftlighet också spelar in). Det är alltså inte en immunologisk reaktion där kroppens immunförsvar angriper strukturerna.

Även mäniskor med OA säger sig vara påverkade av faktorer som väderomslag och framförallt kyla,

Min häst blev stel,knackig och lite ovillig till att röra sig i våras/vintras när vädret växlade häftigt. Hade det varit minusgrader och det snabbt växlade över till plusgrader eller växlade från fuktigt till torrt väder så "stelnade" hon till. Jag tänkte inte så mycket på att det kunde ha att göra med vädret, tills jag läste om en annan erlichiasbuke-häst som reagerade kraftigt vid väderväxlingar. Min häst var bättre när det var riktigt kallt, och även fuktigt/regnigt.
Så någon av form av reumatism (eller liknande?)tror jag absolut kan förekomma på hästar som varit drabbade. Lederna kan ju hinna ta en hel del stryk säkerligen, eftersom det kan ta ett tag innan diagnos ställs och hästen får RÄTT behandling.
Min häst blev behandlad i många olika leder samt rygg (totalt tror jag 18 tuppkam/kortison-sprutor på olika ställen) i 11 månader innan hon fick sin diagnos. Och det är väl klart att det borde kunna vara så att lederna tar stryk på nåt sätt efter efter ett tag.

Dock har det vänt för min häst,hela slutet av vintern samt våren har hon varit superfräsch och skulle ha ridits igång nu. MEN - för några veckor sedan vrickade hon sig i hagen (jag såg själv när hon gjorde det - AJ!), och det ledde ju då självklart till kotledsinflammation. Om hon är känsligare för det nu eller om hon skulle ha fått det ändå (utan av att ha haft erlichias) kan man ju bara spekulera i.Kanske har lederna blivit extra känsliga?? Jag vet inte....

Fick ju svaret ovan här av Hjalle ser jag nu att det inte finns konstaterad reumatism hos djur :)

Möjligen kan en häst efter genomgången klinisk ehrlichios drabbas av "benont" av ett eller annat slag, däremot är det viktigt att inte försöka förklara alla problem hästen har/drabbas av med att "den hade ju antikroppar mot ehrlichios -98". Det finns många andra sjukdomar och tillstånd som kan orsaka symptom som stelhet, reaktioner vid väderomslag, diarré mfl.

Självklart kan lederna bli påverkade av återkommande inflammationer, men det tillstånd hos bl.a. hästar drabbade av erlichios definierat som "poly-artrit" dvs. flera icke infektiösa (?) ledinflammationer är alltså inte detsamma som reumatism hos människor.

Däremot ska jag inte säga något om i fall lederna hos en häst som återhämtat sig efter erlichios är MER kännsliga för väderomslag etc. än leder som har varit utsatta för annan form av trauma/slitage,

I vet. sammanhang talat man ju om "hyper-sensitivity" i ledkapseln i inflammerade leder, och om detta gör att leden är mer känslig även efter att den kliniska inflammationen är dämpad är svårt att utreda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka